5.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: 450 hevosvoimainen Audi S6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tässä on todellinen varakkaan nautiskelijan karamelli. Hyvää: Moottori, ajettavuus, ulkonäkö. Huonoa: Kulutus, käyttökustannukset (verot). Samalla kun Audin A6-mallisto saa uudistettua tekniikkaa ja uuden ilmeen, käy myös mallisarjan urheilullinen sektori prosessin läpi. Kasvojen pesun kokevat niin Audi S6 - kuin RS6-mallisto. Ulkoisesti erot edeltäjiin ovat maltillisia, mutta selvästi havaittavia. Puskurit, valot, helmalevitykset ja etumaski ovat kokeneet hienosäätöä. Kun S6 uudistui perusteellisemmin edellisen kerran vuonna 2012, korvattiin 5,2-litrainen V10-moottori nykyisellä kaksoisahdetulla neljälitraisella V8:lla. Voimalaitoksen kulutusta on pyritty pienentämään sammutusautomatiikalla. Lisäksi osakuormituksen aikana neljä sylinteriä huilaa. Vaikka kulutus on pudonnut 9,6 litrasta 9,2 litraan sadalla kilometrillä, on teho kasvanut 30 hevosvoimalla. Maksimivääntö on säilynyt ennallaan. Muhkean moottorin kumppanina on moderni seitsenportainen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viihdyttävä koeajo Koeajotuokio on kiistatta yksi vuoden viihdyttävimmistä. Järki ja 450 hevosvoimaa eivät kovin helposti mahdu samaan lauseeseen, mutta jos lompakossa riittää pitoa, tarjoilee auto tunnetta koko rahalla. Jo starttinappulan painallus vääntää kasvot leveään hymyyn. Moottorin murahdus tuntuu alavatsassa. Jämäkkyydestä huolimatta alusta antaa yllättävän paljon myöten mukavuudelle. Raitiovaunukiskojen ylittäminen ei irrota amalgaameja kulmahampaista, eikä tukeva tunnelma muutenkaan kallistu epämukavuuteen saakka. Esimerkillistä yhteispeliä Moottorin ja vaihteiston yhteispeli on esimerkillistä. Erittäin vääntävän luonteensa ansiosta moottori on hävyttömän helppo ajaa kaupungissakin. Ei nykimistä, ei vahingossa tehtyjä törkykiihdytyksiä. Koeajolenkin saldoksi jää kokemus helppoudesta. Audi S6:lla voi ajaa siististi ja vaivattomasti. S6 Sedan ja Avant sekä vieläkin rajumpi RS6 Avant tulevat Suomeen viiveellä eli myöhemmin ensi vuonna. Dresdenissä nähdyn ja koetun perusteella hyvää kannattaa kuitenkin odottaa. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Audi S6 Ajoneuvovero 241 €/ v Moottori 3 993 cm³, V8-bensiinimoottori, kaksi turboahdinta, 7-v, kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 331 kW (450 hv), 5800–6400 r/min Vääntö 550 Nm (1400–5700 r/min) Vääntö 550 Nm (1400–5700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 13,1 (kaup.) / 6,9 (maant.) / NEDC-kulutus 9,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 214 g/km Mitat pituus 4931 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2912 mm Tavaratila: 530/995 l Omamassa: 1895 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?