3.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: väljä ja vaivaton – Škoda Kodiaq 1.4 TSI ACT Style DSG Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq on edullisempanakin etuvetoversiona edustava. Hyvää: tilat, vaivattomuus, ajettavuus, käytännöllisyys. Huonoa: rajalliset voimavarat suuremmissa nopeuksissa. Škoda Kodiaq on tšekkitehtaalle kaiken kaikkiaan historiallinen malli. Näin isoa maasturia ei ole aikaisemmin merkiltä nähty, ei liioin kolmen istuinrivin matkustamoa. Korille onkin kertynyt sen verran kokoa, että bensiinimoottoreista 1,4-litrainen ahdettu alkaa olla vähimmäisvaatimus. Ei ihme, että tuon koneen pikkuveli, sinänsä puhdikas 1.0 TSI, on jätetty Kodiaqissa ja sisarmalli Volkswagen Tiguanissa valikoiman ulkopuolelle. Sisarussarjasta pienempään eli Seat Atecaan litraisen koneen kyllä saa. Kodiaq-mallistossa, nyt koeajetun 150 hevosvoiman version alapuolella, tarjotaan myös saman 1,4-litraisen 125-hevosvoimaista painosta. Vaihteisto on näissä valittu asiakkaan puolesta, sillä alempitehoinen on aina manuaali, voimakkaampi puolestaan automaatti. Näin siis etuvetojen osalta. Nelivetoisuus kasvattaa valikoimaa vielä 180-heppaisella 2.0 TSI:llä, ja manuaalilaatikon saa myös 150 hv -koneen yhteyteen. Bensakoneiden ohella kaupataan eritehoisia kaksilitraisia dieseleitä niin etuveto- kuin nelikkopuolellakin, joista tehokkaimman huippumallin ehdimmekin koeajaa talvisemmalla kelillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Levollista lepäämistä Suorituskyky riittää hyvin arkiajoon. Pintakaasulla meno on vaivatonta, mutta ohituksissa ja moottoritien ramppiin kiihdytettäessä täytyy ottaa jo kaikki voimavarat käyttöön. Samalla muuten hiljainen voimanlähde alkaa äännellä pikkuautomaisesti. Mutta kun moottoritievirtaan on sukellettu, vakionopeus pystyy huomaamatta yllä. Bensan menekki vain saattaa tällaisessa ajossa yllättää: henkilöautoa korkeampi kori ja sitä myötä suurempi otsapinta-ala sekä auton alla pyörteilevä ilma kasvattavat väistämättä kulutusta. Taloustalkoisiin osallistuu kirjainyhdistelmä ACT eli sylinterien lepuutustoiminto. Sen aktivoitumista eli kahden pytyn tilapäistä sammumista kesken ajon ei havaitse juuri muusta kuin mittariston keskinäyttöön ilmestyvästä ilmoituksesta. Sivistynyttä, ilman jyrinöitä. Niin ikään huomaamaton asia on nelivedon puute. Jos käy mökillään vain kesäisin, korkean maavaran ja etuvedon yhdistelmä onkin perusteltu. Nelivedon hintalisä on tässä malliversiossa noin 3 500 euroa. Kevyttä ja kantavaa Ajettavuus on ennen kaikkea vaivatonta. Taajamassa tämä konkretisoituu höyhenenkevyenä ohjauksena, joka muuttuu vauhdin myötä sopivasti raskaammaksi. Kodiaq myös reagoi ohjausliikkeisiin valppaasti muttei hermostuneesti, mikä olisikin tämänkokoisessa ja -korkuisessa autossa häiritsevä piirre. Kun aiempi nelivetoinen koeajoautomme oli Exclusive-varusteltu, tämänkertainen tuttavuus on tyypiltään toiseksi kallein eli Style. Eräs merkittävä ero autojen välillä on se, että etuvetoiseen ei saa säätyvää iskunvaimennusta. Eipä haittaa, sillä vakioalustankin tanakkuuden ja mukavuuden suhde on oikeaan osunut. Jousitus ottaa pahat röykyt sivistyneesti, eikä Kodiaq heilahtele epätasaisessakaan kaarteessa ylimääräisiä. Kauneusvirheenä ovat jostakin auton uumenista kiirivät rämähtelyt, nekin lievinä. Pikkuveli putkessa Sisätilojen tuolileikki sujuu kätevästi, operoi sitten keski-istuinten erillisiä säätöjä tai lisävarusteisia lattian tasoon kääntyviä takimmaisia penkkejä. Tilaa ja väljyyden tuntua riittää etuistuimilla niin, ettei isojakaan matkustajia takuulla ahdista. Keskirivikin on mitoitettu kookkaille, viimeisimmällä osastolla viihtyvät parhaiten lapset. Kun vielä kojelaudan käytettävyys on parasta tasoa, tätä autoa voi suositella ennakkoluulottomaksi vaihtoehdoksi parempiinkin SUV-piireihin ja -perheisiin. Siis niihin, joissa perinteisesti edetään premium-merkki edellä. Ja jos Kodiaqin hankintahinta tai ulkomitat tuntuvat liian muhkeilta, koeajon jälkeen kuultiin ilouutisia. Tulossa on pikkuveli Karoq, joka muistuttaa ensikuvien perusteella kovasti isoveljeään. Samalla kahdeksan vuotta hyvin palvellut Yeti-pikkumaasturi siirretään ansaitulle eläkkeelle. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.skoda.fi/kodiaq/ Škoda Kodiaq 1.4 TSI ACT Style DSG Hinta alkaen 42 514 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 124 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku