30.1.2017

Koeajo: Triumph Bonneville Bobber – aitoa 1930-luvun henkeä

Triupmh Bonneville Bobber

Triumph Bonneville Bobber on brittivalmistajansa puhdasoppinen luomus, johon on istutettu tarkasti aidon Bobberin piirteet – myös ne epäkäytännölliset. Hyvää: Aito Bobber, värinätön ja vääntävä moottori, säädettävä ajoasento. Huonoa: Pieni polttoainetankki, etujarrun teho.

Triupmh Bonneville Bobber

Triumph Bonneville Bobber on uutuus, jossa on pyritty noudattamaan mahdollisimman tarkkaan alkuperäistä Bobber-henkeä. Bobber on 1930-luvulla syntynyt tyylisuunta, jossa pyörästä pyrittiin tekemään mahdollisimman nopea kiihdytettäessä paikaltaan täyteen vauhtiin. Niinpä pyörät ovat matalia ja kapeita, ja niistä on karsittu kaikki turhat varusteet pois.

Triupmh Bonneville Bobber

Triumph-tulokkaan istuinkorkeus on matala, ohjaustanko ja runkolinja kapeita ja varustetaso minimaalinen. Lisäksi takajousitus on piilotettu satulan alle, jolloin ulkonäkö muistuttaa jäykkäperää.

Triupmh Bonneville Bobber

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Värinätön moottori

Kaksisylinterinen 1 200-kuutioinen rivimoottori on viritetty tuottamaan tasaisesti tehoa läpi kierrosalueen. Se vetää värisemättä ja valittamatta 1 500 kierroksesta alkaen. Kierrosluvun rajoitin tulee vastaan 6 800 kierroksen kohdalla.

Triupmh Bonneville Bobber

Kuutosvaihde on välitetty selvästi ylivaihteeksi. Pienemmillä vaihteilla Bobber on herkkä kiihtymään, eikä vaihteita tarvitse kovin ahkerasti vaihdella. Vaihteisto on toiminnaltaan täsmällinen.

Moottorin äänimaailma on melunormit huomioiden miehekäs. Ei liian repivä, mutta muhkean täyteläinen. Brittivalmistaja on äänillä tavoitellut selvästikin Bobber-hengen mukaista kapinallisuutta.

Triupmh Bonneville Bobber

Toinen tyylisuuntaan kuuluva – eikä välttämättä kaikkia miellyttävä – ominaisuus on erittäin pienikokoinen polttoainesäiliö. Se on perusteltu, jos mietitään Bobberin alkuperäistä tarkoitusta.

Nykypäivän motoristi ei välttämättä osaa arvostaa vain 9,1 litran vetoista polttoainesäiliötä. Onneksi moottorin polttoainetalous on hyvä, joten tankillinen riittää 200–250 kilometrin ajomatkalle.

Triupmh Bonneville Bobber

Säädettävä ajoasento

Yksipaikkainen satula on säädettävissä pituussuunnassa. Etuasennossa se tarjoaa dynaamisemman ajotuntuman, kun taas taaempi asento muuttaa ajoasennon lähemmäs perinteistä Bobber-tyyliä. Puristisesta muotoilustaan huolimatta satula osoittautui päivän mittaisella koeajolla mukavaksi. Jalkatapit on viety kauas eteen, joten polvikulma on matalasta istuinkorkeudesta huolimatta miellyttävän loiva.

Triupmh Bonneville Bobber

Jos jousitusta haluaa säätää, pitää rastittaa lisävarustelistalta Foxin säädettävä takavaimennin. Edessä on vain yksi jarrulevy ja hidastuvuus on keskinkertaista tasoa. Isokokoinen 19-tuumainen etupyörä rauhoittaa ohjausta, mutta siitä huolimatta Bobber on mukavan kevyt käänneltävä mutkateillä. Kallistusvarat ovat rajalliset, joten erityisiä urheilusuorituksia ei mutkaosuuksilla kannata yrittää.

Lue lisää: Triumph Bonneville Bobber

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Paul Barshon, Alessio Barbanti

Triumph Bonneville Bobber

Hinta alkaen

16 500 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 200 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

57 kW (77 hv), 6100 r/min

Vääntö

106 Nm (4000 r/min)

Vääntö

106 Nm (4000 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 690 mm, kuivapaino 228 kg, akseliväli 1 510 mm, tankin tilavuus 9,1 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-19, takana 150/80-16. Huoltoväli: 16 000 km.

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat