3.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: uusi tila-auto seitsemälle käytetyn auton hinnalla – Dacia Lodgy Stepway Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Lodgy Stepway on 18 399 euron erikoisuus, joka houkuttelee tilaa tarvitsevia asiakkaita valitsemaan uuden auton käytetyn sijaan. Hyvää: hinta, tilojen muunneltavuus, kuljetuskapasiteetti. Huonoa: sisätilojen viimeistely, istuimen säädöt. https://youtube.com/watch?v=HgVHoB70izM Tarvitsetko kuljetuskapasiteettia tila-auton verran? Kiinnostaisiko uusi auto, mutta tarjolla olevien vaihtoehtojen hinta huolestuttaa? Jos vastaus on kyllä, kuuluu seuraava kysymys, kestääkö kantti Dacian halpismielikuvaa ja parkkipaikkanaapurin vaikeasti tulkittavaa tuijotusta? Jos oma rohkeus ei petä, kannattaa koeajaa Lodgy Stepway. Ennakkoasenteet ovat todennäköisesti suurin haaste tämän seitsemänpaikkaisen tila-auton menestykselle, jonka hintalapussa lukee lisävarusteiksi valitun metallivärin, peruutuskameran ja varapyöränkin jälkeen 20 180 euroa. Hinta sisältää myös toimituskulut. Edullisimmillaan Lodgy Stepway vaihtaa omistajaa 18 499 eurolla, joten ei ihme, että autoa myydään sen hintaa korostaen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa tarjolla Tila-auton takimmainen penkkirivi sopii korkeintaan lapsien kuskaamiseen. Niinhän sitä luulisi, mutta totuus on toinen. Lodgy Stepwayn takariville kipuaa myös aikuinen ja nauttii matkasta siinä määrin kuin se takapenkillä on mahdollista. Auton seitsemän paikkaa on mitoitettu niin, että aikuismatkustajakin viihtyy. Tavarankuljetuskapasiteetti on lähinnä nimellinen, jos kaikki istuimet ovat käytössä, mutta tilanne on jokseenkin vakio tila-autojen saralla. Takimmaisen penkkirivin poistamalla ja keskimmäisen penkkirivin kaatamalla tavaratila kasvaa peräti 2,6 kuutiometrin kokoiseksi. Se tarkoittaa paljon tavaraa, mutta autosta tulee kaksipaikkainen. Jos keskipenkin jättää kaatamatta, on kuljetustilaa edelleen mukavasti. Muunneltavuus on ominaisuus, jota esimerkiksi harrastavan lapsiperheen autoiluvastaava osaa arvostaa. Samoin keskirivin kolmen istuimen Isofix-kiinnikkeitä. Parasta on, että kevyen takaistuimen jaksaa irrottaa ja nostaa kyydistä yksinkin. Tavaratilan suojapeitteen puuttuminen yllättää. Kaikki kyydissä oleva jää näkösälle. Penkkien alta paljastuva matto ei istu kunnolla paikalleen ja ruokkii yhdessä budjettiluokkaa edustavan sisustan kanssa auton halpisvaikutelmaa. Tekstiilimattoja käytännöllisempi materiaali olisi kumi. Keskimittaiselle kuljettajalle tehty Pitkäjalkainen kuljettaja manaa Lodgyn istuimen säätömahdollisuuksia. Kiskot loppuvat kesken, eikä penkkiä saa aivan niin taakse kuin mieli tekisi. Keskimittaisella tilanne on parempi, mutta penkki saisi olla tukevampikin. Tilaa kuitenkin riittää ympärillä ja ajoasennon saa säädettyä kelvolliseksi myös matka-ajon rasituksiin. Auton sisätilojen yleisilme on hivenen muovinen, mutta mikään ei nitise tai natise, vaikka ennakkoluuloinen niin saattaisi odottaa. Yksivärisyys luo levollisen tunnelman. Silmäkarkkia ei tarjolla ole, mutta mikään ei myöskään suoranaisesti häiritse. Ajossa Lodgy on niin ikään positiivinen yllätys. Silmämääräisesti kookas ja kolho auto ei ole kankea jättiläinen. Näkyvyys on hyvä ja lisävarustelistalta poimitun peruutuskameran avustamana myös ahtaammistakin paikoista selvillä kunnialla. Alusta nielee kuopat moitteetta. Ilmeinen mukavuuspainotus ei pilaa ajettavuutta edes kuormattuna. Auto ei myöskään kallistele häiritsevästi tiukemmissakaan käänteissä, vaikka autolla on korkeutta. Ajossa vakaus on miellyttävää. Moottorivaihtoehtoja on kaksi Dacia luottaa Lodgyn osalta kahteen moottorivaihtoehtoon. Koeajetun 116 hevosvoimaisen bensiiniversion lisäksi tarjolla on 116 hevosvoiman diesel. Molemmat ovat turboahdettuja. Vaihteistovaihtoehtoja on tasan yksi. Viisivaihteinen manuaalivaihteisto eri herätä suuria tunteita, vaihtaminen on sujuvaa ja välitykset kohdallaan. Nopeammissa kiihdytyksissä moottorille on annettava kierroksia surutta ja matka-ajossa ajonopeutta on tarkkailtava, sillä sakkorajan tavoittaminen käy huomaamatta jopa moottoritiellä. Melutaso pysyy aisoissa niin maantiellä kuin pienemmilläkin väylillä. Edes irtosora ei ropise häiritsevästi koteloissa, vaikka niin voisi luulla. Huokeaan hintaan nähden äänieristys on varsin kohdallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Visuaalinen viilaus ja varusteita Lodgyn kohdalla Stepway tarkoittaa lähinnä varustelua ja ilmeen viilausta hieman tyylikkäämpään suuntaan kromisomisteiden ja materiaalivalintojen avulla. Sisarmalli Loganissa Stepway-vesiointi tuo mukanaan muun muassa lisämillejä maavaraan. Muuhun mallistoon verrattuna rengaskoko kasvaa Stepwayssä 16 tuumaan. Myös seitsemän tuuman näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä, peruutustutka ja navigaattori ovat vakiovarusteita. Stepway-varustelu nostaa auton hintaa tuhannella eurolla. Sijoitukselle saa siinä määrin vastinetta, että mallistolisäys kiilannee myyntitilastoissa muiden vaihtoehtojen ohi. Dacia Lodgy Stepwaytä voi sanoa tila-autojen perusversioksi. Eikä perus-etuliite ole tällä kertaa kirosana. Suuria ajoelämyksiä tila-autoilu tuskin tarjoaa koskaan. Pikemminkin se on elämäntilanteen sanelema ratkaisu. Silloin huokea hinta, kolmen vuoden takuu ja yksinkertaiset perusratkaisut saattavat riittää ostopäätöksen vauhdittajiksi. Teksti: Antti Hentinen Kuvat ja video: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.dacia.fi/lodgy Dacia Lodgy Stepway TCe 115 7p Hinta alkaen 18 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 180 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³ 4 sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 4500 r/min Vääntö 190 Nm (1750 r/min) Vääntö 190 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4521 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2810 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?