Ajoneuvot | Koeajo | 30.4.2019

Koeajo: Ihanan tylsyyden paluu – Toyota Camry

2.5 Hybrid Premium

Kun Toyota Camry palaa Euroopan mallistoon 15 vuoden tauon jälkeen, jää päällimmäiseksi vain yksi ajatus: onpas tylsistyminen ihanaa. Hyvää: tilat, varustelu, hinta. Huonoa: ei järin jännittävä.

Jaa artikkeli

Kroatialainen vuoristotie mutkittelee, nousee ja laskee. Jyrkimmissä mäissä kuuluu hetki 2,5-litraisen bensiinimoottorin mylvintää, muuten eteneminen tapahtuu vaivihkaa. Auto ei turhia kallistele, eivätkä kuopat aiheuta ylimääräisiä keinahteluita. Ohjauspyörän tilalla voisi olla peliohjain, eikä tietuntuma siitä paljoa huononisi.

Toyota Camry

Tervetuloa vuosimallin 2019 Toyota Camryyn. Corollan isoveli saapuu takaisin Eurooppaan, sillä Camryäkin enemmän on muuttunut maailma sen ympärillä. D-segmentin kookkaamman keskiluokan autot, Toyotan oma Avensis mukaan lukien, ovat valmistajan mukaan kasvaneet jo E-segmentin edustussedaneiden mittoihin. 15 vuodessa markkinat ovat kehittyneet tilanteeseen, jossa Camryn koko on jälleen mielekäs markkinoitava.

Toyota Camry

Suoraan ei toki Camrykään korvaa Avensista. Pituutta tulee 135 mm lisää, josta sisätiloja venyttävään akseliväliin 125 mm. Samalla korkeutta on vähemmän ja leveyttä enemmän, joten Camry antaa kookkaamman ja vauhdikkaamman mielikuvan. Keulamaskin ylpeä säleikkö viittaa yhtiön jännittävästi nimettyyn “Catamaran Under Priority” -muotokieleen.

Farmarimallia Camrystä ei nähdä, sillä Toyota arvioi samaan perusrakenteeseen perustuvan RAV4:n hoitavan kuljetuskapasiteettia kaipaavien tarpeet. Nelivedon suhteen Toyotalta kommentoitiin salamyhkäisesti, että kysyntä on huomioitu. Ovea ei suljettu myöskään lataushybridin kohdalta.

Toyota Camry

Avensislaisten lisäksi Toyotalla tavoitellaan muita isoihin sedaneihin mieltyneitä. Takseina Camryä nähtäneen kookkaiden takatilojensa puolesta ja eipä ostajien napsiminen myöskään premiumjengiltä ole utopistista. Suomessa myyntitavoite on 550 kappaletta vuodessa ja maahan saapuvat Camryt valmistetaan Japanissa. Malliston lähtöhinta on 38 666 euroa Active-varustelulla.

Takaisin mukavuusalueelle

Nahkaverhoilu on vakiona ja sähkösäätöiset istuimet ovat sopivan nojatuolimaiset, asettaen heti leppoisan tunnelman. Materiaalit on valittu fiksusti, muotojen ollessa japanilaiseen tapaan terävästi piirrettyjä. Mittaristossa majailee selkeä värinäyttö perinteisten viisarimittareiden välissä. Varustelun myötä kuljettajaa avitetaan vielä tuulilasin heijastusnäytöllä.

Kojelaudan tietoviihdejärjestelmä navigointeineen on tuttua Toyotaa, joten järjestelmältä ei kannata odottaa liikoja musiikin soittamisen lisäksi. Vakiovarusteinen äänentoisto on kelvollinen, mutta lisävarusteinen ja mielenkiintoisesti virrankulutukseltaan optimoitu JBL:n äänijärjestelmä on suositeltava.

Etuistuimilla meno on juuri niin herraskaista kuin Camryn edustamalta autoluokalta sopii odottaa. Vaikka kroatialaistiestö ei pärjää suomalaiselle tieverkolle pinnan karkeudessa, vaikuttaa äänieristys olevan hyvällä tolalla. Merkittävin äänilähde ovat renkaat joustoliikkeen aikana. Ilmastointi on halutessa varustettu ionisaattorilla, joka puhdistamisen lisäksi myös kosteuttaa autossa kiertävää ilmaa.

Takaistuimilla tilaa on runsaasti. Takasivulasien aurinkoverhot toimivat manuaalisesti. Premium-varustelu tuo mukanaan kolmialueisen ilmastoinnin, sähköisesti kallistettavat takaistuimet ja kyynärnojaan piilotetut hallintalaitteet ilmastoinnille, musiikille ja takalasin sähköiselle aurinkoverholle. Merkittävin uhraus varustelussa on luopuminen kaadettavista takaistuimista, mutta tavaratilaa on aina vähintään 500 litraa.

Toyota Camryn sisusta saattaa tuntua nykyisin jopa pelkistetyltä, mutta tila on parempaa luksusta kuin monet tietoviihdejärjestelmien turhakkeet.

Toyota Camry

TNGA goes GA-K

Toyota Camryn pohjarakenne on uuden RAV4:n tavoin GA-K -versio TNGA-yleisarkkitehtuurista. Vääntöjäykän korin lisäksi valmistaja on kiinnittänyt huomiota alhaiseen painopisteeseen. Lievästi napakanpuoleinen jousitus tarkoittaa toisaalta, että Camry ei sorru lötköön keinahteluun mutkien kiristyessäkään. Ohjausta voi luonnehtia harmittoman tunnottomaksi, mutta johdonmukainen välitys ja painotus tarkoittaa, että kuljettajaa ei kismitä.

Voimalinjana on Toyotan tuttua hybriditekniikkaa, jossa 177 hevosvoiman 2,5-litrainen polttomoottori on yhdistetty 118 hevosvoiman sähkömoottorin pariksi. Yhteensä järjestelmätehoa on 218 hevosvoimaa ja vääntöä on 202 newtonmetriä. Hybridijärjestelmän portaaton vaihteisto loihtii välillä polttomoottorista korkeiden tasakierrosten mylvähtelyitä, mutta tehoa on kookkaan auton tarpeisiin riittävästi ja eteneminen sujuu vaivattomasti. Hybridin NiMH-akku on sijoitettu takaistuinten alle, joten tavaratila on säilynyt ennallaan.

4,89 metriä pitkän Toyota Camryn WLTP-syklin mukainen kulutus on 5,2–5,6 litraa per 100 km. Tyyppihyväksyntäprosessista johtuen Toyotalla päädytty siihen, että Camryn vetomassa on pyöreä nolla. Sama pätee myös kattokuormaan. RAV4 on jälleen vastaus vetokapasiteettia kaipaaville.

Toyota Camry

Ylistys tylsyydelle

Lasiohjaamoiden, tekoälyjen ja crossovereiden aikakaudella iso sedan tutulla hybriditekniikalla tuntuu helposti hiukan tylsältä. Siinä kuitenkin piilee Toyota Camryn nerokkuus.

Kun kuljettajan ovi sulkeutuu ja maailman häly jää ulkopuolelle, on aikaa omille ajatuksille ja vaivattomalle matkanteolle. Hartiat rennoksi, syvä hengenveto ja käynnistysnappulan painallus. Silloin on lähestulkoon yhdentekevää, onko kotimatkaa 50 vai 500 kilometriä.

Tervetuloa takaisin, matkalainen.

Toyota Camry

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat