Ajoneuvot | Koeajo | 7.8.2017

Koeajo: Viimeistelyä vaille uusi – Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hv

Titanium M6

Kattavasti uusittu Ford Fiesta jatkaa siitä, mihin edeltäjä jäi. Hyvää: ajettavuus, tilat Huonoa: laatuvaikutelma, piiitkääät välitykset

Jaa artikkeli

Seitsämänteen sukupolveen siirtyvä Ford Fiesta lähtee pikkuautokisaan mielenkiintoisista asetelmista. Mallia ei ole laitettu täysin uusiksi, eikä toisaalta ihme: edellisen sukupolven Fiesta tunnettiin eräänä luokkansa parhaista. Erityisesti ajettavuuden suhteen Fiesta on jo pitkään näyttänyt muille esimerkkiä.

Ford ei ole kuitenkaan voinut jäädä lepäämään, sillä lähes kaikki segmentin autot ovat uudistuneet viimeisen vuoden kuluessa. Niinpä pikkuautot ovat jälleen loikanneet eteenpäin niin varusteiden kuin pirteän personoitavuuden saralla.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hv

Tutusti erilainen

Uuden Ford Fiestan kohdalla varusteversio määrittää koko ulkonäköä. Maastohenkisen Activen, urheilullisen ST-Linen ja kevyesti premiumiksi pyrkivän Vignalen lisäksi tarjolla on koeajettu tuttu Titanium. Lisäsäväyksen muodoille antaa erikoinen Chrome Copper -muotimetalliväri (570€). Muotoilussa näkyvät edeltäjän geenit, vaikka ulkomitat ovatkin venähtäneet 71 mm pituudessa ja 12 mm leveydessä. Koon puolesta malli hätyytteleekin jo ensimmäisen sukupolven Focusta.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hv

Ulkonäön lisäksi tuttua on myös ajettavuus. Fiesta on hauskimmillaan risteyksissä ja mutkissa, sillä sen ohjaustuntuma on hyvä. Samalla auto tekee selväksi, että se on erinomainen pohja myös tulevalle ST-versiolle. Jousitukseltaan auto on hiukan napakka, mutta ei häiritsevästi.

1,0-litraisen EcoBoostin saa Fiestaan kolmena eri tehoversiossa. 140- ja 125-hevosvoimaisten versioiden lisäksi tarjolla on koeajettu 100 hevosvoiman voimanlähde. Kone suoriutuu tehtävästään pirteästi pöristen, mutta alavääntö jää ohueksi, erityisesti suhteessa vaihteistoon ja vaihdesuosituksiin.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hv

Viimeistelystä välittämättä

Voimalinjassa Ford Fiestan heikointa antia on sen vaihteisto. 6-vaihteinen manuaali toimii luontevasti, mutta pykälien välitykset ovat suhteettoman pitkiä moottorin voimavaroihin nähden. Yli-innokas vaihdeavustin kehoittaa pistämään esimerkiksi 6. vaihteen jo 85 km/h:n nopeudessa, mutta käytännössä moottorin tyytymättömiltä mörinöiltä välttyy vasta 100 km/h:n nopeudessa. Ohituskiihtyvyyttä täytyy etsiä suosiosta 3 vaihdetta alempaa.

Fiestan toinen suuri heikkous on sen viimeistely. Esimerkiksi kojelaudan keskipisteenä olevan viihdejärjestelmän näytön takapaneeli rämisi häiritsevästi juuri matalilla kierroksilla ajettaessa. Myös ovea parkkipaikalla suojaavan muovilistamekanismin kauluri oli jäänyt kiinittämättä ja kuljettajan jalkatilasta puuttui puolestaan koko kulissipaneeli. Toivottavasti kyseessä ovat vain tuotannon alkupään lastentaudit.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hv

Muoviosien puutelistaan kuului muun muassa repsottava ovisuojuksen kaulus.

Ford on panostanut luonnollisesti myös Fiestan varusteluun. Titanium-varustelulla autosta löytyy muun muassa kaista-avustin, hätäjarrutusassistentti ja Sync 3 -viihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä. Etuistuinten lämmitys ja lisävarusteinen ratin lämmitys toimivat omilla näppäimillään, asettaen Fiestan jopa Mondeon edelle käyttöergonomiassa. Varusteiden parhaat palat löytyvät kuitenkin lopulta lisävarustelistalta muissa kuin Vignale-versiossa.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hv

Sync 3 -kosketusnäyttö on iso ja selkeä, kunhan sen takapaneeli ei rämise.

Samoilla vahvuuksilla

Uuden sukupolven Ford Fiesta on lopulta uskollinen edeltäjälleen. Kilpailijoihin nähden hiukan väritön kokonaisuus lunastaa pisteet kotiin ajettavuudella ja hyvillä tiloilla. Ehkä kipakka ST vapauttaa Fiestan lopulta elementtiinsä.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hv

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Ford