Ajoneuvot | Koeajo | 4.9.2018

Koeajo: Uudistunut Ford Focus 1.5 EcoBoost

150hv Vignale Aut.

Ford Focus uusiutui sisältä, ulkoa, alta ja sielultaan. Hyvää: moottorikatras, ajettavuus, avustimet, ymmärtää suomea. Huonoa: automaattivaihteiston viipyily, monisäätöisen etuistuimen heikko saatavuus, turva-avustimien hinta lisävarusteena.

Jaa artikkeli

Uuden Focuksen valtit menestykseen ovat ajettavuus, kattava moottori- ja avustinkatras, järkevä tilankäyttö ja tyylikäs ulkonäkö. Aika näyttää, kuinka väkevästi tulokas horjuttaa Volkswagen Golfin valta-asemaa.

Uusiutuneet moottorit ja auton kevennys 88 kilolla ovat auttaneet vähentämään kulutusta läpi Focus-malliston valmistajan mukaan noin kymmenellä prosentilla.

Focuksen voimanlähdevalikoima on kattava. Litrainen Ecoboost-bensiinimoottori (85-, 100- ja 125-hevosvoimaisena) on toisen sukupolven pihimpi kehitysversio. Kulutusta alentaa muun muassa sylinterien lepuutustoiminto.

Ford Focus

Uuden 1,5-litraisen Ecoboost-moottorin versiot ovat 150- ja 182-hevosvoimaiset. Koeajossa 150-hevosvoimainen versio osoittautuu rivakaksi kulkijaksi, joka selvittää ongelmitta jyrkätkin ylämäet.

Turboahdetut uudet 1,5-litraiset Ecoblue-dieselmoottorit ovat saatavilla 95- ja 120-hevosvoimaisena. Kaksilitraisen Ecoblue-myllyn teho on 150 hevosvoimaa.

Moottoreiden jatkeena on kuusilovinen manuaalivaihteisto. Uusi kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto on saatavana kahden bensiinimoottorin (125 hv ja 150 hv) ja kahden dieselmoottorin (120 hv ja 150 hv) kaveriksi.

Ajoittain automaattivaihteisto aprikoi vaihtohetkeä pitkään antaen kierrosluvun kivuta turhan korkealle – olipa valittuna mikä ajotila tahansa. Käytöksen tarkempi kokeilu jää myöhemmän kotimaan koeajon varaan.

Moottorin sammutusautomatiikka on vakiona läpi malliston.

Ajettavuus kunnossa

Tulokas käyttäytyy nöyrästi ja luontevasti ajotilanteissa kuin ajotilanteissa – myös Nizzan vuoriston serpentiinisyheröissä. Kykyjen takeena on säätyvä iskunvaimennus, joka on tarjolla viisiovisiin malleihin isompien moottorien yhteydessä. Lisävaruste maksaa 1 123–1 244 euroa. Jos pitää urheilullisesta mutka-ajosta ja arvostaa tien epätasaisuudet kuolettavan jousituksen suomaa ajomukavuutta, ei lisähinta ole liikaa: eron perusversioon todella huomaa.

Koeajon perusteella on myös helppo uskoa, että Focuksen kori on edeltäjää vääntöjäykempi.

Avustimia riittää

Turva-avustimia on tarjolla kattavammin kuin koskaan Fordin historiassa.

Ford Focus

Mukautuva vakionopeudensäädin ja ruuhka-avustin osaavat pysäyttää auton pysähtelevässä liikennevirrassa. Auto lähtee automaattisesti uudelleen liikkeelle, jos pysähdys kestää alle kolme sekuntia. Jos seisahdus on pidempi, kuljettaja saa auton liikkeelle painamalla ohjauspyörän painiketta tai kaasua.

Järjestelmä nostaa tai laskee auton nopeutta liikennemerkkien tunnistuksen kertoman mukaisesti.

