15.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: viistokaton viemää – Porsche Cayenne Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturi lennokkaalla kattolinjalla on johtanut lähinnä vesittyneisiin kompromisseihin. Porsche Cayenne Coupé väistää kuitenkin kilpailijoiden erheet. Hyvää: käytettävyys, ajettavuus. Huonoa: ehkä turhankin lähellä perusmallia. Porsche Cayenne Coupé tuo helposti mieleen alkuperäisen Cayennen aiheuttaman itkun ja porun vuonna 2002. Vuosien kuluessa kookas katumaasturi on kuitenkin todistanut kuuluvansa osaksi valmistajansa mallistoa. Nyt luvassa on kuitenkin Cayennesta komealla kattolinjalla jalostettu coupé-versio. Katumaasturimarkkinoilta tutut BMW X6:n ja Mercedes GLE Coupén kaltaiset kammotukset pyrkivät tarjoamaan imagollisesti urheilullista elämäntapaa, vaikka luvassa on yleensä ahdas ja kovaksi jousitettu versio kookkaasta autosta, jonka merkittävä massa on edelleen korkealla. Cayenne Coupé lähestyy tilannetta kuitenkin hiukan toisin. Muiden kilpailijoiden tavoin se on oikeastaan koriltaan fastback eikä aito coupé, mutta Porschella on selvästi tarkasteltu markkinoita ja kilpailijoiden virheitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seikkoja muodoista Cayenne Coupéta on madallettu 20 mm tuulilasin kulmaa ja korkeutta muuttamalla. Yhdessä laskevan kattolinjan kanssa muutos voisi olla ongelmallinen takaistuinten pääntilan suhteen, mutta Porsche on samalla laskenut takaistuinten korkeutta 30 millimetrillä. Lopputuloksena on hämmentävän käyttökelpoiset takaistuimet. Takapenkin voi valita kolmella tai kahdella istuimella, mutta kahden istuimen versiossa keskipaikka korvataan lähinnä masentavalla muovilaarilla. Cayenne Coupé ei hukkaa takaistuinten kallistusmahdollisuutta, joten luvassa on mukava matka-auto neljälle aikuiselle. Lisää ilmavuutta on loihdittu vakiovarusteisella kookkaalla panoraamalasikatolla. Halutessaan katon voi vaihtaa keveämpään “911 GT3 RS -henkiseen” hiilikuitukattoon. Kevyempi katto on osana kattavampia painonsäästöpaketteja, mutta yhteensä noin 20 kilogramman säästö yli 2 000 kilogramman autossa on turhaa kikkailua. Pakettien tarkoitus onkin korostaa Cayenne Coupén sporttista ulkonäköä. Niiden paras anti on makea ruutukuvioitu istuinverhoilu. Muskelia on haettu ulkoilmeeseen myös leveämmällä autolla. Takaovien ja pyöränkaarien leveyttä on kasvatettu 18 millimetrillä. Samalla takaekisterilaatan paikkaa on siirretty, korostaen Cayenne Coupén leveyttä visuaalisestikin. Porschen markkinointiosasto jaksaa toitottaa, että Cayenne Coupén ikkunalinja on sama kuin 911:ssä, merkiten ilmeisesti jonkinlaista sporttigeenien perimää. Siristelemällä tarpeeksi samaa näköä kyllä löytyy, mutta ehkäpä massiivisen katumaasturin ja takamoottorisen sporttiauton väliltä löytyy sittenkin enemmän eroja kuin yhteneväisyyksiä. Kattolinjan myötä myös takaluukku on uutta mallia. Perus-Cayennea matalampi tila on edelleen käyttökelpoisen kokoinen (625 litraa) ja kasvatettavissa aina 1 540 litraan takaistuimet kaatamalla. Takalasin yläreunassa olevan ilmanohjaimen lisäksi takaluukussa on uusi aktiivisesti toimiva spoileri, joka muistuttaa hiukan Panameran vastaavaa. Massakiihdytin Tässä vaiheessa Porsche Cayenne Coupé on tarjolla kolmella moottorivaihtoehdolla. Perusmallin 3,0-litrainen ahdettu V6 tuottaa jo riittävät 340 hevosvoimaa. Kaikissa malliversioissa vaihteistona on kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto ja Cayennesta tuttu neliveto. Toisessa ääripäässä on Cayenne Turbo Coupé, jonka 550 hevosvoimaa takaavat suorituskyvyn (0–100 km/h 3,9 s), jonka ei pitäisi olla yli 2,2 tonnin autolle mahdollista. 4,0-litrainen tuplaturbo-V8 on mahtava voimanlähde, mutta varsinkin keulalla sijaitseva lisäpaino tekee Cayenne Turbosta V6-malleja epämääräisemmän ajettavan. Cayenne S Coupén voimanlähteenä on 440 hevosvoiman tahtiin viritetty 2,9-litrainen ahdettu V6 ja mallin suorituskyky on lähellä myöhemmin saapuvaa hybridiversiota. 5,0 sekuntia riittää 0–100 km/h kiihdytykseen. Itävaltalaisilla sateisilla vuoristoteillä Cayenne S Coupé toi esiin perus-Cayenneä terävämmän ajettavuuden, kiitos matalamman painopisteen ja kasvaneen raidevälin. Toisaalta CC ei pysty haastamaan Panameran taikatemppua, jossa auto vain unohtaa massansa mutkien lähestyessä. Sports Chrono -varustepaketti on kaikissa Cayenne Coupéissa vakiona. Lisävarustelistalta löytyvät niin nelipyöräohjaus, pinnoitetut PCSB-jarrut että keraamiset PCCB-jarrut. Ainakin ilmajousituksella varustettuna autosta löytyy onneksi kykyä selviytyä niin arkielämän kuopista kuin urheilullisemmastakin ajosta ilman draamaa. Maavara on ilmajousituksella nostettavissa 245 millimetriin, antaen Cayenne Coupélle 21,3° lähestymiskulman ja 530 millimetrin kahluukyvyn. Valmiiksi tuttu Kun ohjaamo, ajoavustimet ja mukavuusvarusteet ovat jo entuudestaan tuttuja, on Cayenne Coupé aika suoraviivainen laajennus saksalaisvalmistajan mallistoon. Porsche on ottanut oppia kilpailijoiden virheistä ja tehnyt Cayennestä poikkeuksellisen käyttökelpoisen ulkonäkömuunnoksen. Samalla malli on ripauksen terävämpi ajettava, palvellen heitä, jotka odottavat Porscheltaan enemmän, noh, Porschea. Samalla voi tosin pohtia, olisiko Cayennen ja Cayenne Coupén välille pitänyt jättää isompikin eroavaisuus. Ainakin ostajat kiittävät kasvanutta mallivalikoimaa, varsinkin coupén hybridisoituessa. Porsche Cayenne Coupé -malliston hinnat alkavat 146 434 eurosta ja hintaeroa tavalliseen Cayenneen kertyy versiosta riippuen noin 10–12 000 euroa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Porsche Cayenne S Coupé Hinta alkaen 174 591 € Moottori Bensiinimoottori 2 894 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 324 kW (440 hv), 5700–6600 r/min Vääntö 550 Nm (1800–5500 r/min) Vääntö 550 Nm (1800–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,0 s Huippunopeus 263 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 11,6 (yhd.) CO2-päästöt 270 g/km Mitat pituus 4931 mm, leveys 1983 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2895 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?