10.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: vaihtoehto kansanautolle – Peugeot 508 PureTech 225 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven Peugeot 508:n kohdalla ranskalaisvalmistajan motiivina on ollut kunnianhimo. Hyvää: Ulkonäkö, sisätilat, ajettavuus. Huonoa: Takatilat, takanäkyvyys. Ulkonäkö kertoo kaiken uudesta Peugeot 508:sta: kyse ei ole enää arjen yleistyökalusta, myyntitykin kaupparatsusta tai mielikuvituksen puutteessa tehdystä perusvalinnasta. Ne markkinat jättivät D-segmentiksi kutsutun sedanien autoluokan vuosia sitten katumaasturien ja premiumkiillon vietäväksi. Luokan autoja myytiin Euroopassa viime vuonna vain reilut puoli miljoonaa kappaletta, noin puolet kymmenen vuoden takaisesta määrästä. Jo nopea vilkaisu toisen sukupolven 508:iin kertoo, ettei Peugeotilla halua toistaa edeltävän 508:n perussuoritusta. Sukupolvenvaihdos on säilyttänyt saman mallinimen, muu on uutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lyhyempi, näyttävämpi Viisioviseksi muuttuneen uutuuden päämitat valavat pohjan näyttävyydelle: pituus on kutistunut 8 senttiä ja paketti madaltunut 6 senttiä. Leveys on ennallaan. Menevät mittasuhteet kuorrutetaan taidokkaan rohkeasti, muttei yliampuvasti muovatuilla yksityiskohdilla. Valot ansaitsevat erityishuomion. Keulailmettä hallitsevat leijonan kulmahampaiksi kutsutut päiväajovalot. Takavaloissa taituruus on teknistä: muotoilijat kertovat suurista haasteista, kun perän levyisen valopaneelin syvyysvaikutelma täytyi ulottaa läpi takaluukun sauman vailla näkyvää katkosta. Näyttävyys jatkuu laskeuduttaessa sisään karmittomin ikkunoin varustetusta oviaukosta. Peugeotin nykytyyliin siro ohjauspyörä asettuu futuristisen digitaalimittariston alle. Ratkaisu jakaa yhä mielipiteitä, mutta näyttävään 508:iin se tuo sopivasti erityisyyttä. Etuistuimella olot ovat mainiot, mutta takana huomaa tyylin tärkeyden: jo keskimittaisella pääntila loppuu kesken – ratkaisuksi löytynee tuleva farmarikori tai katseiden kääntö 3008/5008-katumaastureihin. Samassa kaupassa on uhrattu myös näkyvyys takaviistoon. Muovivalinnat, mattapintaiset puupaneelit ja kytkimien toiminta nostavat laatuvaikutelman luokan kärkitasoon – toki tarkastelussa on 508-malliston huippua edustava 225-hevosvoimainen GT. Ajettavuuden odotuksia Sitten se tärkein: kuittaako ajettavuus makean ulkonäön kirjoittamat odotukset? Ensivaikutelma on lupaava. Uutuus lipuu vaivattomasti läpi Monacon ahtaita katuja. Pimeyden laskeuduttua voi 12,3-tuumaiseen mittaristoon avata pimeänäkökameran, joka osaa myös varottaa ajoradalla uhkaavista ihmisistä tai eläimistä. Aamun sarastettua Peugeotin keula suuntaa lyhyen moottoritieajon jälkeen jylhän vuoriston mutkateille. 508 edustaa alustaltaan takavuosien Peugeoteja saksalaisempaa koulukuntaa, ainakin 19-tuumaisin vantein varustettuna. Koeajoautoa, kuten alkuun kaikkia bensiinimalleja ja lisävarusteena 2-litraisia dieseleitä, kaitsee sähkösäätöinen iskunvaimennus. Alusta on jämäkähkö, muttei ainakaan kotiseutunsa teillä missään nimessä epämukava. Vauhdin kasvaessa sen toiminta vain paranee: 508 taittuu mutkista toiseen hieman kallistellen, mutta kaikenlaiset töyssyt se nielee erittäin hallitusti. Ohjaus on nopea ja kaikin puolin vaivaton, mutta ajokokemusta kruunaavaa tuntoa se ei tarjoa. Pieniä kauneusvirheitäkin löytyy: jos varustus kattaa pysäköintiautomatiikan, vie sen vaihteensiirtimeen sijoitettu aktivointipainike mahdollisuuden kytkeä vaihteisto manuaalille ajotilasta riippumatta. Peugeotin toivoisikin lisäävän ajotiloihin personoitavan vaihtoehdon, jossa alustan, ohjauksen ja voimalinjan asetuksista voisi valita haluamansa kokonaisuuden. Mallisto laajenee yhä 1,6-litrainen turboahdettu PureTech-bensiinimoottori ja 8-vaihteinen automaatti liikuttavat autoa vaivatta, mutta menohalut eivät aivan vastaa 225 hevosvoimalta ja 1 404 kilon omamassalta odotettua terävyyttä. Keskialueella moottorin äänessä on pirteää luonnetta, mutta ylhäällä käyntiin tulee karkeutta. Ajettu malli edustaa nyt malliston lippulaivaa, mutta yläpuolelle jää vielä tilaa. Sen paikan ottanee ladattava hybridi. Toistaiseksi 508-mallisto kattaa 1,6-litraisen bensiinimoottorin 225-hevosvoimaisen lisäksi 180-hevosvoimaisen painoksen ja 130-, 160-, ja 180-hevosvoimaiset dieselit. Näistä ensimmäisen saa manuaalina, kaikki muut vakiovarustellaan automaatilla. Uuden Peugeotin päätehtävänä on merkin haluttavuuden ja jälleenmyyntiarvon korottaminen. Tehtävä ei ole helppo, mutta ensikoeajo jättää 508:sta hyvin lupaavan kuvan. Se ei ole perinteinen kansanauto, vaan tarjonnee juuri sitä, mitä esimerkiksi Passatin tylsäksi kokeva etsii. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 508 PureTech 225 S&S GT EAT8 Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 165 kW (225 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2793 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?