Koeajo: ulkonäkö houkuttelee nuoria – KTM 125 Duke

Uusi KTM 125 Duke on 16-vuotiaan märkä päiväuni, onhan ulkonäkö kuin suoraan maailman tehokkaimmasta nakupyörästä, KTM 1290 Super Dukesta. Hyvää: monipuolinen mittaristo, KTM My Ride -järjestelmä, alle 5 000 euroon puristettu hinta. Huonoa: moottori herkkä sammumaan liikkeelle lähdettäessä.

Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 5.5.2017

KTM 125 DUKE

KTM 125 Duke on onnistunut uutuus, jonka ulkonäkö on kopioitu 1290 Super Dukesta. Kun siihen lisätään vielä lisävarusteena saatava KTM My Ride -järjestelmä, jolla mittaristo toimii älypuhelimen näyttönä, on helppo ymmärtää miksi monen 16-vuotiaan ykkösvalinta kevytmoottoripyöräluokassa on KTM 125 Duke.

KTM 125 DUKE

Lisää jämäkkyyttä

Kuusi vuotta markkinoilla ollut 125 Duke kokee ensimmäisen suuren uudistuksensa. Kulmikkaampi ulkonäkö ja isompi polttoainetankki antavat aggressiivisemman vaikutelman. Koeajossa jousitus tuntuu tanakammalta, mikä johtuu iskunvaimentimien jämäkämmistä asetuksista ja etujousituksen lyhennetystä joustomatkasta. Brembon suunnittelemien ByBre-jarrujen teho on suorituskykyyn nähden riittävä, joskin tuntuma jää ohueksi.

KTM 125 DUKE

Moottorin maksimiteho on lain sallima 11 kilowattia. Suorituskykyyn vaikuttaa selvästi sekä kuljettajan koko että tuulen suunta, kuten kaikissa kevytmoottoripyörissä.

Lyhyeksi välitetty vaihteisto parantaa voiman tuntua. Moottorista ei välity häiritsevää tärinää, vaikka sitä kierrättää 10 000 kierroksen punarajalle asti.

KTM 125 DUKE

Uudenkarhea koeajopyörä sammui herkästi liikkeelle lähdettäessä. Hieman lisää kilometrejä pyörään ja pyörä tutummaksi, niin sammuilu todennäköisesti vähenee oleellisesti.

Ison pyörän tuntua

Ulkonäköä on piristetty pystysuunnassa kahteen osaan jaetulla ajovalolla. Takaosaan aggressiivista ilmettä tuo satulan sivuilta näkyviin jätetty ristikkoputkesta valmistettu takarunko.

KTM 125 DUKEAiemmasta 2,4 litralla kasvatettu polttoainesäiliö antaa uhmakkaamman ulkonäön lisäksi paremman otteen polville. Samalla toimintamatka tankillisella on kasvanut lähes 100 kilometriä pidemmäksi.

Iso mittaristo

Isokokoinen TFT-värinäytöllinen mittaristo on ensimmäinen luokassaan, ja lainattu suoraan itävaltalaisvalmistajan isommista malleista. Pyöreä kierroslukunäyttö oikeassa laidassa on luettavuudeltaan selkeä.

Vasempaan laitaan on keskitetty ajotietokoneen näytöt. Automaattinen säätö tummentaa mittarin taustavärin pimeällä ajettaessa. Vain reilun 30 euron lisähintaan on tarjolla KTM My Ride -lisäohjelmointi, jolloin mittariston voi parittaa toimimaan älypuhelimen näyttönä. Käyttö luonnistuu turvallisesti ohjaustangon katkaisimista.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero

Lisätietoja: www.ktm.com/naked-bike/125-duke-1/

Keskustelu