Ajoneuvot | Koeajo | 17.4.2019

Koeajo: välissä kasvanut – Audi Q3

40 TFSI S tronic Quattro

Täysin uusi Audi Q3 on pykälää suurempi kuin edeltäjänsä, tai kilpailijansa BMW X1 ja Mercedes-Benz GLA. Hyvää: tilat, ajettavuus, suorituskyky, viimeistely. Huonoa: istuinten muotoilu, kulutus.

Jaa artikkeli

Kooltaan kasvanut Audi Q3 tekee nyt pesäeroa pikkuveli Q2:een, joka kalasteli samoja asiakkaita. Samalla Q3 kuitenkin lähestyy kooltaan ja hinnastoltaan Q5:n reviiriä.

Audin katumaasturit kattavat tehokkaasti eri koot, vaikka osa mallinumeroista onkin vielä käyttämättä. Yhdennäköisyys vaikeuttaa mallien erottamista toisistaan – Q3:n ennestäänkin kasvanut maski on nyt kahdeksankulmainen ja pystyrivat hallitsevat hymyä kuin hammasraudat.

Audi Q3

Runsaat tilat

Q3:n neljä- ja puolimetrisen korin tilat on hyödynnetty tehokkaasti. Edessä on varsin väljää, tyköistuvuutta voi lisätä tuhdimmin muotoilluilla urheiluistuimilla. Takanakin tilaa on pitkälle matkaajalle. Auton leveys ja tasaiseksi muotoiltu penkki sietää jopa kolme aikuista, mutta kahdelle istuin voisi olla vahvemminkin muotoiltu.

Tavaratila on kookas ja monipuolisesti muunneltava. Takaistuinta voi liu’uttaa eteenpäin, selkänojan kallistusta muuttaa ja pohjaa säätää eri korkeuksille.

Audien sisäilmekin yhtenäistyy. Kaikissa versioissa mittaristo on räätälöitävä kuvaruutu, ja keskellä oleva monitoiminäyttö on integroitu tyylikkään saumattomasti kojelautaan. Onneksi Q3:ssa kiiltävää pintaa ei ole ylenpalttisesti, kolmas näpelöintiruutu puuttuu ja lämmönsäätimet ovat perinteiset.

Koska järjestelmän käyttölogiikka oli tullut opeteltua jo aiemmin, digiloikka Q3:een ei aiheuttanut enää ärräpäitä. Tosin en voi olla ihmettelemättä, miten matkateeveen kokoiseen ruutuun ei mahdu kuin neljä radiokanavaa yhtä aikaa listattuna, olkoonkin helppoja selata.

Kolme voimalinjaa

Q3:n nokalle saa alkuun kolme moottorivaihtoehtoa, 35 TFSI:n, 40 TFSI:n ja 40 TDI:n. Hinnaston alussa 44 000 eurolla saa 1,5-litraisen bensiinimoottorin (150 hv) etuvedolla. Kaksi muuta ovat nelivetoisia kaksilitraisia (190 hv) – eronaan vain käytettävä polttoaine. Vekslaamisen hoitaa aina seitsenportainen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto.

Ajossa olleen isomman bensiinimoottorin paukut riittävät kaikkiin tilanteisiin, voimaa pitää vain määrätietoisesti hakea isommilta kierroksilta. Aivan kuin puhti olisi kadonnut moottoreita uusiin WLTP-mittauksiin viritettäessä. Vaihteiston sport-asento helpottaa tilannetta ja paikkaa empivää lähtöä.

Audi Q3

Jo ennen pysähtymistä sammuva moottori ja vapaalla rullaamista käyttävä vaihteisto eivät pysty estämään kulutuksen kipuamista yhdeksään litraan. Miksihän isompien Audien kevythybriditekniikkaa ei ole käytössä?

Audin vahvuuksiin kuuluu eleetön ajettavuus, eikä Q3 tee poikkeusta. Vaikka perusrakenne on sama kuin emoyhtiön Volkswagen Tiguanissa, Audi on onnistunut hienosäädössä paremmin.

Progressiivisesti tehostettu ohjaus on maantiellä tunnokas, mutta silti taajamassa nopea ja kevyt. Korkean korin tuoma haitta on lähes olematon. Napakka alusta säilyttää otteen tiehen eikä päästä koria kallistelemaan. Silti ainakaan perusjousituksella ja korkeaprofiilisilla renkailla mukavuus ei vielä kärsi. Matala melutaso täydentää ajokokemuksen.

Jaa artikkeli

Keskustelu