19.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: tyylin ja tekniikan risteyksessä – Mercedes-Benz CLA Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLA Coupé on valmistajansa mukaan kompaktimalliston sporttisin. Silti auto on eniten kotonaan matka-ajossa. Hyvää: suhteellinen käytännöllisyys, vaivattomuus. Huonoa: alustan toiminta, vaatii varusteita tuntuakseen älykkäältä. Stuttgartin vyörytys kompaktiautojen luokassa jatkuu. A-sarjan kahden korimallin ja B-sarjan tila-auton jälkeen vuorossa on linjakas neliovinen Mercedes-Benz CLA. Valmistajan mukaan kyseessä on coupé, ainakin erotuksena jo julkistetusta Shooting Brake -farmarista. Jos ajattelee CLA:n olevan A-sarja isomman CLS:n tyylillä, tulos ei jää kovin kauas totuudesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyylikärjellä Toisen sukupolven CLA asettuu muihin valmistajan kompaktiautoihin nähden elämäntapavalinnaksi, jossa tyyli on raakaa käytettävyyttä tärkeämpää. Uusi mallipolvi on venynyt leveyttä ja pituutta noin viitisen senttiä edeltäjäänsä verrattuna. Lisäpituutta on A-sarjan pystyperään verrattuna lähes 27 senttiä; akseliväli on autoissa sama. CLA Coupéssa on tilaa kohtuullisesti neljälle keskimittaiselle aikuiselle. Kurvikkaan katon takia pääntila takana jää viitisen senttiä matalammaksi, joten pituuskasvulla siunattujen kannattaa pyrkiä etuistuimille. Tavaratilaa on kiitettävät 460 litraa, 10 litraa edeltäjää vähemmän, mutta kasvaneen lastausaukon ansiosta tila on paremmin hyödynnettävissä. Matalat ikkunat korostavat sporttihenkisten istuinten ympärille loihditun matkustamon tyköistuvuutta. Sisustan peruspalikat minimalistisine kojelautoineen ovat tuttuja A-sarjasta. Ilmastoinnin hallintalaitteiden lisäksi merkittävimmät yksityiskohdat ovat MBUX-tietoviihdejärjestelmän näytöt, jotka esiintyvät A-sarjan tavoin joko 7- tai 10,25-tuumaisina. Suuri osa arkipäivän käyttökokemuksista määrittyykin juuri MBUX:n ympärille. Järjestelmä on oppinut jälleen lisää ominaisuuksia sitten edellisen näkemän, mutta trendikkäälle eleohjaamiselle on vaikea keksiä perusteita toimivan ergonomian ja puheohjauksen keskellä. Sporttisuutta etsimässä Mercedeksen mukaan CLA on valmistajan MFA2-etuvetopohjaisista kompaktiautoista urheilullisin. Sporttista ajettavuutta on haettu kasvattamalla raideleveyttä A-sarjaan verrattuna niin etu- kuin taka-akseleillakin. AMG-malleja odoteltaessa moottorivalikoima on tuttu A-sarjasta. Sporttihakuisuudesta huolimatta CLA tuntuu kuitenkin olevan parhaiten kotonaan pitkien matkojen kruiserina. Ohjausta voi luonnehtia perushyväksi. Säädettävä iskunvaimennus on comfort-asennossa turhan pehmeä: se jättää korin keinumaan ylimääräisillä liikkeillä ja vavahduttaa paikoin koko autoa. Sport-asennossa luvassa on kaupunkiajoon turhaa napakkuutta, vaikka parempaa hallittavuutta arvostaakin yli 100 km/h nopeuksissa. Voimalinjan yhteispelin suhteen 163 hevosvoiman CLA 200 tuntuu tasaisimmalta yhdistelmältä. Suorituskykyä tai nelivetoa kaipaavan kannattaa tähyillä 190-hevosvoimaisen CLA 220:n suuntaan, joka tuntuu lähes identtiseltä isoveli-250:een verrattuna. Osiensa summa Erinomaisten A- ja B-sarjojen jälkeen CLA:n jättämä ensitunnelma on lievä alisuoriutuminen. Ulkonäkö ja puheet dynaamisesta ajettavuudesta tuntuvat lopulta vaisulta tavalta erottautua vaikkapa A-sarjan sedanista. Ehkä AMG saa loihdittua hiukan pilkettä CLA:n silmäkulmaan. Siihen asti ostajakunta koostunee heistä, joiden elämäntapaan tämä auto sopii täsmämitoitettuna. Mercedes-myymälästä kauden muotia voi etsiä toukokuusta alkaen. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz CLA Coupé 220 4Matic Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 5500–6100 r/min Vääntö 300 Nm (1800 r/min) Vääntö 300 Nm (1800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2729 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku