Koeajo: Volkswagenin iso urheilusedan kääntää päät – Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon jatkaa siitä mihin CC jäi. Hyvää: ajettavuus, tilat, ulkonäkö, turvavarusteet. Huonoa: karkea käyntiääni.
Kun Volkswagen lopetti Phaeton-luksusautonsa valmistuksen, malliston yläpäähän jäi selkeä aukko. Sitä täyttää nyt parhaansa mukaan uusi Volkswagen Arteon, aiemman CC-mallin seuraaja.
Arteonin ulkonäköä voi pitää todella onnistuneena: muotoilunsa ansiosta auto kilpailee jopa Audi A5 Sportbackin ostajista. Keulan ilme on uhmakas, ja särmikkäät korilinjat miellyttävät silmää. Kokonaisuus on vähintään yhtä onnistunut väistyneessä CC-mallissa.
Hyvät tilat
Arteon pohjautuu Volkswagen Passatiin, mutta on sitä pidempi, leveämpi ja matalampi. Yhdeksän senttimetrin pituuslisä ja neljän senttimetrin kasvu leveydessä eivät ole valtavia lukuja, mutta tuntuvat heti ilmavuutena matkustamossa.
Lisätilan huomaa etenkin takapenkillä, sillä polvitilaa on muhkeasti. Sen sijaan voimakkaasti kaartuva kattolinja verottaa luonnollisesti takamatkustajien pääntiloja. Onnistuneesti muotoiltu takapenkki tarjoaa hyvän istuinmukavuuden.
Suuren takaluukun alta paljastuu mahtava kontti. Lastaus sujuu helposti, mutta aivan tavaratilan perällä olevia kamppeita joutuu tilan pituudesta johtuen kurottelemaan. Takaselkänojat kaatamalla tavaratilaa saa kasvatettua entisestään.
Melkein selkeää
Kuljettajan paikalta katsottuna yleisilme on suoraan Passatista. Mitäpä sitä selkeää ja laadukasta sekä ergonomialtaan esimerkillistä ohjaamoa turhaan muuttamaankaan, varsinkin kun emomallissa tyyli on jo valmiiksi hallussa.
Täysin digitaalinen mittaristo mukautuu tarpeen mukaan vaikkapa navigaattorin näytöksi. Kaikki informaatio on hyvin kuljettajan näkökentässä, ja valikoista saa muokattua näkyviin kulloiseenkin tilanteeseen tarpeellisen tiedon.
Kojelaudan kosketusnäytön käyttö on paikoitellen hankalaa, ja vaatii ylimääräistä keskittymistä. Jotkut toiminnot yksinkertaisesti olisivat parempia perinteisillä säätönappuloilla tai katkaisimilla toteutettuna. Ajan henki on kuitenkin useimmilla autovalmistajilla sellainen, että toiminnot keskitetään valikoiden taakse näytön uumeniin.
Arteonissa esimerkiksi äänenvoimakkuuden säätäminen kosketusnäytöltä tökkimällä on työlästä. Onneksi ohjauspyörän + ja – nappulat ovat edelleen tutuilla paikoillaan.
Kolmella koneella
Varustetasoja on kolme: perusmalli, Elegance sekä urheilullisempi R-line. Koeajoon valikoitui näistä keskimmäinen 150 hevosvoiman dieselmoottorilla ja 7-vaihteisella DSG-kaksoiskytkinautomaatilla. Tästä tulee todennäköisesti eniten myyty yhdistelmä. 6-vaihteinen manuaalilaatikko saapuu kauppoihin myöhemmin, mutta vain pienempitehoisiin malleihin.
Tuontiohjelmassa on aluksi kolme moottorivaihtoehtoa: 280-hevosvoimanen bensiiniturbo sekä 150- ja 239-heppaiset dieselit. Myöhemmin syksyllä mallisto täydentyy ainakin 190 hevosvoiman dieselmoottorilla sekä kahdella bensakoneella. Tehokkaimmat mallit ovat aina nelivetoisia.
Tuttu ja turvallinen
Arteon on niitä autoja, joissa kuljettaja on heti kuin kotonaan. Ajo-ominaisuudet ovat kerta kaikkiaan mainiot.
Pieniä viihtyvyyspuutteitakin löytyy, sillä dieselmoottorin ääni kantautuu selvänä korviin varsinkin liikkeelle lähdettäessä, mikä korostuu muuten hiljaisessa ohjaamossa. Maantiellä ääni häipyy olemattomiin, ja rengasmelukin on 19 tuuman pyöristä huolimatta vaimeata.
Arteon ei urheilullisesta ulkonäöstään huolimatta tunnu tässä muodossaan kovin sporttiselta. Turbodiesel yhdistettynä välillä torkahtelevaan DSG-automaattiin tekee liikkumisesta verkkaista. Ohitustilanteissa on parempi siirtää vaihteenvalitsin S-asentoon, jolloin laatikko reagoi ripeämmin. Moottoritehoa on aivan riittävästi, mutta mikään urheiluauto tämä versio ei ole.
Kuljettajaa valvova
Volkswagen on varustanut Arteonin kattavalla valikoimalla erilaisia kuljettajaa helpottavia ajoavustimia sekä turvavarusteita. Mukautuva vakionopeudensäädin lukee myös nopeusrajoituksia, ja säätää ajonopeuden kuljettajan puolesta.
Emergency Assist 2.0 -hätätilanneavustin tulkitsee kuljettajan ajokuntoa herkeämättä. Jos kuljettaja lakkaa ohjaamasta eikä reagoi varoitukseen, Arteon hidastaa ja ohjaa auton tien sivuun hätävilkut vilkkuen. Näin voidaan estää onnettomuus esimerkiksi kuljettajan saadessa sairaskohtauksen.
Arteon on Volkswagen-malliston lippulaiva, jolta odotetaan paljon. Koeajon perusteella isot linjat näyttäisivät olevan kunnossa: käytettävyys ja tilat ovat edeltäjää paremmat.
Koeajoauton hinta kipusi lisävarusteineen lähes 60 000 euroon, joka on paljon rahaa. Sillä saa kuitenkin näyttävän ja edustuskelpoisen auton, joka tarjoaa tilaa ja mukavuutta sekä viimeisintä turvatekniikkaa.