9.6.2018

Koeajo: Triumph Speed Triple RS – suunnannäyttäjä

Triumph Speed Triple RS

Kolme sylinteriä, 150 hevosvoimaa ja 189 kiloa. Kaupan päälle Triumph Speed Triple RS:iin saa markkinoiden räyhäkkäin soundin eikä yhtään turhaa varustetta. Nautitaan raakana. Hyvää: suorituskyky, ajamisen helppous, äänet. Huonoa: kahvanlämmittimien tunnoton käyttökytkin, liukas satula.

Vuonna 1994 esitelty Triumph Speed Triple oli alkusykäys koko streetfighter-genrelle. Brittien ylpeys onkin noussut luokkansa ikoniksi, joten myös sen uudistus on tehtävä alkuperäistä kunnioittaen. Kolmisylinterinen moottori, yksipuoleinen takahaarukka ja kaksi rinnakkaista ajovaloa ovat tavaramerkki, josta ei tingitä.

Triumph Speed Triple RS

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hiottu kokonaisuus

Raa’asti käyntiin murahtava rivikolmonen on parhaimmillaan nopeilla mutkateillä. Voimantuotto on tasaisen vahvaa ja homman kruunaa jumalainen ääni, jota nelisylinteriset voivat vain kadehtia. 150 hevosvoimaa tarkoittaa rajua kiihtyvyyttä kaikissa nopeuksissa.

Runkogeometria on ennenkin ollut kohdallaan, ja nyt sitä on täydennetty liiman lailla pitävillä Pirelli Diablo SuperCorsa -renkailla sekä lähes täydellisellä kuljettajaa avustavalla elektroniikkapaketilla. Kun vielä jarru- ja jousituskomponentit ovat Brembon ja Öhlinsin parhaimmistoa, ovat odotukset korkealla.

Laadukkaat komponentit ja tehokas moottori eivät välttämättä takaa parasta lopputulosta, vaan jokaisen osan on myös palveltava kokonaisuutta. Triumph on onnistunut tässä erittäin hyvin.

Ajaminen sujuu kuin ajatus: pään kääntö kurvin suuntaan ja Speed Triple kääntyy ajatuksen voimalla. Kaarre-ABS-jarrujen ansiosta jarrutuksen voi jättää myöhäiseksi. Luistonesto huolehtii, ettei takarenkaan pito irtoa kaasua avattaessa. Pirellin katulailliset ratarenkaat tarjoavat paitsi mahtavaa pitoa, myös hyvän ajotuntuman.

Triumph Speed Triple RS

Täydellinen ei Speed Triplekään ole. Satula tuntuu liukkaalta nahkapuvun alla ja kahvanlämmittimien nappi on tunnottoman kumimainen.

Laatu maksaa

Brembot ja Öhlinsit eivät ole ilmaisia eivätkä edes halpoja, joten hintalappukin on luokkansa yläpäähän sijoittuva 21 250 euroa. Sillä saa ajamisen iloa, jota vain harva vakiomoottoripyörä pystyy tarjoamaan.

Triumph Speed Triple RS

Kuljettajaa avustava elektroniikkapaketti on kattava, mutta kuljettajaa suojaavia katteita tai tavarankuljetusratkaisuja vakiovarustukseen ei kuitenkaan kuulu. Ei siis paras valinta pidemmille matkoille. Pienet puutteet kuitenkin unohtuvat, kun kääntää kaasua, kuuntelee Arrowin äänenvaimentimen laulua ja käyttää vaihteita vaihdettaessa kahteen suuntaan toimivaa vaihdeavustinta.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative

Lisätietoja: www.triumphmotorcycles.co.uk/speed-triple-rs

Luetuimmat