Mitsubishi Outlander

Ajoneuvot Koeajo 28.1.2019

Koeajo: Uutta menneisyydestä – Mitsubishi Outlander PHEV Instyle

Mitsubishi Outlander PHEV:n tutut kuoret kätkevät uuden moottorin ja muuta päivitystä. Hyvää: sulava voimalinja, pitkä toimintamatka sähköllä. Huonoa: vanhahtava yleisilme, ei tehdasnavigaattoria.

– Mitsubishillä, Itsuki puhelimessa.

– Terve, Jürgen täältä Euroopan markkinointitutkimusosastolta hei. Uusin trendi markkinoilla on timanttitikattu nahka.

– Kiitos Jürgen, laitetaan sellaiset malliuudistuksessa Outlanderin kalleimpiin versioihin. Mitäs muuta pitäisi tehdä?

– Älypuhelinpeilaus on nyt kova juttu. CarPlay ja Android Auto jyräävät. Poistakaa navigaattori varustelistalta.

– Selvä, eiväthän meidän omat insinööritkään osaa käyttää sitä. Onko muuta?

– Ei mitään suurta, ennakoittehan te sähköistymisvillityksen jo vuonna 2012, ja saihan auto päivityksen viimeksi 2016.

– Ok, kasvatamme nyt hieman akkua ja vaihdamme polttomoottorin suurempaan. Ja voisihan ulkonäköä viilata vähän. Sitten vain markkinoidaan pakettia täysin uutena!

Jälleen kohotuksessa

Vuosikymmenten trendikirjo onkin Mitsubishin sisustassa läsnä. Outlanderista löytyy kaikki, mikä mahtuu kulmikkaan kojelaudan ja Audilta lainatun verhoilukuosin väliin. Moitimme autoa hieman vanhahtavasta ilmeestä jo edellisen kasvojenkohotuskierroksen kohdalla, eikä nyt julkaistu malliuudistus muuta peruslinjoja. Mittaristoa on uusittu, istuimia tukevoitettu, takatilojen ilmanvaihtoa parannettu ja kaikki ikkunannostimet toimivat nyt yhdellä kosketuksella. Ulkonäköä on toki somistettu, kuten kasvojenkohotukseen kuuluu.

Uusia moottoreita

Ihan oikeitakin uudistuksia on tehty. Valmistaja kertoo korin jäykentyneen muun muassa entistä runsaamman koriliiman käytön ansiosta. Alustakin on saanut uudet iskunvaimentimet, ja ohjaustehostusta on parannettu.

Merkittävimmät muutokset löytyvät pinnan alta. Ajoakku on kasvanut 12 kilowattitunnista 13,8:aan, ja polttomoottori on vaihtunut kaksilitraisesta 2,4-litraiseen. Atkinson-syklillä toimiva 135-hevosvoimainen voimanlähde on yhä kytketty erikoiseen, mutta varsin toimivaan voimalinjaan. Etuakselilta löytyy edelleen 82-hevosvoimainen sähkömoottori, mutta taka-akselin moottori on vaihdettu 95-hevosvoimaiseen.

Mitsubishi Outlander

Perinteistä vaihteistoa Outlander PHEV:ssä ei ole lainkaan, vaan hitaassa vauhdissa auto liikkuu aina sähkömoottoreiden turvin. Jos akku on tyhjä, sähkö syntyy polttomoottorin perästä löytyvältä generaattorilta. Kun vauhti kasvaa, voidaan rivinelonen kytkeä etuakseliin kiinni. Perinteisen moniportaisen – tai portaattoman – vaihteiston poisjättämisellä Mitsubishi pyrkii minimoimaan kitkahäviöt.

Kelpo kilometrit

Bensiinikäyttöiseksi katumaasturiksi Outlander PHEV eteneekin varsin taloudellisesti vielä talvirajoitetuilla moottoriteilläkin. Pitkähköjä moottoritieajoja sisältäneessä koeajossa kulutus pyöri kahdeksan litran tuntumassa.

Täyssähköajolla pääsimme pikkupakkasessa ilman esilämmitystä 36,4 kilometriä, mikä on kelpo lukema, ja suotuisammassa kelissä WLTP-syklillä mitattu 45 kilometriä kuulostaa uskottavalta. Sähkökäytön hohtoa tosin heikentää hieman polttomoottorin pakonomainen tarve käynnistyä hetkeksi liikkeellelähdössä. Myös vakionopeudensäätimen käyttö katkaisee täyssähköajon, vaikka voimavarat kyllä riittäisivät leppoisaan maantieajoonkin sähkövoimalla. Huippunopeus sähköllä on 135 kilometriä tunnissa.

Töpselistä lataamalla akku täyttyy vajaassa kuudessa tunnissa. Nopeammin asian voi hoitaa CHAdeMO-pikalatauksella puolessa tunnissa, mutta ominaisuuden houkuttavuutta laskee pikalatauksen korkean minuuttiveloituksen tuomat kalliit kilometrit.

Hybriditilassa auto liikkuu vaivatta, onhan voimalinjan yhteisteho 224 hevosvoimaa. Korkeahkosta tehosta huolimatta kyse ei ole raketista, sillä noin 1 900 kilon omamassan vuoksi pyrähdys nollasta sataan venyy 10,5 sekuntiin.

Uutta vanhoissa kuorissa

Vaikka Outlander olisi helppo tuomita sen vanhahtavan olemuksen perusteella, kuoren alta löytyy lopulta ihan kelpo auto. Ajettavuus ja mukavuus ovat huomattavasti retroa kosketusnäyttöä paremmalla tolalla. Takaistuimen reisitukea voi toki moittia kehnoksi, ja tavaratilasta löytyvät mukitelineet jaksavat huvittaa (Outlanderista on seitsenpaikkainen versio, mutta ei hybridinä).

Saa nähdä, miten uudistunut Mitsubishi jaksaa jatkuvasti tiukentuvilla ladattavien hybridien markkinoilla. Mallisto alkaa 47 473 eurosta ja ulottuu aina 57 715 euroon asti, ja etenkin malliston yläpäässä kilpailu on kovaa.

Lisätietoja: www.mitsubishi.fi/outlander-phev

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mitsubishi

Kaikki koeajot

Uusimmat