7.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Tyylikkäämpi työntekijä – Toyota Aygo 1.0 x-play Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Aygon kaltaiset peruskulkimet kiehtovat erityisesti yrityksiä, mutta japanilaisvalmistajan uutuus tarjoaa jotain nautiskelijallekin. Hyvää: pirteä perusauto, tyylivarusteet, piristävä kangaskatto. Huonoa: ei start/stop-järjestelmää Suomessa, pikkuautomaisuus valtaväylillä. Noin kaksi kolmasosaa Toyota Aygon myynnistä suuntautuu yritysasiakkaille, joiden aikaa ja rahaa voimme säästää seuraavalla tiivistyksellä: Aygon facelift käsittää vakiovarusteisen peruutuskameran ja järjestelmä voidaan varustaa näppärällä älypuhelintuella vaikka navigointia varten. Moottorin suoritusarvoja on viilattu paremmiksi hiilidioksidia myöten. Hinnat alkavat 13 677 eurosta ja autot saapuvat Suomeen elo-syyskuussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Entäs me muut? Jos autohankinnoistasi ei vastaa kirjanpitäjä, saatat olla lähempänä Toyotan visioimaa dynaamista ja trendikästä kaupunkivaeltajaa. 3,47 metriä pitkä Aygo soveltuukin edelleen parhaiten taajaman sykkeeseen kompaktien mittojensa ja ketteryytensä vuoksi. Aina viisiovisen Aygon takaistuimet eivät tarjoa ihmeellisiä tiloja, soveltuen paremmin 168-litraisen tavaratilan jatkoksi. Facelift sisältää lukuisia pieniä viilauksia Toyotan ja PSA:n yhteistyömalliin. Ulkoisesti uutta ovat tuimemmat valot edessä ja takana. Keulan X-muodosta on haluttu tehdä kolmiulotteisempi ja Toyotan mukaan inspiraatiota on haettu japanilaisista manga-sarjakuvista, erityisesti klassisen Astro Boyn muuntautumisesta 1950-luvulta nykypäivään. Väriskaalaa on piristetty ja sävytietoisia kiinnostanevat ylempien varustetasojen kaksiväristen kuosien lisäksi x-cite-varustelun villi magenta. Matkustamossa värejä on tuotu kojelautaan ja samalla mittaristo on mietitty uudelleen. Uudet vanne- ja verhoiluvaihtoehdot kruunaavat paletin. Erikoisin Aygon uusista varusteista on x-play-varustetasoon saatava sähköisesti avattava kangaskatto, joka tuo kaupungin sykkeen osaksi matkustamon ilmapiiriä. Huomattavasti hyödyllisempi on peruutuskamera ja sen 7-tuumainen näyttö. Järjestelmä voidaan myös päivittää tuella Apple CarPlaylle ja Android Autolle, joten popin ja suunnistuksen voi hoitaa digitaalisella elämänkumppanillaan. Yksittäisiä varusteita jahtaavan kannattaa muistaa myös ranskalaiset sisarmallit Peugeot 108 ja Citroën C1. Sivistyneemmin satasta 1,0-litrainen vapaasti hengittävä kolmisylinterinen bensiinimoottori on saanut hienosäätöä lähes jokaisessa osa-alueessa venttiilikoneistosta jäähdytykseen. Suoritusarvot ovat nekin muuttuneet vain muutamia hevosvoimia tai grammoja. Huippuvääntö on itseasiassa laskenut 2 newtonmetriä, mutta vääntökäyrä kertoo voimanlähteen saaneen enemmän puhtia alakierroksille. Aygon viisivaihteinen manuaali on vaivaton ajettava, joskin tunnoton kytkinpoljin haittaa liikkeellelähdöissä. Tarjolla on myös automatisoituun manuaalivaihteistoon perustuva x-shift-automaatti. Iskunvaimennus ja ohjaustehostimen ohjelmointi ovat saaneet päivitykset paremman suuntavakauden nimissä, mutta Aygo ei onnistu vielä karistamaan pikkuautomaisuuttaan valtaväylillä. Paranneltu äänenvaimennus sen sijaan kuuluu ainakin sileällä tanskalaistiestöllä. Yksinkertainen kulkine Toyota Aygo on saanut faceliftissä kasan pieniä viilauksia, mutta mallin peruskonsepti on säilynyt. Edulliset materiaalit, kompaktit mitat ja niukka varustelu muistuttavat, että auto on suunniteltu eräänlaiseksi lähtötason kulkineeksi. Aygo hoitaakin tehtävän juuri niin kuin kuuluu, tyylitellen vielä hiukan ylimääräistäkin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ulkoinen linkki: Toyota Suomi: Uusi Aygo Toyota Aygo 1.0 x-play Hinta alkaen 13 677 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 53 kW (72 hv), 6000 r/min Vääntö 93 Nm (4400 r/min) Vääntö 93 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,8 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 93 g/km Mitat pituus 3465 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?