Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 20.5.2018

Koeajo: Triumph Tiger 800 XCA – pienillä parannuksilla iso muutos

Malliston varustelluin versio Triumph Tiger 800 XCA sopii yhtä hyvin matkapyöräksi kuin sorateiden koluamiseen. Hyvää: monipuolisuus, varustetaso, kahvan- ja satulanlämmittimet vakiona. Huonoa: puuduttava satula, kahvanlämmittimien kytkin tunnoton.

Jaa artikkeli

Vuonna 2010 esitelty ja neljä vuotta myöhemmin kasvojenkohotuksen kokenut Triumph Tiger 800 on yksi Triumphin suosituimmista malleista 68 000 kappaleen valmistusmäärällään. Tälle vuodelle tehdyissä uudistuksissa ulkonäkö säilyi lähes ennallaan, mutta teknisiä muutoksia on yli 200 kappaletta.

Ergonomia kunnossa

Isosta koostaan huolimatta Tiger on kevyt käsiteltävä. Suuri istuinkorkeus tuo haasteensa lyhyemmille kuljettajille, mutta vastaavasti se mahdollistaa väljän ajoasennon. Jyrkän keulakulman ansiosta ohjaus on herkkäliikkeinen.

Ohjaustankoa on siirretty 10 milliä taaksepäin ja ajoasento on rennon pysty. Tuulilasissa on nyt viisiasentoinen korkeussäätö ja suoja ajoviimaa vastaan on hyvä. Maastossa seisaaltaan ajaessa sopiva ajoasento löytyy helposti. Matka-ajossa pehmeä satula ei täysin vakuuta, vaan se puuduttaa istumalihaksia.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Lyhyemmän ykkösvaihteen ansiosta kiihtyvyys on räväkkää. Vaihteisto on kevyt toiminen ja vapaa löytyy joka kerralla ensimmäisellä yrittämällä. Kolmisylinterinen rivimoottori vetää kakistelematta tyhjäkäynniltä 10 300 kierroksen punarajalle asti tehon kasvaessa täysin lineaarisesti.

Triumph Tiger 800

Lyhyt toisiovälitys sopii hyvin sorasurautteluun, mutta matka-ajossa välitysten pidentäminen vähentäisi niin ääntä, värinöitä kuin polttoaineen kulutustakin.

Pitkistä joustomatkoista huolimatta, edessä 220 milliä ja takana 215 milliä, Tiger on jopa urheilullinen ajettava mutkateillä. Kahden levyn etujarrut ovat toiminnaltaan loogiset ja niissä riittää sopivasti hidastuvuutta. ABS-järjestelmä on perinteistä mallia eli se ei huomioi pyörän sivuttaiskallistusta.

Valinnanvaraa asetuksissa

Viisituumainen väri-TFT-mittaristo on monipuolinen, jopa luettavuuden kustannuksella. Ajomoodeja on peräti kuusi: Track, Sport, Road, Offroad, Offroad Pro sekä kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider.

Triumph Tiger 800

Offroad Pro -asetuksessa ABS ja luistonesto kytkeytyvät kokonaan pois toiminnasta ja asetuksen pystyy turvallisuussyistä kytkemään vain pyörän ollessa paikallaan. 95-hevosvoimainen pyörä on sora-alustalla yllättävänkin helposti hallittavissa ilman edellä mainittuja avustimia.

Tiger 800 XCA on pienine puutteineenkin monipuolinen vaihtoehto sekä matka-ajoon että sorateille. Jos lyhyemmät joustomatkat ja vähäisempi varustetaso riittää, niin malliston alapäästä löytyy Tiger 800 XR hintaan 15 300 euroa.

Triumph Tiger 800 XCA

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Triumph