Kaistallapitoavustin puolestaan tarkkailee tiemerkintöjä ja voi vääntää – valmistajan määritelmän mukaan hellästi – ohjauspyörää pitääkseen auton kaistan keskellä, kun mukautuva vakionopeudensäädin on aktivoituna. Avustin käy töihin, jos kuljettaja ei 15 sekuntiin koske rattiin. Aluksi kuski saa äänivaroituksen. Varoitus tulee 15 sekunnissa nopeudessa 10–60 km/h ja 10 sekunnissa kun nopeus on 60–200 km/h. Mikäli kuski ei reagoi eli ota autoa haltuunsa ja koske rattia, hiljentää avustin auton 20 km/h nopeuteen, jos kaistaviivoitus näkyvissä ja seisahduksiin asti, jos kaistaviivoja ei ole näkyvissä.

Törmäyksenestoavustin havaitsee nyt myös pyöräilijät.

Lisää akseliväliä

Viisiovinen Focus on kasvanut pituutta pari senttiä, farmarikorinen liki 11 senttiä. Konepelti on pidempi, mutta merkittävämpää on 53 millimetrillä kasvanut akseliväli. Se on raivannut matkustamoon lisää avaruutta etenkin takamatkustajille.

Takana istuu mielikseen pidempiäkin taipaleita: polville on selvästi enemmän tilaa kuin edeltäjässä. Istuin on kuitenkin kovin matalalla, joten polvet nousevat ikävästi koukkuun eikä reisille ole tukea. Keskitunneli on mukavan matala.

Ford Focus

Uudet 18-suuntaisesti säätyvät ja tanakasti tukevat etuistuimet ovat aivan erinomaiset. Ne nostavat Fordin laadun tältä osin premium-tasolle, vaikkei tätä istuinta ole – outoa kyllä – tarjolla nahkapäällysteisenä. Outoa on sekin, ettei istuinta saa rahallakaan ST-line- tai Vignale-varustetasoihin. Lisävarusteiset etuistuimet on hinnoiteltu järkevästi 539–696 euroon.

Kaksiosaiset takavalot mahdollistavat takaluukun laajemman avautumisen. Viisiovisen kontti on kasvanut hitusen, farmarikorisen kontti 99 litralla 575 litraan.

Farmarin sähkötoiminen hands free -takaluukku maksaa lisävarusteena suolaiset 662–734 euroa.

Tieto- ja viihdejärjestelmän sydän on kahdeksantuumainen värikosketusnäyttö. Uusi SYNC 3 -järjestelmä ymmärtää – vihdoin – äänikomentoja suomen kielellä. Täyteläiset soundit takaa B&O:n audiojärjestelmä, joka maksaa yllättävän maltilliset 359–398 lisäeuroa.

Focuksessa on nyt myös tuulilasin heijastusnäyttö.

Ford Focus

Älykkäät valot

Valojen älykkäimmässä versiossa on mukautuvat led-ajovalot häikäisemättömillä kaukovaloilla, led-päiväajovalot sekä led-kulma-ajovalot. Ne maksavat osana varustepakettia 1 628–1 803 euroa.

Uutta on myös ennakoiva kaarrevalotoiminto, joka käyttää kameran välittämiä kaistamerkintöjä jopa 65 metrin etäisyydeltä. Valokeila laajenee risteyksissä ja liikenneympyröissä valaistakseen paremmin alueita, jotka eivät ole matkustussuunnassa. Häikäisemättömät kaukovalot kohentavat niin oman autokunnan kuin vastaantulijoidenkin turvallisuutta.

Ford Focus

Viisiovinen edellä

Kautta aikain laajimman Focus-perheen jäseniä ovat Trend- ja Titanium-varustelut, urheilullinen Focus ST-Line, ylellisyyttä henkivä Focus Vignale sekä hieman korotettu Active Crossover. Vignalena sisäilmettä luovat muista malleista erottuvat näyttävämmät materiaalit, mutta yleisilme on silti jopa tavanomaisen muovinen.

Viisiovinen Focus rantautuu Suomeen jo tässä kuussa, suosituin korimalli eli farmari vuoden lopussa ja korotettu Active ensi vuoden alussa.

Edullisin viisiovinen manuaalivaihteinen bensiinimalli (1.0 Ecoboost 100 hv Trend) maksaa 22 001 euroa, ja edullisin dieselmalli (1.5 TDCi Ecoblue 120 hv Trend) 24 969 euroa. Vignale-hinnat eivät ole vielä selvillä. Farmarikorinen maksaa noin 1 500 euroa viisiovista enemmän.

Lisätietoja: www.ford.fi/focus

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Ford