Ajoneuvot | Koeajo | 7.2.2017

Koeajo: Vaivaton ja eleetön – Seat Ateca 1.4 TSI

ACT 150 hv 4Drive Xcellence

Seat Ateca on ajettavuudeltaan eleettömän mukava ja vaivaton. Lisävarustelu tuo ulkoiseen olemukseen särmää. Hyvää: moottorin kyvyt, ajettavuus, ajoergonomia. Huonoa: alavääntö, tavaratila, lisävarustelun hinta.

Jaa artikkeli

Edullisimmillaan Seat Atecan saa litraisella bensiinimoottorilla varustettuna rapiat 23 000 eurolla. Koeajetun nelivetoisen Seat Ateca 1.4 TSI ACT 150 hv 4Drive Xcellence -malliversio urheilulisin istuimin ja metallivärillä maksaa 35 902 euroa.

Seat-Ateca-1.4-4x4-2017-020

Eikä siinä vielä kaikki, sillä koeajoyksilön hinta nousee yli 40 000 euroon.

Auto on kuorrutettu usein näyttävin, mutta kukkaron päälle käyvin jälkiasenteisin lisävarustein. Särmää näköä luovat muun muassa raikkaan oranssit 19-tuumaiset vanteet (1 587 e), etupuskurin korisarja (915 e), takapuskurin koristesarja (859 e), takapuskurin suoja (196 e), hopeiset kylkilistat (401 e) sekä oranssiset sivupeilienkuoret (152 e).

Seat-Ateca-1.4-4x4-2017-016

Varmat muodot

Seat Atecasta on turha etsiä jenkkityylistä ylenmääräistä jyhkeyttä tai mieliinpainuvan persoonallisia muotoiluratkaisuja.

Perusvarmat ratkaisut ja muodot kestävät aikaa. Ateca näyttää riittävän nykyaikaiselta viiden tai jopa kymmenen vuoden päästä.

Seat-Ateca-1.4-4x4-2017-011

Hyvä ajoasento

Ajoasennon suhteen ei ole hammasteltavaa: se löytyy vaivatta. Istuinosan reisituki saisi tosin olla pidempi ja sivutuki hieman jämäkämpi ylipäätään. Säätövaroja on riittämiin eri suuntiin. Ohjauspyörä säätyy sekin riittävästi.

Seat-Ateca-1.4-4x4-2017-088

Vakionopeudensäätimen vipunen sijaitsee ohjauspyörän alla, hankalasti sijoitettuna käyttämisen kannalta ja muutoinkin. Tulin nimittäin muutaman kerran tahattomasti heilauttaneeksi vipusta vasemmalla polvella – ja säätäneeksi nopeuden raja-arvoksi 43 kilometriä tunnissa. Siitäkin toki selvittiin, vaikka moottoritien rampissa tulikin jo ihmeteltyä auton tahmaista kiihtyvyyttä.

Seat-Ateca-1.4-4x4-2017-052

Lisää alavääntöä

Moottorin kyvyt riittävät hyvin. Turboahtimella ryyditetty 1,4 litrainen voimanlähde vie autoa kiitettävästi. Nollasta sataseen sujuu mukavan rivakasti yhdeksässä sekunnissa.

Seat-Ateca-1.4-4x4-2017-085

Seat Ateca on tällä voimalinjalla vaivaton kilometrien nielijä, jolla ajaa mielikseen myös matka-ajoa. Moottori on ääniltään miellyttävän hiljainen.

Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti. Vaatimaton alavääntö alkaa pänniä kaupunkiajossa, sitä voisi edetä vähemmälläkin vaihdekepin sotkemisella.

Seat-Ateca-1.4-4x4-2017-074

Hyvät näkymät

Atecan ratin takaa näkee hyvin muun liikenteen, joka onkin monelle yksi syy päätyä hieman korkeampaan katumaasturiin. Ikkunapintaa riittää, eikä näkemisen esteenä ole pahoja katveita. Takaviisto suunta on poikkeus, joka vahvistaa säännön.

Seat-Ateca-1.4-4x4-2017-061

Peruuttaja oppii nopeasti auton kulmat. Isohkot sivupeilit tekevät takaviistoon tähyilystä vaivatonta.

Tavaroille on tilaa vähemmän kuin auton ulkomitoista voisi päätellä. Leveämpiäkin lastausaukkoja on nähty, mutta kyllä tällä pärjää. Kontti on muodoiltaan selkeä muodoiltaan ja muunneltavissa, mutta litroja on tarjolla vain 485.

Seat-Ateca-1.4-4x4-2017-079

Ahkerasti takakontilla käyvän kannattaa valita arkimukavuutta lisäävä sähköinen takaluukku.

Ketterä kaupungissa

Seat Ateca on VW-konsernin katumaasturikatraan pienin edustaja. Auton käsittely on ketterää kaupunkikuiluissa ja ahtailla pysäköintialueilla. 4,3-metrisen kääntösäde on tolkullinen, joten autoa ei tarvitse viikkailla pysäköintilokosiin hiki otsalla.

Seat-Ateca-1.4-4x4-2017-002

Pysäköintikamerasta on iso apu, jos on muistanut pyyhkäistä ravan sumentaman linssin puhtaaksi.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Seat