Ajoneuvot | Koeajo | 14.2.2018

Koeajo: Väkevä tyylivaunu – Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic

Uusi Kapkaupungin ympäristössä koeajettu Audi A7 Sportback on sutjakka muotovalio, joka tarjoaa erinomaista ajettavuutta, väkevää tehoa, äänieristettyä matkustusmukavuutta ja monia uusia toimintoja. Hyvää: muotoilu, moottori, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: etuistuimen lyhyt reisituki, kosketusnäytön heijastelu, matala takakontti, jalkatilaa syövän korkea keskitunneli.

Jaa artikkeli

Uusi Audi A7 Sportback käy kilpaa niiden autoilijoiden sieluista, jotka haluavat coupémaista ilmettä ja ajettavuutta, mutta riittävän väljää matkustusmukavuutta. Kilpa käydään noin viisimetristen neliovisten Gran Turismojen kesken.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic

Jos käydään läpi nelivetoisten bensiinimoottoristen kilpailijoiden katrasta, näyttää tilanne edullisimman malliversion osalta Suomessa seuraavalta: Mercedes-Benz CLS 450 4Matic maksaa 97 028 euroa, BMW 6 Gran Turismo 640i A xDrive 104 237 euroa, Jaguar XJ V6 S/C AWD Premium Luxury 165 856 euroa ja Volvo S90 T6 AWD Momentum aut 71 650 euroa.

Nyt koeajetun A7-uutuusmallin hintoja ei ole vielä vahvistettu. Edeltävän sukupolven edullisimman bensiiniversion (2.0 TFSI quattro S tronic) hinta oli 79 377 euroa.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic

Äänetön ja muriseva

Kolmilitrainen V6-bensiinimoottori osoittautuu Kapkaupungin ympäristössä koeajettuna juuri niin väkeväksi kyydittäjäksi kuin lukujen perusteella voi arvatakin, joten vuoristoteitä ylös kipuaminen ei tuota ongelmia.

Tehoa on 340 hevosvoimaa (250 kW) ja vääntöä 500 Nm. Näillä eväin auto liikahtaa nollasta sataan 5,3 sekunnissa. S tronic -automaattivaihteisto toimii eleettömästi ja viivyttelyittä.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic

Kiihdytettäessä voi nauttia nelisylinterisistä perusmoottoreista erottuvasta veekuutosen omanlaisesta tasaisesta käyntiäänestä. Aina ei ääniä tosin havaitse, sillä taiten äänieristetty auto on mukavan hiljainen taajamanopeuksilla.

Termihirviö: kevythybridi

Valmistaja kutsuu kevythybridiksi (MHEV) sitä, että laturin ja startin yhdistelmä lataa litium-ioniakkua jarrutuksen yhteydessä, ja se yhdistettynä 48 voltin sähköjärjestelmän kanssa mahdollistaa sen, että 55–160 kilometrin tuntinopeudessa autolla voi rullata vapaalla moottori sammutettuna – maksimissaan 40 sekunnin ajan. Tämä vähentää kulutusta laskennallisesti 0,7 litraa sadalla kilometrillä.

Uutta on, että start/stop-järjestelmä tekee yhteistyötä vakiovarusteisen etukameran kanssa: moottori käynnistyy pysähdyksistä heti kun edessä oleva auto liikkuu eteenpäin. Näin lähtöviiveet minimoituvat.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic

Koeajetun Audi A7:n EU-yhdistetty keskikulutus on tehot huomioiden kohtuullinen 6,8 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 154 g/km.

Terävät särmät, matala olemus

Pituutta tulokkaalla on liki viisi metriä, akseliväliä lähes kolme metriä ja korkeutta rapiat 1,4 metriä. Sivulinja on sutjakka, sillä kattolinja laskee jyrkästi. Piirteitä ovat leveä keulasäleikkö, pitkä konepelti ja korin terävät särmät. Takana spoileri avautuu automaattisesti nopeuden ylittäessä 120 km/h.

Ajovaloja on kolme versiota: led- tai Matrix led -järjestelmä ja laservaloilla täydennetty huippuversio.
Uudet istuimet tukevat hyvin sivusta ja säätyvät monipuolisesti. Reisitukea saisi tosin olla enemmän. Ohjauspyörä säätyy riittävästi, joten ajoasento löytyy kyllä.

