Koeajo: Volkswagen e-Golf – vihdoinkin tavallinen sähköauto

Toimii sähköllä, silti Golf. Hyvää: Viimeistely, ajettavuus, kasvanut toimintamatka. Huonoa: Lataus voisi olla nopeampikin

Ajoneuvot | Koeajo | 11.4.2017

Resepti on nerokas: otetaan loistavaksi perheautoksi todettu Volkswagen Golf ja vaihdetaan polttomoottoritekniikka sähkövoimaan. Tuloksena on tavallinen ja konservatiivisen tyylikäs perheauto, joka liikkuu ilman ajonaikaisia päästöjä.

Aiemmin Volkswagen e-Golfissa oli kuitenkin yksi ongelma: liian pieni akku, joka riitti kaunistelevissa mittauksissakin vain 190 kilometrin matkaan. Todellisessa ajotilanteessa ajoa kertyi satakunta kilometriä – hiottuun Golfiin moinen kilometriahdistus ei sopinut.

Puolet suurempi akku

Volkswagen tiedosti ongelman. Golfin malliuudistuksen kenties merkittävin muutos on e-Golfin akun kasvattaminen 24,2 kilowattitunnista 35,8 kilowattituntiin. Akku on edeltäjänsä kokoinen,

kapasiteetin kasvu perustuu akkuteknologian kehittymiseen ja akkukennojen tehokkaampaan pakkaamiseen.

Uudella akulla e-Golfin toimintamatkaksi luvataan virallisissa mittauksissa 300 kilometriä ja käytännössäkin noin 200.

Volkswagen e-Golf

Ensikoeajolla ei ollut mahdollisuutta testata auton todellista kulutusta tai toimintamatkaa, mutta ainakin noin sata kilometriä pitkän varsin vapautuneesti ajetun lenkin jälkeen toimintamatkaa oli vielä noin puolet jäljellä.

Golfin energiatehokkuutta parantaa lisävarusteena saatava ilmalämpöpumppu, joka hyödyntää tehoelektroniikan ja ulkoilman lämpöä sisätilojen lämmittämiseen. Talvioloissa parhaan toimintamatkan saavuttaminen edellyttää auton esilämmitystä latausaseman sähköllä, joka onnistuu ajastamalla tai Car-Net –älypuhelinpalvelua hyödyntäen. Valitettavasti talvikäyttöä helpottavaa akun esilämmitystä e-Golf ei tarjoa.

Parhaimmillaan uusi akku latautuu kohtuullisella 40 kilowatilla CCS-pikalatauksella. Tällöin akku latautuu 80 prosenttiin 45 minuutissa. Tavallinen Type 2 -latausasema ruokkii sähkövolkkaria vain 7,2 kilowatilla, jolloin samainen täyttö saavutetaan reilussa 4 tunnissa. Esimerkiksi kotilatausasemien käyttämä Type 2 -latausnopeus voisi olla korkeampikin, se helpottaisi muuten erinomaisen auton käytettävyyttä entisestään pikalatausasemien ulkopuolella..

Yhä Golf

Sisätiloista e-Golfin erottaa fossiilisista lajitovereistaan somisteista. Sähköauto on vakiovarusteltu kattavasti: ajovalot toimivat ledeillä, tuulilasi on lämpiävää mallia ja kosketusnäyttö on kalleinta 9,2-tuumaista Discover Pro -tyyppiä – juuri sitä, jonka käyttöergonomiaa moitimme muun muassa puuttuvan äänenvoimakkuuden säätönupin takia.

Auto käyttää navigaattoria opastaakseen kuljettajan kaasunkäyttöä esimerkiksi tulevaa risteystä varten.

Volkswagen e-Golf

Uudistuksessa huipputeho on noussut 115 hevosvoimasta 136 yksikköön. Lukema ei kuulosta hurjalta, mutta e-Golf tuntuu samantehoista polttomoottoriautoa voimakkaammalta sähkömoottorin lavean toiminta-alueen ansiosta.

Ajossa e-Golfin erottaa tavallisesta Golfista vain polttomoottorin äänimaailman puuttumisesta. Taajamanopeuksissa lähes ääneti liikkuva auto kykenee varoittamaan jalankulkijoita kaiutinäänellä kuljettajan niin halutessa.

Painavahko akusto on asennettu Golfin koriin kardaanitunnelin ja polttoainetankin alueelle. Matalalla sijaitsevana sitä ei juuri huomaa auton kaarrekäyttäytymisessä, mutta alusta on aavistuksen polttomoottorimalleja jämäkämpi ja ohjaus hivenen elottomampi – se johtunee osaltaan ekorenkaista. Kyse on nyansseista, kaiken kaikkiaan e-Golf on ajettavuudeltaan erinomainen auto.

Sähköautoa noin 40 000 euron hintaluokasta etsivälle 42 282 eurosta alkava Volkswagen e-Golf tarjoaa erittäin kiinnostavan vaihtoehdon. Pidemmän toimintamatkan ansiosta se on varteenotettava vaihtoehto myös bensiinimallista kiinnostuneelle, mikäli noin 200 kilometrin toimintamatka sopii arkirutiineihin.

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen