Ajoneuvot | Koeajo | 3.1.2019

Koeajo: vilkas mutta vakaa – Mercedes-Benz A 250 AMG Line

A Business AMG

Mallistonsa toiseksi kiivain versio Mercedes-Benz A 250 on menevä ja monipuolinenkin paketti. Hyvää: moottori, vaihteisto, alusta, ajettavuus. Huonoa: vaihdeviiksi, takaistuimen tuki, hinta varustein.

Jaa artikkeli

Mercedes-Benz A 250 AMG Line osoittautuu koeajossa autoksi, jossa yhdistyvät liki vastakkaiset ominaisuudet. Auto on käytökseltään vilkas ja nuorekas, mutta tarvittaessa tasainen ja vakaa.

Nuorekkuutta A-sarjalaisessa edustavat muun muassa väkevä moottori ja muotoilun yksityiskohdat, kuten timanttikuvioitu jäähdytinsäleikkö, 18-tuumaiset AMG-vanteet, urheilullinen monitoimiratti sekä urheilulliset istuimet.

Stuttgartilaisvalmistajan uusi käyttöjärjestelmä edustaa monipuolista liitettävyyttä. Käyttöliittymän aiempaa kehittyneempi puheenohjaus ja vaakasuuntaisesti ratkaistu näyttöalue on herättänyt ihastusta – etenkin jos auto on varustettu näyttöjen isommilla painoksilla. Toinen 10,25-tuumaisista näytöistä toimii tarkkapiirtoisena digitaalimittaristona, toinen puolestaan kojelaudan keskinäyttönä.

Mercedes-Benz A 250

Matkustamon materiaalituntuma ja viimeistely ovat premium-tasoa – yhdellä poikkeuksella. Vaihdekepin virkaa hoitava ratin takainen viiksikytkin on muovinen ja heppoisen oloinen.

Ilo irti maantiellä

Tasaisuutta ja vakautta, ellei peräti elämänkokemusta, edustaa auton ajettavuus. Elämänkokemus ei ole liioittelua, sillä neljä vuotta kehiteltyä automallia testattiin neljässä maanosassa peräti 12 miljoonan testikilometrin verran.

Ajettavuus on todellakin kunnossa, ja ohjaustuntuma on luonteva. A-sarjalainen tuntuu kokoistaan isommalta: tanakasti tiessä istuvaa autoa ei tarvitse paimennella.

Mercedes-Benz A 250

Autoa on lysti viedä mutkateilläkin. Se on riittävän urheilullinen ja terhakka, muttei paikat hampaista irrottavan pintakova. Taka-akselilla käytetään – mersun ainoana etuvetomallina –  monivarsituentaa. Ratkaisu selittää osaltaan vakaata ja mallikasta ajokäytöstä.

Ruutia riittää

Malliston toiseksi tehokkain – juuri esitellyn AMG A 35 -mallin alapuolella oleva – kaksilitrainen nelisylinterinen bensiiniturbomoottori suo käyttöön tehoa 224 hevosvoiman tehon ja 350 newtonmetrin vääntömomentin. Vaihteistona on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti.

Ruudikkaalla voimalinjalla varustettuna pikkumersu pääsee oikeuksiinsa. Kiihtyvyys on hyvää luokkaa, ja vaihteisto lyö uutta pykälää jouheasti sekä riittävän rivakasti. Ajoasetuksilla haluttua ajotuntumaa voi hieman räätälöidä kullisenkin ajofiiliksen mukaiseksi.

Mercedes-Benz A 250

Nuoren parin valinta

Vauhdikas viistoperä on nappivalinta nuoren parin käyttöautoksi. A on kaupungissa ketterä ja sisältä riittävän väljä. Myöhempinä vuosina takaistuimille mahtuu toki perheen nuori katras, mutta teini-iän tullen jalkatilat voivat käydä tukaliksi. Istuinkaan ei juuri tarjoa reisitukea.

Tavaratila asettaa myös omat rajoitteensa esimerkiksi harrastusvälineiden mahtumiselle. Vaikka lastausaukko on edeltäjämallia leveämpi, on tavaroille varattu alemmassa keskiluokassa tavanomaiset 370 litran tilat.

Kiinteillä pääntuilla varustetut urheilulliset etuistuimet tarjoavat kohtalaisesti tukea ja säätyvät riittävästi, joten istuinasento löytyy vaivattomasti. Jos autolla nojaa kaarteissa, ei istuinosa kuitenkaan tarjoa kovin tanakkaa sivutukea.

Navigaattoriin ja keulakameran yhteistyö yllättää, sillä risteykseen saapuessa keskinäyttö vaihtaa kartan kamerakuvaan. Ihan näyttävä toiminto, mutta yksi hammastelu sallittakoon. Kamerakuvan näkyessä ajotilojen valintakytkimen napsuttelu ei toteuta toivetta: valinta toteutuu vasta kamerakuvan häipyessä.

Mercedes-Benz A 250

Herkkuja rahalla

Kookas näyttö tulee lisävarusteisen Premium Plus -paketin mukana. Sen autoverollinen hinta on suolaiset 7 578 euroa. Pakettiin kuuluu muun muassa kovalevynavigointi, pysäköintipaketti, avaimeton järjestelmä, paremmat kaiuttimet, käännettävä takakyynärnoja, matkustamon tunnelmavalaistus, etuistuinten sähkösäätö muistilla, nelisuuntainen ristiseläntuen säätö, panoraamakattoluukku sekä multibeam-led-valot.

Ajovalot sopeutuvat nopeasti eli millisekunneissa kulloiseenkin ajotilanteeseen ja luovat auton eteen järkevimmän mahdollisen valokuvion. Kääntymisvalot kytkeytyvät itsestään päälle. Kääntymisvalot myös aktivoituvat noin 70 metriä ennen liikenneympyrää tai noin 40 metriä ennen risteystä.

Älyvalojen ominaisuuksia on myös niin sanottu city light -toiminto, joka säätää valokuvion alhaisissa ajonopeuksissa ja valaistuissa taajamissa automaattisesti erityisen leveäksi.

Osa järjestelmää ovat mukautuvat kaukovalot, joka kytkee vastaantulijan tullen osan ajovaloyksikön 18 ledistä pois päältä, jottei vastaantulija häikäisty.

Mercedes-Benz A 250

Alemman keskiluokan autona A-sarjalainen ei saisi maksaa liikaa. Ja toisaalta yltääkseen premiumiksi, auto kaipaa runsasta ja modernia varustelua. Herkut tulevat varustetason ja lisävarustelistan ruksailun avulla.

Kaikki kiva maksaa. Koeajoyksilön hinta kipuaa yli 62 000 euron – ja se on tuhti tukku rahaa.

Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/a-class/hatchback

Jaa artikkeli

Keskustelu