
Ajoneuvot | Koeajo | Uutinen | 17.7.2017
Koeajo: Toyota Yaris GRMN – tulinen väläys tulevasta
Pääinsinööri Sasaki: ”Jos jokin auto voi muuttaa Yariksen imagon, se on tämä.” Hyvää: ajotilojen puuttuminen, ajettavuus, tarina Huonoa: hinta, rajoitettu saatavuus
7 000 ärjyvää kierrosta minuutissa, vitosvaihde sisään ja sama uudestaan. Nordschleifen vihreät maisemat vaihtuvat yhä ripeämmin. Legendaarisen saksalaisradan nousut, laskut ja lukuisat kuopat pistävät alustan koville, mutta ajokki hallitsee voimansa. Äänimaailman täydentävät mekaanisen ahtimen vinkaisut ja rosoisesti särisevä pakoputki. Uskoisitko tätä Toyota Yarikseksi?
Piiloprojektista tuotteeksi
Vaikka urheilullinen Toyota Yaris GRMN saapuu japanilaismerkin valikoimaan lähes täydellisellä ajoituksella, on koko auton olemassaolo lähes sattuman tulosta.
Loppuvuodesta 2015 pienen insinööriporukan keskuudessa heräsi kysymys: voitaisiinko valtaisan autokonsernin osavalikoimaa käyttää siihen, että Yariksesta saataisiin cool? Ajokelpoinen konseptiauto oli valmis alle kahdessa kuukaudessa, jonka jälkeen luomus esiteltiin Toyotan johdolle. Tuotannollisesti haastava projekti vakuutti pomot ajettavuudellaan, joten työ malliversion parissa sai jatkua.
Lopulta autolle tuli jo suorainen tarve: isoveli Yaris WRC:n yllätysvoitto Ruotsin MM-rallissa herätti Toyotan ajatukseen, että Yaris-mallisto kaipaa perusmallin ja WRC:n väliin sporttisen vaihtoehdon. Valmistajalleen GRMN onkin malliston puuttuva lenkki.
“Mahdotonta!”
Pikavauhdilla suunniteltu Yaris GRMN ei ollut kuitenkaan läpihuutojuttu. Tavallisen Yariksen tuotantolinjalla valmistettava sporttimalli venytti tuotantoinsinöörien pinnan äärimmilleen. Muun muassa GRMN:n mekaanisella ahtimella varustettua 1,8-litraista neloskonetta pidettiin mahdottomana sovitettavana Yarikseen, varsinkin tuotantolinjan ripeässä aikataulussa.
Eräs esimerkki on, että tavallisen 20 millimetrin sijasta uuden moottorin ympärillä oli vain 3 millimetrin tila. Se saatiin kasvatettua moottorin uudelleenpaketoinnilla lopulta 7 millimetriin. Yaris GRMN -projektin päällikkönä toiminut Stijn Peeters kertoo, että loput työstä koostui ihmisten yllyttämisestä ja vakuuttamisesta, eli sisäisestä politiikasta.
Vihdoin vihreä valo syttyi ja tehtiin sopimus 400 auton valmistamisesta. Ranskan Valenciennesin tuotantolinjalla Yaris GRMN:stä vastaa 20 erikoiskokoajan joukko, jotka osallistuivat myös tuotantoprosessin suunnitteluun.
Kokoelmalevy
Teknisesti Toyota Yaris GRMN on kokenut merkittäviä muutoksia perusmalliin verrattuna. Koria on vahvistettu poikittaistuin, jousitusta on jäykistetty merkittävästi ja iskunvaimentimet on hankittu Sachs Performancelta. Auto istuu 24 milliä tavallista Yarista matalammalla. Moottorin apurunko on lainattu diesel-Yariksesta ja pakosarjan katalysaattori on Lexuksen peruja. Toyota on kiinnittänyt huomiota myös jäähdytykseen, joten välijäähdyttimen lisäksi malliin asennettiin moottorin öljynjäähdytin.
