22.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: tuttu roudari uudessa etuvedossa – Mercedes-Benz Sprinter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tärkein johtotähti, Mercedes-Benz Sprinter, sai etuvetoversion. Hyvää: ajettavuus, viimeistely, malliston laajuus, elektroniset avustimet. Huonoa: suuri kääntöympyrän halkaisija, keskipaikan jalkatilat, asiakirjatilojen puute. Mercedes-benz on tähän asti painottanut raskaissa pakettiautoissa takavedon erinomaisuutta. Kun Sprinter siirtyy kolmanteen sukupolveen, kelkkaa ei ole kokonaan käännetty: vain malliston kevyimmät ja lyhyimmät versiot saavat etuvetovaihtoehdon. Neliveto säilyy kolmantena mahdollisuutena. Kuinka ollakaan, myös entinen yhteistyökumppani Volkswagen siirtyi tekemään sekä etu- että takavetoisia Craftereita. Tiet erosivat, vaikka molemmilla oli samansuuntaisia ajatuksia. Liekö Mercedeksellä jo uusi kumppanuus Renault Masterin ja Nissan NV400:n suuntaan valmiina, sisarmallejahan merkkien kesken jo löytyy. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Versio joka lähtöön Uuden Sprinterin mallisto on aiempaakin laajempi. Kokonaispainoluokkia on neljä, 3 200–5 500 kiloa, ja kuormaa mahtuu kyytiin 1 000–2 700 kilon edestä. Umpikoreissa valmistetaan neljää pituutta ja kolmea korkeutta – kuormatilavuus vaihtelee välillä 7,8–17 m3. Tila-auto- ja bussimalleja on aina 20-paikkaiseen asti, ja myös ilmajousitus on tarjolla. Akselivälejä löytyy kaikkiaan viisi. Alustasta voi lava-auton sijaan rakentaa niin asuntoauton, pelastusajoneuvon kuin nosturiautonkin. Vaihtoehtojen määrää rajoittaa vain mielikuvitus. Kolme vetotapaa, neljä vaihteistoa ja viisi teholuokkaa (114–190 hv) nostavat versioiden määrän 1 700:aan. Kaasumallia ei enää uudisteta, mutta täyssähköinen eSprinter on luvassa 2019. Sähköisiä apureita Ohjaamon tunnelma on tuttu ja hyvin viimeistelty. Perinteinen monitoimiviiksi on sirompi, ja oikea viiksi toimii automaattivaihteiston valitsimena. Istuimien muotoilua on parannettu. Säilytyslokeroita riittää, mutta läppäri jää ilman paikkaa. Mukitelineitä on jopa kuusi, mutta niiden uloke nipistää keskipaikan jalkatiloja. Kosketusnäyttö, multimediajärjestelmä, monitoimiratti ja nappikäynnistys ovat vakiovarusteita. Lisävarusteina saa kamerat sekä tutkat ympäriinsä, ja sähköiseen ohjaustehostimeen siirtyminen mahdollistaa henkilöautoista tutut elektroniset avustimet. Uutta on myös Mercedes Pro -sovellus, joka yhdistää kuljetusyhtiön autoihinsa: huollon tarve ja jakoreitin edistyminen näkyvät reaaliajassa ajojärjestelijän näytöllä. Myös reittimuutokset ja lisäkeikat voi lähettää suoraan autoon. Edullisempi etuveto Etuvetoversiossa kuormatilan lattia on kahdeksan senttiä takavetoista alempana: näin lastaus helpottuu ja seisomakorkeus kasvaa. Tyhjäpaino on 50 kg kevyempi, ja B-kortilla voi liikuttaa lähes 1 500 kilon kuormaa. Akseliväli on pidempi kuin takavetoisessa, mikä tuo vakautta maantielle, mutta suurempi kääntösäde kankeutta kaupunkiin. Pyörittely on onneksi vaivatonta kevyellä mutta silti tunnokkaalla ohjauksella. Jousitus paranee kuorman myötä, muttei ole tyhjänäkään liian kova. Koeajettu keskimmäinen tehoversio tutusta 2,1 litran dieselistä, joka etuvetomallissa on sijoitettu keulalle poikittain, sopinee voimavaroiltaan useimpiin ajotehtäviin. Yhdeksänpykäläinen automaattivaihteistokin toimii sujuvasti. Melutaso pysyy hillittynä – pienissä nopeuksissa kuuluva moottori peittyy vauhdin kasvaessa rengasäänien alle. Raskaiden pakujen luokkaa on usein kutsuttu Sprinter-luokaksi ylivoimaisten ominaisuuksien ja markkinaosuuden vuoksi. Käytännöstä ei tarvinne luopua vieläkään, tosin uusi Volkswagen Crafter ja sen sisarmalli MAN TGE antavat Sprinterille kovan vastuksen. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.mercedes-benz.com/sprinter Mercedes-Benz Sprinter 314CDI FWD 3,5/39K A Hinta alkaen 39 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 979 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 105 kW (143 hv), 3800 r/min Vääntö 330 Nm (1200–2400 r/min) Vääntö 330 Nm (1200–2400 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 216 g/km Mitat pituus 5932 mm, leveys 2020 mm, korkeus 2435 mm, akseliväli 3924 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta