26.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: uuden suvun ensimmäinen – Opel Crossland X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Crossland X on tila-auton ja katumaasturin yhdistelmä – ja kiinnostava uutuusmalli. Hyvää: tavaratila, etuistuimet, korkeahko maavara. Huonoa: vetomassat, moottorin äänet. Opel Crossland X on uutuus, jossa yhdistyy tila-auton ja katumaasturin ominaisuuksia tavalla, joka saattaa poikia menestystä. Espanjassa valmistettavassa Crossland X:ssä on enemmän tilaa kuin myyntimenestyjäksi nousseessa katumaasturi Mokka X:ssä, joten sillä on edellytyksiä pienten perheiden palvelijaksi. Maavara on hivenen suurempi kuin perinteisissä tila-autoissa, mutta nelivetoa ei ole tarjolla. Erityisen muunneltavaksi auto muuttuu, jos hankkii vajaalla 400 eurolla kolmessa osassa taittuvan takaistuimen, jota saa liikutettua pituussuunnassa 15 senttiä. Sen avulla korkean, 410 litran kontin saa venytettyä 520-litraiseksi eli alemman keskiluokan farmarin lukemiin. Tällöin takana matkustavien polvitila tosin hupenee olemattomiin. Pääntila riittää takanakin yli kaksimetrisille hujopeille, mutta takaistuimen leveys rajaa tilat kahdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhteistyön hedelmä Yhdysvaltalaisen General Motorsin leiriin kuuluvat saksalainen Opel ja sen brittisisar Vauxhall ovat vasta yhdistymässä ranskalaisen PSA-konsernin kanssa, mutta ensimmäinen yhteistyön hedelmä on jo valmis. Crossland X:ssä voi aistia Opelin ja ranskalaismerkkien geenejä. Useimmat painikkeet ja erinomaiset – joskin lisävarusteiset – AGR-etuistuimet ovat Opeleista tuttuja, mutta matkustamon muodot tuovat mieleen esimerkiksi Peugeotin. Etupilarit ja tuulilasin alareuna on sijoitettu etäälle kuljettajasta, mikä aiheuttaa hieman katvealueita, mutta 4,21 metriä pitkän auton ulkomitat on muuten helppo sisäistää. Crossland X on seitsemän senttiä lyhyempi kuin Mokka X ja 16 senttiä lyhyempi kuin viistoperäinen Opel Astra. Lähes 1,61 metrin korkeuden ja ryhdikkäiden istuimien ansiosta kompakteihin ulkomittoihin on saatu kuitenkin hyvät tilat. Ohjauspyörän säädöt ovat suorastaan ylenpalttisen runsaat. Keskikyynärnoja on yksinkertaista taitettavaa mallia, ja sen sovittaminen seisontajarrun käyttöön on hankalaa. Kannellisia säilytystiloja saisi olla enemmän. Etumatkustajan jalkatilassa taas häiritsee hieman nouseva lattia. Istuinta on sen takia veivattava rahtunen taaksepäin, jotta jalat saa asettumaan mukavasti. Tutut voimalinjat Voimalinjat ovat tuttuja pienistä Peugeot- ja Citroën-malleista. Bensiinimoottorit ovat kolmisylinterisiä ja 1,2-litraisia. Huokeimmassa, 81-hevosvoimaisessa koneessa ei ole ahdinta. Turbolliset vaihtoehdot antavat 110 ja 130 hevosvoimaa tehoa, ja niistä kesympään saa myös kuusiportaisen automaattivaihteiston. Automaattiaski osoittautui ajossa toiminnaltaan jouhevaksi. Käsin vaihtaminen toimii hyvin sekin, joskin vivun liikkeet ovat hivenen turhan pitkiä. Ranskalaisten pienet bensiinikoneet ovat varsin äänekkäitä, murinaltaan melkeinpä dieselmäisiä. Tuulen suhinat eivät koeajossa häirinneet, mutta rengasääniä kantautui maantieajossa sisälle. Ajamissamme autoissa oli tosin suurimmat mahdolliset 17-tuumaiset kiekot alla, mikä pitää ottaa huomioon. Turbon ansiosta pienestäkin bensamoottorin iskutilavuudesta saadaan mukavasti vääntöä, mutta 1,6-litrainen 120-hevosvoimainen dieselmoottori on väännössä ylivertainen. Dieseleiden suosio ei tässä kokoluokassa nousse järin suureksi. Edes vetokyky ei sitä puolla, koska sen enempää 99- kuin 120-hevosvoimaisella dieselversiolla ei saa vetää kuin alle 900 kilon kuormia. Kevyehkö ohjaustuntuma Ohjaus on kohtuullisen tunnokas, mutta mutkaisella maantiellä se vaikutti liiankin nopealta ja kevyeltä. Kaupunkioloissa, joihin auto on ensisijaisesti suunniteltu, kevyt ohjaus on tietenkin valttia. Jo Enjoy-tason perusvarustelu on kohtuullisen runsas. Vakiona tulevat muun muassa nahkaverhoiltu lämmitettävä ohjauspyörä, vakionopeudensäädin, seitsentuumainen värikosketusnäyttö viihdejärjestelmän hallintaan ja törmäysvaroitin. Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Teppo Komulainen ja valmistaja Lisätietoja: www.opel.fi/crossland-x Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation Hinta alkaen 22 290 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 718 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 121 g/km Mitat pituus 4212 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2604 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?