Ajoneuvot | Koeajo | 18.3.2015

Koeajo: 73 514 euron Volkswagen Passat

Variant 2.0 TDI 4Motion DSG

Perhefarmarin kallein versio on kaukana kansanautosta. Hyvää: ajomukavuus, neliveto, laadukkuus, suorituskyky. Huonoa: hinta lisävarustein, valkoinen nahkasisusta arka likaantumaan.

Jaa artikkeli

Otsikon mallinimi on lyhennetty alle puoleen. Täydellinen mallinimihirviö hipoo jo ennätystä. Ennätystä tavoittelee Volkswagen Passatin varustetasokin. Hienouksien ja turvavarusteiden määrä kartuttaa hintalappuun huikeat 73 514 euroa. Tuosta summasta lisävarusteiden osuus on 17 624 euroa. Perus-Passatiin verrattuna hinta on yli kaksinkertainen.

Äveriästä tunnelmaa

Highline-varustetason valkoinen nahkaverhoilu luo perhefarmariin arvokkaan tunnelman. Kookas lasikatto tuo valoisuutta ja avaruutta. Etuistuimet säätyvät sähköllä ja haluttaessa hierovat kuljettajaa. Säädöt tallentuvat istuimen muistiin.

Takatilat ovat runsaat. Jalkatilaa on pitkäkoipiselle riittävästi ja pääntilakin riittää. Lisätilaa tavaratilaan saa selkänojat kaatamalla. Niiden vapautin sijaitsee kätevästi tavaratilan sivuseinässä.

Kuljettajan hallintalaitteet ovat tuttua Volkswagenia. Lisävarusteinen (685 euroa) digitaalimittaristo on nimeltään Active Info Display. Asetuksista voi säätää erilaisia näkymiä tarpeen mukaan. Parasta on navigaattorin karttanäyttö, jonka saa isosti keskelle mittaristoa.

Vakuuttavaa suoritustasoa

Iso farmari kiihtyy nollasta sataan 6,3 sekunnissa. Konepellin alla on kaksoisturboahtimella varustettu tehodiesel, jonka huipputeho on vaikuttavat 240 hevosvoimaa. Vääntöäkin on mukavat 500 newtonmetriä. Teholukemat takaavat helpot ohitukset ja hienosti toimiva neliveto tuo talvikeleihin tarvittavaa lisäpitoa. Nelipyöräveto on aina vakiona tämän moottorin yhteydessä, kuten myös XDS-elektroninen tasauspyörästöjen lukko.

Ohjaus on täsmällinen ja auto kulkee vakaasti uraisella ja jäisellä maantiellä. Hyvä äänieristys ja jousitusmukavuus tekevät Passatista mainion matka-auton. Alustan ominaisuuksia voi säätää viiteen asentoon. Sport-asennossa alusta tukevoituu ja seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaatti vaihtaa herkemmin pienemmälle vaihteelle.

Kamerat lisäsilminä

Pysäköitäessä kuljettajan apuna ovat kamerat kaikkiin ilmansuuntiin. Näytössä näkyy selkeä kuva ja havainnollinen grafiikka minne ollaan menossa. Peruutuskameran linssi on aina puhdas, sillä se on nerokkaasti sijoitettu kääntyvän VW -logon alle. Kamera tulee esiin vasta kun peruutusvaihde kytkeytyy päälle.

Mukautuvat led-ajovalot muotoilevat valokeilaa vastaantulevan ajovalojen mukaan. Valot ovat tehokkaat ja käännyttäessä lisävalaistusta ohjautuu sisäkaarteeseen. Lisävarusteinen kaistavahti jättää hieman epävarman tunteen. Avustin kääntää ohjauspyörää tien kaartuessa ja ajoittain tuntuu kuin joku muu kääntelisi rattia puolestani.

Koeajon keskikulutus on 6,9 litraa sadalla kilometrillä. Lukema on hyvä, sillä tehokkaan nelivetoisen voimavaroja on vaikea vastustaa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat