9.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: aavistuksen kevyempi Subaru Outback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malliston lippulaiva on uusiutunut, mutta miksi halvin versio tuntuu houkuttelevimmalta? Hyvää: Runsaat tilat, runsas varustelu, hiljaisuus, jatkuva neliveto. Huonoa: Vaisu kiihtyvyys, heijasteleva kosketusnäyttö. Pikaisen silmäyksen perusteella Subaru Outback näyttää olevan maskia lukuun ottamatta ennallaan. Tarkemmin katsoessa huomaa korin kaikkien osien uusiutuneen, samalla painoa ja ilmanvastusta on saatu viilattua alaspäin. Alustan perusratkaisut ja mitoitus on pidetty ennallaan, mutta ohjausta, jousitusta ja iskunvaimennusta on hienosäädetty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaat tilat Uusi Subaru Outback on melko tarkkaan entisen kokoinen, parin sentin pituuskasvu on käytetty kokonaan keulaosan muotoihin. Enemmän iloa on siitä, että sisäleveys on kasvanut nelisen senttiä. Takapenkille mahtuu kolmekin aikuista, yllättäen tällöin keskipaikka saattaa olla mukavin, sillä reunapaikoilla ohimo hipoo yläkarmin kauhukahvoihin. Polvi- ja jalkatilat olivat runsaat jo ennestään. Takaselkänojan kallistusmahdollisuus lisää matkustajien viihtyisyyttä, siinä missä kuskia ilahdutetaan tuhdimmalla istuimella, niin selkänoja kuin istuinosakin ovat aiempaa runsaammin mitoitetut. Tavaratila on suuri kooltaan ja selkeä muodoltaan (559–1 848 litraa). Laadukkaasti verhoillun tilan pohjan alla on lokeroita varusteille ja tilan laajennus käy näppärästi kontin seinässä olevista kahvoista takaselkänoja kaatamalla. Tuttu voimalinja Outback on motorisoitu nelisylinterisellä vastaiskumoottorilla ja symmetrisellä jatkuvalla nelivedolla. Säätyvä neliveto on 60:40 etuvetopainotteinen ja varustettu X-mode-valinnalla, joka muuttaa kaasun annostelua ja vaihteiston toimintaa maastoajoon sopivammaksi. Moottorivaihtoehtoja on kaksilitrainen diesel (150 hv) tai nyt ajettu 2,5-litrainen bensiinimoottori. Molemmat on nyt viilattu Euro6-päästötasolle. Suhteessa paremmin on onnistuttu bensiinimoottorin kanssa, sillä sen hiilidioksidipäästö on saatu puristettua samalle tasolle dieselin kanssa. Koeajossa kahdeksan litran huitteille jäävä keskikulutus on kohtuulukema isolle vapaastihengittävälle bensiininelivedolle. Sillä ei ole mitään hävettävää kilpailijoiden uusia pieniä bensaturboja vastaan. Dieselin 3 700 euron lisähinnan kuolettamiseksi joutuu viettämään tien päällä keskivertoa enemmän. Outbackin vaihteisto on aina portaaton CVT-vaihteisto. Se toimii kuin mikä tahansa automaattivaihteisto, mutta optimivälitys säätyy portaattomasti ja pehmeästi ketjuvedon ansiosta. Kiihdytyksissä ja vaihteistoa ratin siivekkeistä käyttäen on käytössä kuusi esivalittua välitystä, kone ei huuda samoilla kierroksilla koko kiihdytystä. Vaihteisto on ohjelmoitu keskittymään polttoainetalouteen, kiihdytykset eivät ole niin ripeitä kuin teholukemalta odottaisi. Runsas varustelu Outbackin varustelutasot ovat Base, Ridge ja Summit. Jo Base on erittäin kattavasti varusteltu, pari tonnia kalliimpi Ridge tuo lisää enää nahkaverhoilun ja avaimettoman käynnistyksen/sisäänpääsyn. Vielä viisituhatta euroa kalliimpaa Summittia on jo vaikea perustella kattoluukun tai suurempien pyörien takia. Ilahduttavinta on uusimpien turvallisuusvarusteiden kuuluminen perusvarusteluun. Eyesight-stereokamerajärjestelmä erottaa niin kiinteät esteet kuin liikkuvatkin kohteet ja jarruttaa automaattisesti välttäen törmäyksiä. Sama järjestelmä hoitaa kaistavahdin ja turvaväliä pitävän vakionopeussäätimen työt. Harvoin malliston halvin versio tuntuu houkuttelevimmalta, mutta Outbackin tapauksessa Base-varustus ja perusbensiinivoimanlähde täyttävät useimpien vaatimukset. Teksti ja kuvat: Petri Munukka https://youtube.com/watch?v=rHIOkJOjiek Video: Subaru Subaru Outback 2.5i Ridge Hinta alkaen 43 059 € Moottori Bensiinimoottori 2 498 cm³, bokserimoottori, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, jatkuva neliveto. Teho 129 kW (175 hv), 5800 r/min Vääntö 235 Nm (4000 r/min) Vääntö 235 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?