Ajoneuvot | Koeajo | 2.9.2017

Koeajo: vakuuttava kaikilta osin – Seat Ibiza 1.0 Eco TSI 115 Start Moving Edition

Täysin uusi Seat Ibiza on valmiina taistelemaan pikkuautoluokan kärkipaikasta. Hyvää: ajo-ominaisuudet, tilat, taloudellisuus, voimalinja. Huonoa: oviaukkojen tartuntakahvat puuttuvat.

Jaa artikkeli

Viidennen sukupolven Seat Ibiza käyttää MQB A0 -pohjalevyä, samaa perusrakennetta, jolle myös emoyhtiön uusi Volkswagen Polo pohjautuu. Seat sai yllättäen etumatkaa uuden Ibizan kanssa, sillä Polo tulee myyntiin vasta syksyllä.

Seat Ibiza

Uusi pohjalevy tuo sisätiloihin lisää tilaa. Akseliväli on kasvanut 95 mm, eli se vie pyörät kauemmas kulmiin. Auto on myös 87 mm leveämpi, mikä konkretisoituu väljyytenä kuljettajan paikalla.

Uudet mitat tuntuvat selkeimmin takaistuimella. Pikkuauto-käsite onkin harhaanjohtava, sillä Ibizassa matkustaa tarvittaessa viisi aikuista, neljä jopa väljästi. Istuma-asento on myös takana hyvä.

Seat Ibiza

Mainiot ajo-ominaisuudet

Uusi Ibiza kulkee maantiellä vakaasti. Ohjaus on tunnokas ja sopivasti tehostettu. Etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen myös mutkaisella tiellä. Ibizan ratin takana todella viihtyy, ja auto on hienosti tasapainossa.

Seat Ibiza

Jousitus on yhdistelmä tukevuutta ja mukavuutta. Tien kuopat ja röykyt kumahtelevat vaimeasti, ja äänieristys on onnistunut. Moottorin ääni pysyy etäisenä: 3-sylinterisen ”törinän” kuulee vasta korkeilla kierroksilla.

Epätasaisella kestopäällysteellä ohjaamoon kantautuu vain lievästi rengasääniä. Sekin kertoo uuden perusrakenteen onnistuneisuudesta.

Seat Ibiza

Lähtömallissa luksusta

Koeajetun Start Moving Edition -version varustelu on kattava. Kyseessä on erikoismalli, jota on saatavilla vain rajoitetun ajan. Jatkossa Ibizan varustetasoja on neljä: Reference, Style, Xcellence sekä urheilullinen FR.

Näistä koeajettua mallia lähimpänä on Xcellence, josta puuttuu Start Moving Editionissa oleva vakionopeudensäätimen tutkaominaisuus. Mukautuva vakionopeussäädin on ruuhkaliikenteessä todella kätevä, ja yleensä se on ollut saatavilla vasta isomman luokan autoihin.

Seat Ibiza

Erikoismallin erottaa myös Mystic Magenta -metalliväristä sekä led-ajovaloista. Musiikin ystäviä kiinnostaa 300 watin Beats Audio -äänentoistojärjestelmä, joka jytisee erillisen subwooferin avustamana.

Älypuhelimen avulla toimiva Apple CarPlay hoitaa muun muassa navigoinnin. Karttojen päivitys, joka on kiinteissä autonavigaattoreissa ajoittain tarpeen, jää näin historiaan. Navigaattori ymmärtää myös puhetta, mikä tekee käytön todella helpoksi. Viihdekeskusta hallitaan 8-tuumaisen kosketusnäytön avulla.

Seat Ibiza

Pirteä 3-sylinterinen

Yksilitrainen ja kolmisylinterinen moottori on hämmästyttävä voimanpesä. Koeajettu 115-hevosvoimainen versio on hyvä yhdistelmä suorituskykyä sekä taloudellisuutta. Moottori vetää tasaisesti ja värinättömästi koko kierrosalueella, ja ylärekisteriä tarvitaan vasta ohitustilanteissa.

Koeajettu versio oli 6-vaihteinen manuaali, mutta tarjolla on myös 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Myöhemmin syksyllä Ibizaan tulee myös 1,5-litrainen 150 hevosvoiman bensaturbo.

Seat Ibiza

Moderni muotoilu

Uusi Ibiza on särmikäs niin ulkoa kuin sisältäkin. Trendikäs muotoilu miellyttää myös nuorempia ostajia, joka onkin Seatille tärkeä kohderyhmä.

Moderni linja jatkuu matkustamossa. Verhoilumateriaalien laatu on selkeästi aiempaa parempi, vaikka pelkistetty muovisuus on edelleen läsnä. Mittaristo on esimerkillisen selkeä, samoin hallintalaitteiden sijoittelu. Mitään ylenpalttista koristelua ohjaamosta ei löydy, vaikka kyseessä on malliston lippulaiva. Yleisvaikutelma on enemmänkin asiallinen ja järkevä.

Ibiza on kaiken kaikkiaan vakuuttava paketti, josta on vaikea löytää heikkouksia. Kestosuosikki Polon hintoja ei ole vielä julkistettu, mutta siitä tulee varmasti Ibizaa kalliimpi. Pienen järkiperheauton ostajille Ibiza on vahva vaihtoehto. Siinä on jopa voittaja-ainesta.

Lisätietoja: www.seat.fi/new-ibiza

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Seat