Pääntilaa on takana yllättävän hyvin, jalkatilatkin riittävät, mutta keskitunneli on kookas. Tavaratilan lastausaukko on aiempaa leveämpi. Litroja kontissa on 535.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic

Kosketusnäyttöjen varassa

Käyttöjärjestelmän sydän on 12,3-tuumainen virtuaalimittaristo. Se on kirkas ja räätälöitävissä. Jos navigointikartan haluaa keskelle isoksi, kutistuvat kierrosluku- ja nopeusmittarit reunoille.

Kosketusnäytöt korvaavat edellismallin kiertosäätimen sekä painikkeet. Kosketusvoimakkuus on luonteva, mutta kätevää pyyhkäisytekniikkaa saa harjoitella. Ylänäyttö on 10,1-tuumainen. Perustoimintoja kuten ilmastointia säädetään 8,6-tuumaisesta alanäytöstä.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic

Näytöt kallistuvat kohti kuljettajaa. Suuntaus helpottaa käyttöä ajon aikana, muttei ehkäise häiritseviä heijasteluja. Näytöt tuhraavia sormenjälkiä saa myös olla alituiseen pyyhkimässä.

Kosketusnäyttö antaa haptisen ja akustisen palautteen. Käyttäjä siis kuulee ja tuntee vahvistuksen eri toiminnoista. Nämä toiminnallisuudet jäävät tarkemmin koeteltaviksi kotimaan koeajossa.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic

Neljä jousitusta

Autoa on ilo viedä eteläafrikkalaisilla mutkittelevilla vuoristoteillä. Etu- ja taka-akselisto on uudistunut, jotta tuntuma tiehen olisi aiempaa parempi. Ohjaustunto on hyvä: progressiivisen ohjauksen urheilullisuus lisääntyy mitä enemmän ohjauspyörää käännetään.

Valittavana on neljä eri jousitusvaihtoehtoa: perinteinen teräsjousitus, 10 milliä mataloitettu urheilullinen jousitus, elektronisesti ohjattu jousitus sekä itsesäätyvä ilmajousitus. Koeajoyksilössä oli jälkimmäinen. Autoon saa nelipyöräohjauksen, joka tuo pitkälle autolle ketteryyttä kaupungissa ja vakautta kaarreajossa.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic

Lisävarusteena tarjolla on myös käsiteltävyyttä kohentava ja nelivetoa täydentävä aktiivinen takatasauspyörästö.

Etäpysäköinti tulee

Auto tietää mikä sitä ympäröi, sillä A7:n varustelutasosta riippuen apuna voi olla jopa viisi tutkasensoria, viisi kameraa, 12 ultraäänisensoria ja laserskanneri.

Myös Audiin saa vuoden 2018 aikana esimerkiksi BMW:n ja Mercedes-Benzin jo aiemmin esittelemän etäpysäköinnin. Auton voi sujauttaa autotalliin siten, että kuljettaja käskyttää autoa sen ulkopuolelta älypuhelimen ja myAudi-sovelluksen avulla.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic

 

Tarjolla on myös kaupunkiavustinpaketti, ja uusi risteysavustin.

Jos poppilaitteeksi valitsee parhaat Bang & Olufsenit, ei äänentoiston suhteen jää juuri hammasteltavaa. Ääni ympäröi matkustamon 19 eri kaiuttimesta.

Keväällä Suomeen

Uusi Audi A7 Sportback rantautuu Suomeen keväällä. Hinnat eivät ole vielä tiedossa, mutta ensimmäiseksi tulee tarjolle nyt koeajettu versio, jonka alumiinisen konepellin alla on kolmilitrainen V6-bensiinimoottori. Seuraavaksi tulee tarjolle kolmilitrainen V6-dieselmoottori, ja tätä seuraavassa aallossa nelisylinteriset voimanlähteet.

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic

Varustetasojen kattavuus Suomessa eivät ole vielä tiedossa, joten vielä ei voi kertoa, mikä ominaisuus tulee milläkin varustetasolla, ja mitä on valittava lisävarusteena. Jos veikata saa, täytyy esimerkiksi ääniohjausta ja tuulilasinäyttöä varten kaivaa kuvetta. Toivottavaksi mainio virtuaalimittaristo olisi vakiona jo lähtötasolta – ja ohjaahan näkymiä suomalaisen Rightwaren ohjelmistotaito.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Audi