7.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Vähän fiinimpi avolava – Mercedes-Benz X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pick-upien ollessa tunnettuja kestävyydestään rankoissa työ- ja vetotehtävissä Mercedes-Benz haluaa yhdistää mielikuvaan myös tyyliä, ajettavuutta ja ylellisyyttä mahdollistamaan käyttöä myös työn ulkopuolella. Hyvää: maastokelpoisuus, vetokyky, viimeistely, hiljaisuus, varustelumahdollisuudet. Huonoa: jousitus maantieajossa, säilytystilan puute. Mercedes-Benz X on premiummerkille uusi aluevaltaus, mutta aivan tyhjästä uutuusmallia ei ole polkaistu kasaan. X-sarja on Renault-Nissan -yhtymän kanssa tehdyn yhteistyön tuorein hedelmä. Perusrakenne on yhteinen Nissan Navaran kanssa. Tänä talvena markkinoille tulee myös Renaultin versio Alaskan. Koko kolmikko valmistetaan samalla tuotantolinjalla Barcelonassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Japanilaiset sukujuuret Sukulaisuutta on kuitenkin erittäin vaikea havaita. Mercedes-Benzin keulailmeen lisäksi kaikki muutkin peltiosat ovat erilaisia. Ovien karmit ovat yhtenevät, mutta pintapeltien vekit eri tavoin vedettyjä. Eikä tehtävä helpotu sisustuksessakaan, kojelauta, hallintalaitteet monitoimiviiksineen ja verhoukset ovat selkeästi saksalaisia. Mittariston ja keskinäytön valikot toimivat ratin puolista, keskikonsolin kosketuslevystä ja käyttöpyörästä Mercedes-Benzien tapaan. Mersukuski tuntee olonsa heti kotoisaksi. Tarkemmin syynäämällä Nissanin DNA:ta löytyy vain vaihdevivusta sekä nelivedon ja ilmastoinnin kytkimistä. Perinteinen käsijarrukahvakin on harvinainen näky Mercedeksessä. Silmältä piilossa on enemmän lainatavaraa. Tikapuurunko ja voimalinja ovat sellaisenaan Nissanista, mutta akselistoa ja jousitusta on muokattu. Takajouset on vaihdettu progressiivisiksi kierrejousiksi, raideväliä on levitetty sekä iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaaja vaihdettu. Neliovinen kori Mercedes on valinnut ohjaamoista vain pisimmän neliovisen ainoaksi korivaihtoehdoksi. Valinnanvaraa tuo verotus, takapenkit poistettuna kaksipaikkaisena selviää pakettiautoverolla ja viisipaikkaisena on pulitettava autovero täysimääräisenä. Eroa tulee 14 000–18 000 versiosta riippuen. Varustelutasoja on kolme, Pure, Progressive ja Power. Pure erottuu joukosta mustilla puskureillaan, mutta varustelu on jo varsin kattava mukaan lukien elektroniset turvajärjestelmät ja liitettävyys. Kalliimmat tasot tuovatkin ennen kaikkea lisää näyttävyyttä somisteiden, kromin ja verhoilun muodossa. Toiminnallisista varusteista jää kuitenkin kaipaamaan Power-tason sähkösäätöisiä istuimia. Ei sillä, ettei niitä jaksaisi lihasvoimalla säätää, vaan lisäsäädöt istuimen etureunaan ja ristiselän tukeen tekevät pick-upin istuma-asennon poikkeuksellisen luontevaksi. Lisää herkkuja, kuten mm. kamerat ympäriinsä on tarjolla vielä paketteina. Aluksi nelisylinteriset dieselit Myynnin alkaessa X-sarjan moottorit ovat Nissanista tuttuja 2,3-litraisia nelisylinterisiä dieseleitä. Tehoversioita on kaksi, X220d (163 hv) tai X250d (190 hv). Säyseämpi on aina varustettu kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla, tehokkaamman saa myös seitsenvaihteisella perinteisellä automaatilla. Kaikki mallit on varustettu kytkettävällä nelivedolla, alennusvaihteella ja alamäkihidastimella. Takatasauspyörästön lukko on lisävaruste. Ensi syksynä mallisto laajenee X350d:llä (258 hv), jossa on Mercedes-Benzin oma kolmilitrainen V6-diesel, 7G-tronic-vaihteisto, jatkuva nelivetojärjestelmä ja ajotilanvalitsin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lava-autojen parhaimmistoa Maastokyvyistään huolimatta X-sarja kuuluu lava-autojen mukavimpiin yhdessä Volkswagen Amarokin kanssa. Silti ajoneuvoluokalle tyypillisesti ero vaikkapa henkilömaastoautoihin on selkeä niin ajettavuudessa kuin mukavuudessakin. Massa ja simppelit alustaratkaisut maastoajon vaatimine ratkaisuineen aiheuttavat maantiellä lievää nypytystä ja kaivonkansissa pompahtelua Mercedes-Benzin hienosäädöstä huolimatta. Äänitaso pysyy miellyttävän alhaisena isoillakin nopeuksilla. Mercedeksen uutuus on kilpailijoihin nähden ominaisuuksiltaan hiotumpi ja yksityiskohdiltaan viimeistellympi, mutta samalla myös kalliimpi. Japanilaissisko Navara ja muut japanilaiset ovat kutakuinkin kymppitonnin halvempia. Mercedes haluaa selkeästi luoda premiumluokan myös pick-uppeihin ja olla sekaantumatta rahvaanomaiseen hintakilpailuun. Mercedes-Benz X-sarjan lanseerataan Suomessa 22.11. Katso lisää: Mercedes-Benz.fi Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz X 250d 4Matic 5H Power Hinta alkaen 47 724 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 937 € Moottori Dieselmoottori 2 298 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, kytkettävä neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 176 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 207 g/km Mitat pituus 5340 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1819 mm, akseliväli 3150 mm Muu tieto Kantavuus 1042 kg, jarrullinen perävaunu 3 500 kg, hinta 2-paikkaiselle mallille Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?