2.10.2018

Koeajo: Uusittua ilmettä – Mazda CX-3

Mazda CX-3

Lievästi uudistunut Mazda CX-3 on ketterä katumaasturi, jolla pienperhe pärjää pitkälle. Ja rahalla auton saa varusteltua varsin ylelliseksi. Hyvää: kattava turvavarustelu, moottori, meluttomuus. Huonoa: ahtaat takatilat, näkyvyys takaviistoon, niukka tavaratila.

Mazdan pieni katumaasturi CX-3 on kokenut lievän uudistumisen, joka on tuonut malliston yläpäähän hieman lisää ylellisyyttä matkustamoon, käyttömukavuutta sisäratkaisuihin ja vaivattomuutta ajoon kiitos moottorin hienosäädön.

Auto riittää kokonsa puolesta 3­–4-henkisen perheen käyttöautoksi, edellyttäen, että vain 350-litrainen takakontti riittää omaan käyttöön. Rahalla japanilaiseen saa potkua konepellin alle, nelivedon, tukun turva-avustimia ja sisälle ylellistä tunnelmaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lievästi uutta

Automalli on uudistunut vain lievästi. Ulkoa muutoksen erottaa uudesta etupuskurin muotoilusta ja takaa uudenlaisesta led-valojen muotoilusta.

Mazda CX-3

Ulkonäöltään CX-3 on varsin tyypillinen katumaasturiluokan edustaja, eikä erotu muotojensa puolesta mitenkään hätkähdyttävästi kilpailijoistaan. Laskeva kattolinja ja nouseva hartialinja luovat sutjakasta sivuprofiilia, mutta syövät pääntilaa ja ikkunapintaa takana, jossa ei ole mitenkään erityisen väljät matkustustilat ylipäätään.

Mazda CX-3

Takana istutaan aika pystyssä asennossa, eikä jalkaterille ole liikaa tilaa. Keskitunneli on korkea. Itseni eli 185-senttisen ajoasennolla kuljettajan takana saa istua polvet selkänojansa kiinni. Takaistuimen istuinosa on kuitenkin miellyttävän pitkä, joten se antaa reisille tukea.

Nahkaa ja kyynärnoja

Sisälle valituissa materiaaleissa on varustetason ja hintaluokan huomioiden hienostunutta tuntua, mutta muutoin kojelaudan ratkaisut näyttäytyvät varsin tyypillisinä. Kojelaudan yläosaan keskelle sijoitettu näyttö on seitsentuumaisena varsin pieni.

Tällä varustetasolla istuimet ovat uudistuneet täysnahkaisiksi. Ne hellivät käyttäjäänsä myös riittävän monipuolisin sähkösäädöin. Ja kun ohjauspyörän säätövarat ovat riittävän laajat syvyys- ja korkeussuunnassa, ei ajoasennon löytämisessä ole hankaluuksia.

Näkyvyys eteen ja etuviistoon on kunnossa, mutta takaviistoon on hankalaa tähyillä korin varsin umpinaisen muotoilun ja matalan takaikkunan vuoksi. Peruuttajaa auttavat kiitettävän kookkaat sivupeilit ­ ja peruutuskamera.

Mittaristo ei saa minusta ystävää. Keskellä näkökenttää sijaitseva pyöreä nopeusmittari on kyllä selkeä, mutta mittarikentän laitojen useat pienet erillisnäytöt tarjoavat pikkuruisia symboleja. Ratkaisu tekee yleisnäkymästä sekavan. Tuulilasin heijastusnäyttö on sitä vastoin selkeälukuinen.

Mazda CX-3

Käyttäjäkunta on valitellut CX-3:n keskikyynärnojaa heppoiseksi. Nyt keskikonsoli on uudistunut. Nojan suhteen jää silti edelleen toivomisen varaa. Kyynärnojan korkeus ei ole säädettävissä, eikä sitä voi liikuttaa eteen tai taakse. Yllättävää, sillä tällainen säätömahdollisuus on monessa kilpailevassa automallissa.

Potkua riittää

Edellisen Mazda CX-3:n äänieristyksen toimivuudesta ei ole selkeää mielikuvaa, mutta sen luvattu kohentuminen uudistumisen yhteydessä on ilmeisen onnistunutta: auto on mukavan hiljainen perusajossa kaupungissa ja taajamassa.

Kaikki maksaa. Äänieristys on kohentunut erityisesti Luxury Plus -varustetasolla. Niin täi näin, ajomelun puolesta CX-3 on perusmukava käyttöauto, muttei äänieristetty kuitenkaan tyyriiden premium-katumaasturien tapaan.

Mazda CX-3

Kaksilitrainen bensiinimoottori tarjoaa käyttöön 150 hevosvoiman verran tehoa. Se riittää mainiosti eri ajotilainetisin, ja mikä mukavaa moottoria on hieman kohenneltu etenkin korkeamman alaväännön puolesta. Se tuo ajon lisää vaivattomuutta etenkin kaupunkiruuhkissa nytkytellessä.

Auto kiihtyy riittävän rivakasti myös ohitustarpeisiin ja ylämäkiin. Moottorin kierrokset nousevat kiihdytyksissä – kiitos kuusilovisen automaattivaihteiston toiminnan – välillä varsin korkealle, joten voimanlähteen huohotus kuuluu matkustamoon saakka. Rengasäänten sisälle kantautuminen on tavanomaisella tasolla: rallatus kantaa sisälle asti etenkin edestä ja moottoritieajossa.

Mazda CX-3

Nelivedolla ei jää pulaan röykkyiselläkään soratiellä. Maavaraa ei kuitenkaan ole kuin 155 milliä – aidosti haastavia maastoja ajatellen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Samalla rahalla kaksi

Hinnaston vertailu on kiinnostavaa. Sen alkupäästä valitseva saa kaksi autoa (2.0 SKYACTIV-G Active MT) samalla eurotukolla, kuin jos valitsee alleen tyyreimmän mallin (1.8 (115) SKYACTIV-D AWD Luxury Plus 6AT). Hinnaston ääriesimerkkien hinnat ovat 19 182 ja 40 069 euroa. Ja kyllä, aivan eurolleen laskettuna kahden auton ostajalle jää vielä 1 705 euroa polttoainekuluihinkin.

Koeajossa on varsin kattavasti varusteltu versio, jonka hinta ilman lisävarusteita on 38 085 euroa –uudella päästöjen WLTP-mittaustavalla laskettuna. Lisävarusteina autoyksilössä on musta metalliväri sekä kattava liitettävyys eli Apple Car Play & Android -valmius.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Lisätietoja: www.mazda.fi/mazda-cx-3

Mazda CX-3 Skyactiv-G 2.0 AWD iEloop Luxury Plus 6AT

Hinta alkaen

38 085 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

38 444 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 998 cm³, x sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

110 kW (150 hv), 6000 r/min

Vääntö

206 Nm (2800 r/min)

Vääntö

206 Nm (2800 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,7 s

Huippunopeus

195 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 8,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

181 g/km

Mitat

pituus 4275 mm, leveys 2049 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2570 mm

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat