Ajoneuvot | Koeajo | 26.11.2017

Koeajo: viimeinen aito Mitsubishi? – Mitsubishi Eclipse Cross

Uusi Mitsubishi Eclipse Cross on myydyimmän kaupunkimaasturiluokan edustaja. Eclipse Cross saattaa myös olla viimeinen aito merkin itse suunnittelema ja Japanissa valmistettu Mitsubishi. Hyvää: sisätilat, viiden vuoden takuu, viimeistely, moottori, jousitusmukavuus ja hiljaisuus. Huonoa: ohjaus, tavaratila, portaaton vaihteisto.

Jaa artikkeli

Viime aikoina heikosti menestyneen Mitsubishin päädyttyä Renault–Nissan-konsernin omistukseen mallisto varmastikin kasvaa yhteistyömalleilla. Eclipse Cross saattaa olla viimeinen aito merkin itse suunnittelema ja Japanissa valmistettu Mitsubishi.

Jotkut varmasti muistavat Mitsubishi Eclipsen olleen matala urheiluauto 1990-luvulla. Muistikuva johtaa harhaan, uusi Mitsubishi Eclipse Cross jatkaa sen sijaan merkin kunniakasta maasturiperinnettä.

Uutuus asettuu kooltaan ja oletettavasti myös hinnaltaan ASX:n ja Outlanderin väliin.

 

Kokoerot eivät ole isoja, mutta samaan hengenvetoon valmistajan edustaja povailee ASX:n seuraajan olevan pienempi ja vastaavasti Outlanderin kasvavan.

Eclipse Cross on tähdätty selkeästi myydyimpään kaupunkimaasturiluokkaan. Se on ulkomitoiltaan hyvinkin tarkkaan markkinasuosikki Nissan Qashqain kokoinen, vähän korkeampi tosin.

Mitsubishin uutuus on rakennettu Outlanderin perusrakenteelle ja akselivälikin on yhtenevä. Niinpä Eclipsen sisätilat ovat runsaat, takana matkustaa aikuinen helposti niin polvi- kuin pääntilankin puolesta.

Tavaratila on kuitenkin kilpailijoita pienempi ja varsinkin oudon matala ulkoa katsottuna korkeaperäisessä autossa. Takaistuinta voi onneksi liu’uttaa eteenpäin ja selkänojaa nostaa pystympään lisäten näin tavaratilaa takajalkatilasta tinkimällä.

Kaksi voimanlähdettä

Eclipse Cross tulee saataville kahdella voimanlähteellä. Toinen niistä on upouusi 1,5-litrainen turboahdettu bensiinimoottori (163 hv) kuusivaihteisella manuaalilla tai portaattomalla CVT-automaatilla. Ja toinen vaihtoehto on vanha tuttu 2,2-litrainen diesel (150 hv) kahdeksanvaihteisella perinteisellä automaattivaihteistolla.

Etuvetomalli on aina bensiinimoottorinen, nelivedon saa molemmilla moottoreilla. Nelivetoinen automaattidiesel on 250 kiloa bensiinietuvetoa painavampi.

Pehmeätä etenemistä

Koeajossa on nyt alkuun vain bensiinimalleja nelivetoisena ja CVT:llä. Päällimmäinen ensivaikutelma on matkustusmukavuus, niin pehmeän jousituksen kuin matalan äänitasonkin ansiosta.

Ohjaus on todella kevyt pyöritellä, mutta samalla keskialueella tunnoton maantiellä.

CVT täyttää ennakko-odotukset osaamalla hyödyntää moottorin alavääntöä rauhallisessa ajossa, mutta reippaammissa kiihdytyksissä huudattamalla moottoria isoilla kierroksilla suorituskyvyn silti jäädessä tavanomaiseksi.

Koeajossa olevat autoyksilöt ovat malliston ylellisemmästä päästä: nahkapintaa, lasikattoa, ylellisyysherkkuja ja elektronisia turvajärjestelmiä on pakattu mukaan täysarsenaali.

Mitsubishille uusia varusteita ovat tuulilasinäyttö ja kosketuslevy käyttöliittymänä.

Tässä vaiheessa Suomeen tulevia varustetasoja tai hintoja ei ole kerrottu, kilpailuasetelma selviää siis vasta myöhemmin.

Jaa artikkeli

Keskustelu