23.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu tuttavuus – Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqai on tavallinen katumaasturi, mutta uusi ProPilot Pack uudistaa tuttavuutta. Hyvää: kuljettajaa avustavan järjestelmän helppokäyttöisyys. Huonoa: avustavan järjestelmän herkkyys ja saatavuus. Nissan Qashqai ei tässä vaiheessa perusteellista esittelyä kaipaa. Edellisestä uudistuksesta on kutakuinkin tasan vuosi, joten suurta mullistusta ei tässä vaiheessa ole tarjolla. Tai niinhän sitä voisi luulla. Maan myydyimpien automallien kärkikolmikossa useamman vuoden keikkunut auto on myyntilukujen valossa myös katumaasturien ykkönen Suomessa. Mutta, jos faceliftin vertaa uutta ei ole tarjolla, mistä lienee kyse? Autoon ei ole kajottu ulkoisesti, eikä sisätiloissakaan ole vuodentakaiseen verrattuna uutta. Vastaus löytyy pienen sinisen napin takaa ratista. Autoon on poimittu lisävarustelistalta ProPilot Pack, eli älykäs kuljettajan avustusjärjestelmä. Sen saa Qashqai-mallistossa toistaiseksi vain dCi 130 Xtronic -automaattiversion pariksi, joten siinä lisäsyy diesel-mallin valintaan. Varustetasoltaan koeajoauto on Tekna+, eli malliston parhaiten varusteltu versio. Sen huomaa näyttävyyden lisäksi myös hinnasta. Saman moottorin ja cvt-automaattivaihteiston saa omakseen yli 7 000 euroa halvemmallakin. Kaikkiaan Qashqain varustetasoja on seitsemän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äly avustaa Artikkelia kirjoitettaessa älykkäästä kuljettajanavustusjärjestelmästä on valmistauduttava maksamaan veroineen 1 000 euroa. Maahantuojan mukaan hinnastomuutokset saattavat olla mahdollisia. Vastineeksi lisäsijoitukselle saa kaistallapitoavustimen, mukautuvan vakionopeudensäätimen ja liikenneruuhka-avustimen. Ja hieman älyä kolmikon kaitsemiseen. Vaikka kuljettaja on edelleen kuningas ratin takana, on yhdistelmä merkittävä tunnustelu autonomisen ajamisen suuntaan. Samaa tarjoavat toki muutkin valmistajat. Järjestelmää ei ole pakko käyttää kaikessa laajuudessaan, esimerkiksi ohjausominaisuuden saa kytkettyä pois päältä, jos automatiikan rattiin kajoaminen tuntuu liian vieraalta. Ajossa järjestelmän aktivoidaan rattiin sijoitetusta painikkeesta. Muutamalla napinpainalluksella asetetaan myös haluttu etäisyys edellä ajavaan sekä haluttu nopeus. Sen jälkeen kuljettajan tehtäväksi jää käsien pitäminen ohjauspyörällä sekä mahdollisten ongelmatilanteiden ratkaisu. Näkymätön käsi ohjaa Alkutotuttelun jälkeen oikeat painikkeet löytyvät automaattisesti ja avustettu ajo alkaa sujua. Hyväkuntoisella tiellä, jonka kaistamerkinnät näkyvät selvästi, taittuu matka varsin sujuvasti. Qashqai seuraa omaa kaistaa nöyrästi myös mutkissa ja edellä ajavan hidastaessa auto hidastaa automaattisesti säilyttäen asetetun etäisyyden. Järjestelmä pyrkii pitämään auton keskellä kaistaa ja onnistuukin siinä kelvollisesti. Mutta ajolinjan valinnan poiketessa omasta näkemyksestä esimerkiksi kaarteessa, tuntuu avustimen toiminta vieraalta. Kuin kartturi kajoaisi rattiin. Luottamus vaatii totuttelua. Tarvittaessa järjestelmä pysäyttää auton kokonaan. Sen kokeileminen onnistuu vaikkapa ruuhkassa. Liikennevalojen vaihtuessa punaiselle ja jonon matelemisen tyssätessä, pysähtyy myös auto. Ja jonon jatkaessa matkaa, lähtee Qashqai liikkeelle omatoimisesti, kunhan kuljettajan kädet pysyvät ratilla. Jos auto aistii kuljettajan irrottavan otteensa useamman sekunnin ajaksi, seuraa välitön varoitusääni ja sen myötä avustus päättyy, ellei käsiä palauta kehälle. Järjestelmä ilmoittaa äänimerkillä myös kaistamerkinnän ylityksestä sekä heittäessään ohjat ongelmatilanteissa takaisin kuljettajalle. Täysin omissa ajatuksissaan kuljettaja ei siis voi avustetussakaan ajotilanteessa olla. Tarkaksi osoittautuneen järjestelmän merkkiäänet pitävät osaltaan huolen siitä, että ajatus ei harhaudu. Herkintä pinnaa äänimaailma saattaa kiristää. Keskikaiteen ja haarautuvien kaistojen yhdistelmä tuntuu olevan järjestelmälle haaste, samoin haalistuneet kaistaviivat. Päällysteen uusintaa kaipaavalla pikkutiellä avustusta ei saa päälle lainkaan. Tien kuoppia ja muita vaurioita avustin ei myöskään kiertele. Varsinaisesta ongelmasta ei kuitenkaan voi puhua kuin tienhoidollisesta näkökulmasta. Koeajolenkillä käy nopeasti ilmi, että sillä saralla parannettavaa riittää paljon, ennen kuin avustetusta ajosta saa kaiken hyödyn irti. Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Roman Razinkov Lue myös: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maistiainen-suv-suosikki-nissan-qashqai-kesapaivityksessa/ https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-kohennettu-kansanmaasturi-nissan-qashqai/ Lisätietoja: www.nissan.fi/qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?