Ajoneuvot | Koeajo | 14.10.2017

Koeajo: Ukkosen jumala – Audi RS 6 Performance

4.0 V8 TFSI 445 kW quattro tiptronic

Audi RS 6 Performance on kuin lähestyvä ukkosrintama. Se jyrisee uhkaavasti, mutta pysyy etäällä – jos kuljettaja niin haluaa. Kevyellä kaasunpainalluksella rajuilma pääsee välittömästi irti. Hyvää: mahtava suorituskyky, ajo-ominaisuudet, tilat, äänimaailma. Huonoa: kulutus, autovero.

Jaa artikkeli

Audi RS 6 Performance on hämmentävän hieno auto. Sen kuvailemiseen on otettava superlatiivit avuksi. 605 hevosvoimaa on järisyttävä lukema 5-paikkaisessa perheautossa. Vääntöäkin on muhkeat 750 newtonmetriä.

Vertailun vuoksi esimerkiksi Lamborghini Huracán jää näistä lukemista altavastaajaksi 5,2 litran V10 -moottorista huolimatta. Vastaavat luvut ovat 573 hevosvoimaa ja 533 newtonmetriä.

Audi RS 6 Performance

Vääntöä Audi tarvitseekin, sillä se painaa yli 2000 kiloa. Painosta huolimatta 0-100 kiihdytys vie vain 3,7 sekuntia. Huippunopeudeksi valmistaja ilmoittaa 305 km/h. Näillä lukemilla pärjää hyvin jopa urheiluautojen eliitille.

Lisää tehoa

Audi RS 6 Performancen 4-litrainen alumiinikasi on varustettu kahdella turboahtimella. Tehoa on tavalliseen RS6:een verrattuna 45 hevosvoimaa enemmän. Lisähevosten syy lienee Mercedes-AMG E 63 S -mallissa, joka Audin Performance-lisähevosvoimista huolimatta pysyy turvan mitan edellä. Kilpailu kiristyy entisestään, kun BMW uusi M5 saapuu nelivetoisena.

Audi RS 6 Performance

Neliveto tarpeen

Audin turbovoimalan jatkeena on 8-vaihteinen Tiptronic -automaattivaihteisto. Voima siirtyy tiehen nelivedon avustuksella. Jatkuva neliveto on tarpeen, sillä siitäkin huolimatta Audi luistelee tarvittaessa näyttävästi nelipyöräluisussa. Varsinkin jos tien pinta on märkä. Voimalinja toimii esimerkillisesti. Automaatti vaihtaa nykimättä ja sen reagointi on salamannopeaa.

… ja ne pakoäänet

Moottorin voimavarat tuntuvat loputtomilta. Audi RS 6 Performance asettaa kuljettajan vaikeaan asemaan, sillä sen voimaa on vaikea vastustaa. Pakoputkista kantautuva jylinä, ja vaihteen vaihtoa säestävä pauke saa sydämen hakkaamaan rajusti. Dynamic asetus tiukentaa jousituksen ja iskunvaimennuksen hyökkäysvalmiuteen. Vaihteisto vaihtaa valmiiksi pari pykälää alemmaksi ja pakoputket avartuvat ammolleen. Moottorijarrutuksessa ilmoille kantautuu mahtava jytinä. Perheautosta murisee kuin täysverinen kilpa-auto.

Audi RS 6 Performance

Urheiluauto perheauton vaatteissa

RS 6:n hienous piilee siinä, että se on urheiluauton suorituskyvystä huolimatta mukava ja tilava perheauto. Lisäksi kun malttaa pitää säätöasetuksen Comfort asennossa, pakoäänetkin pysyvät vaimeina. Ainoastaan etäinen jyrinä kertoo uinuvasta jättiläisestä konehuoneessa.

Mainiosti toimiva ilmajousitus on täydellinen yhdistelmä urheilullisuutta ja mukavuutta. Tiukimmalla Dynamic-asetuksellakaan jousitus ei tunnu liian kovalta. Ei siitäkään huolimatta, vaikka vanteet ovat 21 tuumaiset. Performance mallin vakiorengaskoko on 285/30 R21.

Audi RS 6 Performance

Iso ja suorituskykyinen farmariauto tarvitsee myös isot jarrut. Audi pysähtyy tehokkaasti yhtä nopeasti kuin on nopeuden kerännytkin. Lisävarusteena on tarjolla myös keraamiset jarrut. Lisähinta on vaikuttavat 17 200 euroa. RS 6 lokasuojat ovat vakiomallia leveämmät. Takapuskurin alla on ilmanohjain ja sen laidoilla vaikuttavan kokoiset pakoputkenpäät. Muuten ulkomuoto on jopa aavistuksen hillitty. Voimasta kertoo ulospäin parhaiten moottorin jyrinä.

Kattava varustelu, mutta lisääkin on tarjolla

Audi RS 6 Performancen sisätilat ovat mustanpuhuvat. Nahkaa ja koristeompeleita, sekä sopivasti hiilikuitukoristeita. Sähköllä säätyvät urheiluistuimet tarjoavat erinomaisen tuen. Säätövarat ovat riittävät ja sivutukea voi säätää sopivaksi. Mittaristo sen sijaan on edelleen on analoginen.

Isojen mittareiden keskellä on näyttö, johon saa esimerkiksi navigaattorin karttanäkymän tai nopeusnäytön numeerisesti. Kojelaudan päällä oleva Heads Up display maksaa lisää 2846 euroa. Se heijastaa näkökenttään nopeuden, sekä tiellä vallitsevan nopeusrajoituksen. Näin kalliin auton ostajalle se voi olla pieni summa siitä, että välttää ylinopeussakot.

Koeajoauton hintalapussa lukee 230 753 euroa, josta lisävarusteiden osuus on noin 20 000 euroa. Se on järkyttävä kasa euroja, mutta kaikki on niin suhteellista. Lähes neljännesmiljoonalla saa tilavan perheauton ja urheiluauton samoissa kuorissa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Audi