Moottorina on 1,8-litrainen 4-sylinterinen 2ZR-FE-bensiinikone, jota on piristetty mekaanisella Magnusson Eaton ahtimella muun muassa Lotus Elisestä tutulla tavalla. Konsernin osavalikoimasta on lainattu myös polttoainesuuttimet, jotka ovat peräisin Toyotan V6-moottoreista. Trendikkäiden turboahdinten sijaan työryhmä arvosti mekaanisen ahtimen terävämpää kaasuvastetta.
Voima välitetään tiehen etuvedolla, jonka tasauspyörästö on varustettu Torsen-lukolla. Uritetut etujarrulevyt ovat halkaisijaltaan 275 mm ja niitä puristavat nelimäntäiset jarrusatulat.
Sisustassa uutta on GRMN-mittaristo, GT86:sta lainattu ohjauspyörä sekä tytäryhtiö Toyota Boshokun valmistamat sporttipenkit. Muuten vastassa on tasaisen harmaa Yaris, hyvässä ja pahassa.
Aina sporttinen
Toyota Yaris GRMN ei anna kuljettajan unohtaa koskaan, mistä on kyse. Pakoputken ääni on särisevä ja välillä matkustamoon kuuluu mekaanisen ahtimen addiktoiva ulina. Ajotiloja ei ole, vaan auto on aina sellainen kuin se on. Lisää kontrollia kaipaava kuljettaja voi sammuttaa ajonvakautuksen kokonaan.
– Uskomme, että autollamme ajavat lähinnä kokeneet kuljettajat, pääinsinööri Sasaki kommentoi.
Napakka jousitus on urheilullinen, mutta ei liioittelevan kova. Nopeassa rata-ajossa Yariksen korkea painopiste on tosin havaittavissa, mutta auto lupaileekin olevansa arkisportti eikä tolkuton rataspesiaali. Ohjaus on muuhun kokonaisuuteen nähden hiukan tunnoton, mutta perusmallia selkeästi parempi. Jarrut vastaavat muuta suorituskykyä jopa Döttinger Höhen kovassa jarrutuksessa Nürburgringillä.
Parasta autossa on mekaaninen ahdin, jonka ansiosta Yaris GRMN vastaa kaasuun heti ja vetää tasaisesti koko kierrosalueen loppuun. Maltilliset noin 215 hevosvoiman tehot eivät vielä kaipaa tasauspyörästön lukkoa kuivana kesäpäivänä, mutta talvella tilanne voi olla toinen. Tasaisen vedon ansiosta moottori ei aiheuta draamaa kesken mutkan.
Todellakin: jos Yaris voi olla cool, tämä on se.

Pääinsinööri Yoshinori Sasaki kommentoi, että jos jokin malliversio voi muuttaa Yariksen imagon, se on juuri GRMN.
Rajoitettu keräilykappale
Miljoonien autojen sarjatuotantoon erikoistuneelle Toyotalle myös Yaris GRMN:n myynti on erikoinen tapaus. 400 kappaleen tuotantoerä myydään Eurooppaan nettivarausten perusteella, nimilistan auetessa Neste Rallin ensimmäisen erikoiskokeen aikana 27.7. kello 19:00. 1 000 euron varausmaksulla saa jalansijan taatusti harvinaiseksi jäävään sporttimalliin. Suomessa Yaris GRMN maksaa 42 459 euroa. Kiinnostuneita kehoitetaan rekisteröitymään MyToyota-portaaliin www.toyota.fi-sivustolla ja tilaamaan Yaris GRMN -uutiskirje, jossa kerrotaan myyntiprosessin etenemisestä lisää.
Toyotalle Yaris GRMN:ssä on kyse maineen rakentamisesta, joten valmistaja tuskin pääsee omilleen valmistuskustannusten osalta. Samalla tavoite oli rakentaa pikkusportti, joka on parhaiden kilpailijoidensa joukossa tehon ja painon suhteeltaan. Gazoo Racing Meisters of Nürburgring on kuitenkin japanilaismerkille pitkän linjan projekti, joten luvassa on myöhemmin lisää sporttimalleja.
