10.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: ylös kurottaen – Dacia Logan Dacia Logan MCV, 2017 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Logan MCV Stepway TCe 90 Easy-R on auto, jonka ilmeisin valtti on sen hinta ja tilat. Hyvää: hinta, tavaratila, luvattu kulutus. Huonoa: etuistuin, vaihteisto, äänieristys, kulutus kuormitustilanteissa. Jos uuden farmariauton saa 15 200 eurolla, ei ole ihme, jos malli kutkuttaa ensimmäistä uutta autoa ostavia. Moni ikänsä käytettyjä autoja käytettyihin vaihtanut on Logan MCV:n kohdalla rohkaistunut liittymään uuden auton omistajaksi. Dacia Logan MCV -farmariauton Stepway-uutuusmalli kurottaa aiempaa korkeammalle – useastakin eri näkökulmasta. Stepway-malli tarkoittaa dacialaisittain varsin runsasta varustelua. Vakiona on muun muassa navi seitsentuumaisella kosketusnäytöllä, peruutustutka, vakionopeudensäädin, istuinlämmitys edessä, sähkösäätöiset sivupeilit ja kauko-ohjattava keskuslukitus. Koeajoauton hinnan yli 16 000 euron nostavat lisävarusteet eli metalliväri, sähkötoimiset takasivuikkunat ja vararengas. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää maavaraa Stepway tarkoittaa korotettua farmariautoa. Maavaraa on viisi senttiä perusmallia enemmän ja alla on 16-tuumaiset renkaat. Maavaraa on kaikkiaan 17,4 senttiä eli enemmän kuin joissakin katumaastureissa. Sen puolesta uutuudella selvittää kehnommatkin mökkitiet. Katu-uskottavaa ulkonäköä luovat uudet etu- ja takapuskurit, joissa on mattakrominen alaosa. Helmoissa on mustat suojalistat. Uutta ovat istuinverhoilut tikkauksin. Ilmettä luovat osaltaan myös mattakromatut oven kahvat ja tuuletusventtiilien kehykset. Matkustamon yleisilme on kuitenkin erittäin muovinen. Ajoasento hakusessa Etuistuin on ratkaisuiltaan vain kohtuullinen. Istuin on tahdottoman löysä: istuinosan sivutuki on olematon. Selkänoja on tässä suhteessa jo paremmin tuettu. Selkänojan kaltevuus säätyy pyörökytkimellä, istuinkorkeus vivulla ja hankalahkosti. Istuinlämmittimen kytkin on sijoitettu ahtaaseen rakoon istuimen sivulle. Harmillista kyllä, ratissa ei ole syvyyssäätöä, joka antaisi lisää vaihtoehtoja ajoasennon etsimiselle. Näkyvyys ulos on kunnossa, sillä kuski istuu aika korkealla eikä etuviistoon tai takaviistoon ole merkittäviä näkemistä haittaavia katveita. Dacia Logan MCV Stepwayn ehdoton valtti on sen selkeämuotoinen tavaratila. Kontilla on kokoa peräti 573 litraa. Mikä vauhti, mikä vaihde? Ratin takana sitä toivoo, että vaihteiston ajatusmaailma on ennakoitavissa ja samalla aaltopituudella valitun ajotavan kanssa – olipa vaihteisto toteutettu millä tekniikalla tahansa. Koeajetun Dacian automatisoitu ratkaisu – myös robotisoiduksi manuaalivaihteistoksi kutsuttu – ei saa minusta ystävää. Haasteena ovat kärsivällisyyttä koetteleva nyökyttelytaipumus ja liikkeellelähtöjen kulmikkuus. Käytökseen tottuu ajan oloon, mutta yhteispeli vaatii hienovaraista kaasun annostelua. Valitsisin itse tämän auton manuaalivaihteistolla. Samalla säästäisin 800 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puhtia etsimässä Kulutuksensa puolesta pihi bensiinimoottori on ajossa aika puhditon. Ohitukset kyllä hoituvat, mutta varsin verkkaisesti. Melko kookkaan auton keulille istutettu kolmisylinterinen tuntuu hengästyvän ajoittain ihan taajama-ajossakin. Luvattuun keskikulutukseen (5,1 l/100 km) voi arkiajossa olla vaikea yltää, sillä moottorin voimareservien alituinen kutittelu nostaa kulutusta luvatusta. Näin kävi koeajossakin. Kuormituksen kasvaessa esimerkiksi nopeudenmuutoksissa alkaa pikkumoottorille bensiini maistua. Moottorin äänet eivät juuri kuulu taajamassa edetessä, mutta maantieajossa äänet kantavat sisälle asti. Myös epätasaisten tienpintojen aiheuttama renkaiden rallatus ja kumahtelut kuuluvat häiritsevästi. Toisaalta on sydämen sivistystä olla arvioissa armollinen: auto on äänieristyksensäkin puolesta hintaluokkansa edustaja. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Dacia Logan MCV Stepway TCe 90 Easy-R Hinta alkaen 15 199 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 095 € Moottori Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. automatisoituvaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4528 mm, leveys 1761 mm, korkeus 1559 mm, akseliväli 2635 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?