16.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 – funktionaalisempi farkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Volvo V60 ottaa mallistossa järkevämmän kartanoauton roolin. Hyvää: ajoasento, tilat, käytännöllisyys edeltäjään nähden. Huonoa: pieni suksiluukku. Kuten jo aiemmassa maistiaisjutussa kerroimme, Volvo V60 on muuttanut luonnettaan selvästi. Vuonna 2010 esitelty ensipolven V60:n takapenkki kun oli aika tyköistuva, eikä tavaratila täyttänyt kaikkia perheauton vaatimuksia. Uudessa V60:ssa nämä asiat on otettu vakavammin. Tavaratilaa on nyt 529 litraa, mikä on 99 litraa enemmän kuin vanhassa V60:ssa ja vain 31 litraa vähemmän kuin V90:ssä. Selväpiirteinen kontti on muutenkin miltei kopio isoveljestä. Koeajoauton selkänoja kaatuu sähkönappuloista kahdessa erisuuruisessa osassa kynnyksettömään vaakatasoon, mutta suksiluukku on tässäkin Volvossa pienehkö. Myöskään irrotettavalle suojapeitteelle ei edelleenkään ole varattu tilaa välipohjan alta. Sähköisesti, ja myös jalan heilautuksella, liikuteltava takaluukku on vakiona. Matkustamonkin tilat ovat kasvaneet tuntuvasti. Takapenkille mahtuu vaivatta 190-senttinen reissaaja, vaikka kuljettaja olisi samanmittainen. Mukavuutta tosin heikentää reisituen puute. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Selvästi suurempi Väljyydestä saa kiittää ennen kaikkea kasvaneita ulkomittoja. Vanhaan malliin verrattuna uusi V60 on vajaat 13 senttiä pidempi, ja akseliväliäkin on melkein 10 senttiä reilummin. Isoveli V90 puolestaan on 18 senttiä pidempi, muttei siis tarjoa enää mitenkään järisyttävän paljon enemmän tilaa. V60 rakennetaan samalle pohjalle kuin aiemmin esitellyt XC60- sekä 90-sarjan Volvot. Siksi ei ole ihme, että myös korostuneen vaivattomat ajotuntumat olivat miltei identtiset. Kaikki moottorit ovat nyky-Volvo-tapaan kaksilitraisia ja nelisylinterisiä. Tuotanto alkaa etuvetoisella D4-dieselillä (190 hv) sekä nelivetoisella T6-bensamallilla (310 hv), ja juuri nämä versiot olivat koeajettavissa Barcelonan ympäristön vuoristoteillä. Molemmat liikuttavat autoa sivistyneesti ja myös ripeästi. Eniten mieleen jäi bensiinimoottorin ääni, joka kuulosti tällä kertaa hiljaisemmalta kuin aiemmissa Volvoissa. Sen sijaan ruotsalaismerkin perisynti eli automaattivaihteisten mallien liikkeellelähdöissä esiintyvä viivyttely ja sitä seuraava nykäys ovat edelleen läsnä. Ohjaus on ajotilasta riippumatta varsin voimakkaasti tehostettu, ja epätasaisemmalla pinnalla alustasta voi edelleen aistia lievää tärinää. Ilmajousitusta ei isoveljistä poiketen ole saatavilla edes taka-akselille; sen korvikkeeksi Volvo tarjoaa säätyvää iskunvaimennusta. Turvavarustelua on lukuisten aiemmissa malleissa nähtyjen järjestelmien lisäksi täydennetty systeemillä, joka jarruttaa automaattisesti, jos nokkakolari on väistämätön. Tarkoitus on vähentää törmäysnopeutta ja siten onnettomuuden seurauksia. Suomeen syyskuussa V60:lle voi povata Suomessa suurta suosiota, sillä olemassa olevaa Volvo-kantaa – ja sitä myötä asiakkaita – riittää. Ennakkomyynti on ollut käynnissä jo hyvän aikaa, ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syyskuussa. Tämä erä sisältää paitsi D4:n ja T6:n, myös vähempitehoisen D3-dieselin (150 hv). Muista malleista tuttua ruudikkainta D5-moottoria 235 hevosvoiman tehoineen ei ole luvassa, vaan valikoimassa on tehtaan edustajan mukaan keskitytty parhaiten myyviin malleihin. Varustetasot ovat nimeltään Momentum ja Inscription, ja lisävarustelista on Volvon tapaan laaja. Syksyllä tarjolle tulee kolmas vaihtoehto, sporttinen R-Design – kuten valtaosa varusteista, sekin tuttu juttu muusta Volvo-mallistosta. Hinnat starttaavat 42 272 eurosta. Lisää luvassa V60-valikoima laajenee entisestään joulukuussa, jolloin on luvassa dieselien nelivetoversiot sekä T5-bensamalli (250 hv). Tammi–helmikuussa puolestaan saapuu ladattava hybridi T8, jonka bensakoneen sekä sähkömoottorin yhteistehoksi kerrotaan 390 hevosvoimaa. Aiemmin näkemättömänä versiona vuoden päästä myyntiin tulee lisäksi vähätehoisempi T6-lataushybridi 340 hevosvoiman yhteistehoineen. Bensiinimoottoriset mallit, kuten myös hybridit, ovat aina automaattivaihteisia. Etuvetodieseleitä on tarjolla myös manuaalilaatikolla, mutta näiden myynti on viime aikoina ollut jo hyvin vähäistä. Palaamme asiaan loppukesällä, jolloin saamme tarkemmat koeajotuntumat siitä, miltä uusi V60 tuntuu suomalaisilla teillä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola Volvo V60 D4 Inscription Aut Hinta alkaen 51 864 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 140 kW (190 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2872 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku