4.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: urheilullista upsizingia – Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahden ja puolen litran bensakone, ja vieläpä ilman ahdinta. Mazda 6 Sport Wagon 2.5 ui rohkeasti valtavirtaa vastaan. Hyvää: ajoasento, vaihteiston toiminta. Huonoa: täristävä alusta, tunnoton ohjaus. Mazda 6 Sport Wagon 2.5 on kahdessakin mielessä kuin tuulahdus menneestä. Ensinnäkin tällaiset ylemmän keskiluokan farmarit ovat yhä harvinaistuvaa sorttia – tällä vuosituhannella leikistä ovat jättäytyneet pois niin Citroën C5, Honda Accord kuin Nissan Primerakin, ja myös Ford Mondeon tulevaisuudesta on liikkeellä erilaisia huhuja, kun odotetun kasvojenkohennuksen tulo Eurooppaan tuntuu vain kestävän ja kestävän. Eihän isojen farkkujen luokka vielä täysin kuollut ole, mutta silti samanhintaiset katumaasturit tuntuvat olevan niitä, joita ostajat tahtovat, ja joita valmistajat ovat halukkaita myös tekemään. Perinteisestä farmarikorista on kuitenkin monia etuja. Käytännöllisten tilojen ohella ajoasento on selvästi SUV-luokan autoja matalampi ja urheilullisempi, mikä konkretisoituu silloin, kun konepellin alle pistetään jotain tavanomaista tehokkaampaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Itsepintainen isolohko Juuri tämän koeajoauton moottori onkin sitten toinen perinteet mieleen tuova asia. Hiroshimalaisvalmistaja ei nimittäin – vastoin valtavirtaa – usko turboahdettuihin pieniin bensakoneisiin, vaan pitää iskutilavuudet sinnikkäästi useita desilitroja suurempina ja hengityksen vapaana. Niinpä myös Mazda 6:een kaupataan kaksilitraisen peruskoneen ohella peräti 2,5-litraista nelisylinteristä myllyä. Vastaavaa ei jäljellä olevilla kilpailijoilla ole tarjota, ellei lasketa joidenkin premium-merkkien huimasti kalliimpia kuusisylinterisiä moottoriversioita. 192 hevosvoiman muodostama tehoero jopa malliston puhdikkaimpaan 175 hevosvoiman dieseliin on melko selvä, mutta huippuväännössä ahtamaton bensakone luonnollisesti antaa periksi turbonakuttajalle (256 vastaan 420 newtonmetriä). Talvella lisätasoitusta tulee siitä, että siinä missä dieselmoottorisia Mazda kuutosia tarjotaan myös nelivetoisina, bensahuippumalli raapii aina pelkästään etupyörillään. Sopimatontakin sporttisuutta Eipä silti, tälläkin pärjää, ja vieläpä oikein hyvin – varsinkin kun koeajo suoritettiin pitävän syyskelin vallitessa ja kesärenkain. 2,5-litrainen moottori tulee aina kuusivaihteisen automaattivaihteiston kera, ja sen tekemät alaspäinvaihdot korvaavat kivasti kierroskonemaisempaa luonnetta. Kulutus ei tästä tietysti tykkää, mutta tuskin tätä mallia kustannustehokkaasti ajatteleva ostaakaan. Sinänsä laatikko kyllä tekee kaikkensa ekohenkisyyden eteen. Iso pykälä pysyy päällä, vaikka kaasupoljin painettaisiin puoleen väliin asti. Ja viimeistään kun pedaali tiltataan pohjaan, moottori mouruaa varsin kovaäänisesti tämänkokoiseen autoon. Onneksi tällöin myös tapahtuu. Reagointi kaasuun on viiveetöntä, ja iso Mazda poistuu paikalta kepeästi – niin kepeästi, että moottoria voisi sittenkin helposti luulla ahdetuksi. Urheilullisuutta voi aistia myös varsin pintakovista nahkaverhoilluista istuimista. Kuljettajan penkin kattavat sähkösäädöt onneksi varmistavat täydellisen ajoasennon. Sen sijaan alusta 19-tuumaisine pyörineen on Suomen teille liiankin napakka: jatkuva tärinä on matkakumppanina, halusi tai ei. Kokonaisuudessa ihmetyttää silti eniten ratin kehän liukaspintainen materiaali yhdistettynä jähmeän tunnottomaan ohjaukseen. Mutkatiellä alusta toimii kuitenkin hyvin, ja korin kallistelu pysyy kurissa. Silti Mazdalta on sporttimielessä nähty parempiakin toteutuksia. Tulkkia tarvitaan Jos haluaa juuri tämän moottorin itselleen, saa lisäksi nauttia siitä, että valmistaja on valinnut voimansiirron ohella korin ja varustelun asiakkaan puolesta: tarjolla on vain farmari ja kallein eli Luxury-taso. Toisaalta premium-merkeistä tutut räätälöintimahdollisuudet jäävät vastaavasti niukemmiksi. Kolmeen edullisempaan varustetasoon nähden mukana seuraa monia ylellisyyksiä: edellä mainittujen nahkaverhoilun, sähkösäätöjen sekä vanteiden lisäksi mukautuvat ajovalot, paremmat stereot, peruutuskamera, värillinen tuulilasin heijastusnäyttö, mukautuva vakionopeudensäädin, istuinlämmittimet taakse, täysin avaimeton käyttö, kaistallapitoavustin sekä jarrutusavustin peruutettaessa. Sen sijaan navigaattori on yllättäen lisävaruste. Toivomuslistalle jäävät myös suurempi kojelaudan keskinäyttö ja sen kattavammat käännöstekstit: nyt esimerkiksi osa turvavarusteista lukee suomeksi, osa englanniksi, eikä tästä sekamelskasta ota varsinkaan autoasioista vihkiytymätön selvää. Sinänsä valikoiden käyttö keskikonsolin pyörösäätimellä on kätevää, eikä muukaan ergonomia anna juuri moitteille sijaa. Konstailemattomat, japanilaistyyliset nappulat sopivat nekin saumattomasti perinnehenkiseen kokonaisuuteen – välimatka esimerkiksi Hondan ja Toyotan eräissä malleissa harrastamaan turhaan kikkailuun on pitkä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.mazda.fi/mazda6/wagon Mazda 6 Sport Wagon 2.5 (192) Skyactiv-G Luxury 6AT Hinta alkaen 46 015 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 755 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 5700 r/min Vääntö 256 Nm (3250 r/min) Vääntö 256 Nm (3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4800 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2750 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?