11.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: vannoutuneille faneille – Subaru Forester Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajettu Subaru Forester 2.0 XT Exclusive CVT on hyvä valinta kaikille heille, joiden harrastukset tai mökkimatka vievät kehnoille ajoväylille. Foresterilla pääsee maastoon, mutta myös pois sieltä. Hyvää: ajettavuus maantiellä, moottorin teho, neliveto. Huonoa: kaasuvaste, tyhjäkäynti, etuistuin, muovinen sisäilme. Subaru ei ole suuren suuri automerkki Suomessa, mutta japanilaisella on vankat kannattajansa. Kannatukselle on tukku hyviä perusteita. Subaru Forester on ensinnäkin aidosti maastokykyinen katumaasturi, jolla ajaa mielikseen kehnoilla ja röykyttävillä sorateilläkin. Maavaraa Foresterissa on kohtuulliset 22 senttiä. Ylityskulmiakin riittää, joten Foresterilla voi kiivetä ja laskeutua varsin jyrkkiä mäkiä: saapumiskulmaa keulilla on 23 asteen verran, ja lähtökulmaa auton takana on 25 asteen verran. Haastavilla jotoksilla asvalttiteiden ulkopuolella kannattaa kytkeä X-Mode -ajotila. Se muuttaa kaasupolkimen reagointia, luistoneston toimintaa ja aktivoi etenemistä helpottavan alamäkihidastimen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi valttia Forester on katumaastureiden kokenutta kaartia, sillä automalli ensiesiteltiin jo vuonna 1997. Vaikka Forester on kokenut sukupolvien vaihtumisen myötä uudistuksia, on kaiken perusta kaksi valttia, jotka ovat nelivetoisuus ja bokserimoottori. Kolmas valtti ei loista enää aivan yhtä kirkkaana kuin aiemmin. Subaru automerkkinä ja Forester automallina on niittänyt katsastus- ja vikatilastoissa mainetta vähävikaisuudella. Maine on tältä osin hieman rapautunut, sillä vuosimallin 2008 Forestereissa on ollut ongelmia etu- ja taka-akselistossa sekä jarruissa. Boksereihin luottaen Subaru esitteli boxermoottorinsa ensi kertaa toukokuussa vuonna 1966. Sittemmin Subarujen keulille on istutettu yli 16 miljoonaa boxeria. Japanilainen Subaru on ainoa autonvalmistaja, jonka mallistoon ei kuulu muita moottoreita kuin boksereita. Boxerissa männät liikkuvat toisiinsa nähden vastakkaisiin suuntiin tasapainossa kampiakselin molemmin puolin. Ratkaisu tuo sen edun, että moottori käynniltään erittäin värinätön. Subarun mukaan rakenne myös parantaa moottorin kestävyyttä ja luotettavuutta. Nykyistä kolmannen sukupolven nelisylinteristä boxermoottoria on kehitetty aiemmasta. Sylinterien halkaisijaa pienentämällä ja iskunpituutta kasvattamalla moottoriin on haettu lisää vääntöä erityisesti kierrosalueen keskivaiheella. Polttoainetaloutta on haettu tekemällä liikkuvat osat kuten männät ja kiertokanget aiempaa kevyemmistä materiaaleista. Lopputulos ei kuitenkaan ole erityisen pihi. Luvattu keskikulutus 8,5 litraa sadalla kilometrillä on aika paljon – nelivetoiseksikin. Se tietää kilometriä kohden 197 gramman hiilidioksidipäästöjä. Rakenne vakauttaa Ajettavuuden kannalta on otollista, että matalarakenteinen moottori on asennettu korissa alhaalle. Kun painopiste on matalalla, on eteneminen vakaata eikä auto ole altis sivuttaisheilahteluille. Moottorin jatkeena on symmetrinen neliveto, joka säätelee alituiseen voimanjakoa etu- ja taka-akseliston välillä sen mukaan, kuinka pito vaihtelee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimaa ja outoa ryntäilyä Kaksilitrainen turbomylly suo käyttöön riittävästi tehoa. Sitä on 240 hevosvoimaa ja vääntöä on 350 newtonmetriä. Outo ominaisuus on turhaan huudattava tyhjäkäynti. Tyhjäkäynnin kierrokset huitelevat 1 400:n kierroksen huitteilla moottori kylmänä – ja myös moottori lämpimänä eli sen jälkeen, kun auto on ajon jäljiltä sammutettu ja käynnistetään uudestaan. Ajon aikana punaisissa valoissa seisahtuessa kierrokset tippuvat siedettäviksi eli noin 700 kierrokseen. Tyhjäkäynnin elämöinti on hieman noloa kaikuvassa pysäköintihallissa, eikä se tee tietty hyvää kulutuksellekaan. Tehon annostelussa on myös pulmia, sillä kaasupolkimen vaste on erityisen herkkä. Etenemisestä – eritoten liikkeellelähdöistä – ja pysäköinnistä tulee nytkähtelevää ja ryntäilevää. Kaasuvasteen opettelu ottaa aikaa. Lisää sivuttaistukea Etuistuimen sivuttaistuki on olematon, joten sinänsä tyylikkäillä nahkaistuimilla takamus liukuilee sivusuunnassa. Istuimet ovat toki sähkösäätöiset, mutta monipuolisemmin säätyviäkin istuimia on koettu tässä auto- ja hintaluokassa. Sisäilme on kaikkiaan hieman muovinen. Myydyin malli Koeajossa on valmistajansa myydyin automalli Suomessa. Lähes puolet myydyistä Subaruista on Forestereita. Alla on Forestereista tyyrein eli XT Exclusive -varusteltu versio, joka maksaa ilman lisävarusteita rapiat 54 600 euroa. Malliston lippulaivaversioon on ladattu vakiona niin kattava katras varusteita, ettei lisävarustelistalta ole ruksata kuin 877 euron metalliväri. Jos on valmis tinkimään navigointijärjestelmästä, nahkaverhoilusta matkustamossa, kattoluukusta, Harman/Kardon-audiojärjestelmästä ja avaimettomasta käytöstä, kohdistuu valinta XT Sport -versioon, joka maksaa vakiovarusteisena 47 859 euroa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.subaru.fi/forester/ Subaru Forester 2.0 XT Exclusive CVT Hinta alkaen 54 601 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 177 kW (240 hv), 5600 r/min Vääntö 350 Nm (2400–3600 r/min) Vääntö 350 Nm (2400–3600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 221 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 197 g/km Mitat pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2640 mm Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta