19.1.2017

Koeajo: Ei turhan korea – Kia Sportage

Kia Sportage

Kia Sportage tarjoaa premiumia, mutta valmistajan asettamissa rajoissa. Hyvää: väljät sisätilat, selkeä ohjaamo. Huonoa: nypyttävä jousitus, tunnoton ohjaus, kovat muovimateriaalit.

Korealaiset ovat selvästi löytäneet autojen suunnittelussa oman mukavuustasonsa. Tämä korostuu, kun koeajoon osui täysillä varusteilla ladattu Kia Sportage.

Kia Sportage

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähemmän kaunis alku

Korealaiset autot tekivät todellisen maihinnousunsa Suomen markkinoille Hyundain (vuonna 2001), Daewoon (2003) ja Kian (2004) voimin. Näistä Hyundai oli koettanut kepillä jäätä jo 1990-luvun aikana.

Kolmikon kehityskaarta ja sopeutumista Eurooppaan oli erityisen mielenkiintoista seurata. Alkuun autot näyttivät oudoilta, eräät mallit suorastaan rumilta, eikä makuasioista niiden kohdalla tarvinnut juuri kiistellä.

Sisustuksetkaan eivät aivan vastanneet meikäläistä suuntausta. Kummallisia kojelautoja, halvan oloista muovia ja kaiken kukkuraksi erikoinen, imelä haju, joka paljasti auton kotimaan pelkän hajuaistin perusteella.

Kehitys kehittyi…

Sitten tapahtui – ja nopeassa tahdissa. Niin sanottu laatuvaikutelma, eli osien ja materiaalien yhteensopivuus sekä viimeistely koheni malli mallilta suorastaan hämmästyttävän nopeasti. Pian oli saavutettu jo kohtalaisen hyvä taso.

Kia Sportage

Sama päti korealaisautojen ulkonäköön. Aluksi villit vinosilmäajovalot ja irvistävät maskit korvattiin traditionaalisilla. Sitten myös yleismuotoiluun otettiin vaikutteita muista automaista. Jossain välissä se tuoksukin katosi.

Pinnan alla asiat olivat melko hyvällä mallilla jo ennen muodonmuutosta. Osa korealaisautoista oli itse asiassa yllättävän hyviä ajettavia, ja monessa muussakin ominaisuudessa koettiin ilahtumisen hetkiä.

Vaikutti vain ajan kysymykseltä, milloin korealaiset saavuttaisivat japanilaiset ja eurooppalaiset, ja menisivät saman tien heittämällä ohitse. Osittain näin on tapahtunutkin. Etenkin, kun laatu on vastannut odotuksia ja takuut venytetty pitkiksi.

Se lopullinen puristus on kuitenkin jäänyt toistaiseksi näkemättä. Itse asiassa tällä hetkellä näyttää siltä, että korealaisten lupaavasti kiihtynyt kehitys näyttää jopa pysähtyneen – ja mielenkiintoisin kysymys tässä on se, onko tuo tehty aivan tarkoituksella.

Kia Sportage

…ja sitten pysähtyi

Kia Sportage, varustettuna malliston tehokkaimmalla dieselmoottorilla, nelivedolla, automaattivaihteistolla sekä toiseksi loisteliaimmalla varustetasolla kuvaa korealaisten nykytilaa erittäin hyvin.

Etenkin noihin menneisiin muotoihin nähden auto näyttää monien mielestä yksiselitteisen hyvältä. Keulan ja perän ilmeet ovat rohkeat, mutteivät enää mauttomat. Salonkikelpoisuus maanosassamme on selvästi saavutettu.

Sen sijaan sisustuksessa ei ole nähty uutta pitkään aikaan. Omituinen Sportagen kojelauta ei suinkaan ole, päinvastoin. Se miellyttää silmää ja on yksi havainnollisimmista, kun miltei jokaiselle toiminnolle on varattu oma, selkeä ja suurikokoinen nappulansa.

Kia Sportage

Mutta hänelle, joka tykkää hypistellä kivan tuntuisia pintoja, nämä kovanliukkaat muovit eivät valitettavasti anna mitään. Välimatka eurooppalaisiin on venähtänyt suureksi kuin varkain, jälleen kerran.

Asia kulminoituu koeajoauton Business Premium -varusteluun kuuluvaan nahkaverhoiluun. Sillä ei Sportagesta saa loistokasta, ainakaan näiden muoviosien kanssa. Liki 50 000 euron hintaan tätä jo toivoisi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa, muttei riemua

Selkeyden lisäksi Sportage tarjoaa oivat tilat. Ajoasennossa ja laakeassa istuimessa ei ole moitittavaa, ei liioin takaistuimen väljyydessä. Korin perussuunnittelu on korealaisilla siis enemmän kuin hallussa.

Kia Sportage

Sitä vastoin alusta ja ohjaus palauttavat arjen. Jousitus tuntuu kautta linjan pintakovalta, kori keinahtelevalta ja ratin kautta välittyvä tuntuma puutteelliselta. Melutaso on suhteessa paremmalla tolalla.

Ja kyse on sentään uudesta automallista. En jaksa uskoa, etteivätkö Kian suunnittelijat osaisi tehdä asioita paremminkin. Ilmeisesti on vain todettu, että nykytaso myy riittävän hyvin, eikä siitä ole ainakaan toistaiseksi syytä kiirehtiä eteenpäin.

Autoonsa vaativasti suhtautuvalle tämä valitettavasti ilmenee tietynlaisena vanhanaikaisuutena. Edullisimmillaan Sportage irtoaa bensaetuvetona melkein puolet halvemmalla. 27 000 euron luokassa laatuvaikutelma alkaakin jo riittää, mutta vain juuri ja juuri.

Kia Sportage

Tietotaidon piilottelua

Jäämme siis odottamaan, milloin aivan ilmeinen tietotaito suodattuu itse tuotteisiin. Pallo automaailman valloitukseen on nyt siis korealaisilla itsellään. Nurkan takana odottaa taatusti kaikenlaista, eli viimeistä sanaa ei ole varmastikaan ole vielä sanottu.

Toivotammekin uuden takavetoisen Kia Stingerin kaltaiset valopilkut tervetulleiksi myös maltillisemman hintaisten Kia-mallien keskuuteen.

Lue lisää: Kia Sportage

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Kia Sportage 2.0 AWD CRDi Business Premium A/T 185 hv

Hinta alkaen

49 991 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

49 991 €

Moottori

Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

136 kW (185 hv), 4000 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–2750 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–2750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,5 s

Huippunopeus

201 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

166 g/km

Mitat

pituus 4480 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1645 mm, akseliväli 2670 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat