Koeajo: uudella voimalla – Audi Q2 1.4 TFSI S tronic
Uusi Audi Q2 ja ensimmäisenä myyntiin tullut 1,4-litrainen bensiinimoottori on raikas yhdistelmä. Hyvää: maavara, jämäkkyys, tilat. Huonoa: näyttö kuin jälkiasennus.
Audi Q2 edustaa kaikin tavoin tuttua Audi-ajattelua, jossa toiminnot on huolellisesti mietitty käden ulottuville. Keskikonsoliin sijoitettu pyöreä käyttöpainike ja sen vierestä löytyvät vipukytkimet ovat toiminnoiltaan selkeitä ja myös riittävän reilun kokoisia, jotta niitä pystyy käyttämään tarvittaessa hanskat kädessä.
Yli aurausvallien
Katumaasturit ovat jo pitkään vedonneet autonostajien sydämiin. Audi Q2 on hyvin tervetullut pikkumaasturi, josta riittää ominaisuuksia useimmalle maasturia päivittäiseen käyttöön mielivälle.
Audi Q2 tarjoaa ulkomittoihinsa nähden erinomaiset tilat. Se on 20 cm lyhyempi kuin Q3 ja 10 cm pidempi kuin A1. Maavaraa on 15 cm ja se osoitti jo talviaurausten vallittamilla kaduilla toimivuutensa. Ulkomitoiltaan pieni auto on kätevä taajamissa, mutta tilat ja ajettavuus riittävät maanteille ja pidemmillekin matkoille hyvin.
1,4-litraisesta moottorista löytyy tehoa 110 kW (150 hv) ja vääntöä 250 Nm. Enempää ei kaipaakaan. Seitsenportaisen kaksoiskytkinautomaatin ja moottorin yhteistyö on huomaamatonta. Ohituskiihdytyksiin lähdetään aikailematta eikä vaihteenvaihtoja normaalissa ajossa edes huomaa.
Ajettavuudeltaan Audi Q2 saa epäilemättä kiittää merkin isompia ja kalliimpia malleja. Se on kunnossa. Huomionarvoista on, että korkeasta korimallista huolimatta matkustamossa ei ole havaittavissa kallistelua edes syheröisellä mutkatiellä.
Myös ajoavustimia löytyy kiitettävästi.
Näyttö ihmetyttää
Audi Q2 maksaa halvimmillaan 27 628 euroa. Koeajossa ollut malliversio sijoittuu hinnaston puoliväliin 31 993 euron listahinnallaan. Lisävarustepaketit nostivat koeajetun yksilön hinnan 36 194 euroon. Lisävarusteiksi oli valittu kommunikaatiopaketti ja Q2 assist -paketti.
Kommunikaatiopaketin myötä autoon saadaan navigointivalmius, mutta ei vielä navigointia. Se ei kuitenkaan ole ongelma, sillä matkapuhelimen navigoinnin saa näkyviin näyttöruudulle kytkemällä puhelimen usb-liittimeen. Toimiva ratkaisu tämäkin, mutta jos puhelimen käyttö navigointiin ei tyydytä, silloin kannattaa tilata lisävarusteinen navigointi jo tehdasasennuksena auton oston yhteydessä.
Navigointiasia kannattaa ehdottomasti miettiä ostohetkellä, sillä keskikonsolin toinen vipukytkin on varattu navigoinnille ja jos sitä ei autosta missään muodossa löydykään, joutilas kytkin vain turhaan muistuttelee asiasta.
Q2 assist -paketti tuo mukanaan muun muassa mukautuvan vakionopeussäätimen ja paikallaanpitoavustimen.
Sisätilat ovat selkeät ja pelkistetyt. Eniten ihmetystä aiheuttaa vakiovarustukseen kuuluvan näyttöruudun sijoittelu. Se nököttää kojelaudan päällä sen näköisenä kuin se olisi ensin unohtunut suunnittelijalta kokonaan ja sitten tyrkätty paikoilleen muuten jo valmiiseen autoon. Kun näyttöä ei edes pysty laskemaan kojelaudan sisään piiloon, jää se häiritsevästi luomaan pientä keskeneräisyyden tunnetta muuten niin viimeisteltyyn autoon.
Talviautojen ykkösluokkaa
Osoitus Audin pikkumaasturin kyvykkyydestä on myös vast’ikään saavutettu jaettu ykkössija Tekniikan Maailman talvitestissä. Testin mukaan se selviytyi kärkeen nimenomaan tasaisella suorituksella.
Päätelmä kertookin paljon Audi Q2:n olemuksesta. Se tarjoaa kokonaisuuden, joka palvelee kuljettajaa monenlaisissa tarpeissa ajettavuudesta tinkimättä.