Ehkä merkittävin siunaus puuhaprojektina aloitetulle Yaris GRMN:lle tuli kuitenkin Toyotan pääjohtajalta, automaailman viileimmäksi pomoksi pyrkivältä Akio Toyodalta. Koeajon jälkeen hän ilmoitti, että malli kelpaa tuotantoon – ja että hän haluaa niitä kaksi.
Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Toyota, Aake Kinnunen
Koeajettu auto oli loppuvaiheen prototyyppi, joten tekniset tiedot voivat muuttua tyyppihyväksynnän yhteydessä.
Lisäkuvat
Valmistajalta: Toyota
-
Huhuja ristiin rastiin: saako Toyota GT86 seuraajan vai ei? Uutinen
-
Koeajo: hiljaa hiipivä muotovalio – Toyota RAV4 Koeajo
-
Maistiainen: pihiksi synnytetty maasturi – Toyota RAV4 2.5 Hybrid Esittely
-
Toyota Prius saa lisää vetovoimaa: malliuudistuksen yllätyksenä neliveto Autonäyttely
-
Koeajo: Toyota Corolla – uusi vanha tuttu Koeajo
-
Toyota Corolla -mallisto laajenee sedanilla – ja mitäs ihmettä, se on aika komea! Uutinen
-
Automaailman yksisarvinen: vakiokuntoinen Toyota Supra mk4 ja kolme edeltäjää Klassikko
-
Koeajo: Katto auki – Toyota Aygo Koeajo
-
Ison Toyotan paluu: Camry eurooppalaistuu komeasti Esittely
-
Koeajo: Toyota Supra prototyyppi – miltä legendan paluu tuntuu? Koeajo
-
Toyota Yaristelee erikoismalleilla: GR Sport ja Y20 Edition Pariisi 2018
-
Suomalaissuosikin myynti loppuu – Avensis poistuu Uutinen
-
Vanhemman oikeudella: uusi Toyota Corolla vie Auriksen unholaan 2019 Uutinen
-
Neste Ralli: kotiyleisön kannustus lämmittää Jari-Matti Latvalaa Moottoriurheilu
-
Koeajo: Tyylikkäämpi työntekijä – Toyota Aygo 1.0 x-play Koeajo
-
Toyota goes Gazoo: vihreätä valoa GR Super Sport Conceptille! Uutinen
-
Koeajo: Toyota Mirai – Vedyssä on tulevaisuus? Koeajo
-
Maistiainen: Toyota Aygo – pirteämpi oletuskulkine Koeajo
-
Vety vetää: Toyota tähtää 30000 polttokennoautoon vuositasolla 2020 Uutinen
-
Koeajo: Toyota Yaris GRMN – 42 000 euron Yaris naurattaa – mutta eri syystä, kuin luulet Koeajo
-
Toyota ennätysvauhdissa viimeisellä neljänneksellä: liikevoitto kohosi 43% Uutinen
-
Uusi tuleva Toyota RAV4 – enemmän ja fiksummin New York Auto Show 2018
-
Koeajo: näyttävästi muotoiltu – Toyota C-HR Koeajo
-
Tokion taksit: huipputeknologian sijaan perinteitä ja pitsiä Klassikko
-
Vanha suosikki jaksaa: Toyota Hiace on tuttu näky Japanin kaduilla Uutinen
-
Nopea ja vihainen: Gazoo Racing Supra enteilee legendaarisen Toyotan paluuta Autonäyttely
-
Suosikin uusi viitta: tältä näyttää tuleva Toyota Auris Geneve 2018
-
Toyotan muotoilupomo visioi: tavalliset autot katoavat tulevaisuudessa Uutinen
-
Toyota Hilux nyt virallisesti kuorma-auto – etuja työ- ja maastokäytössä Koeajo
-
Ajatuksia autoista: perinteisessä sedanissa ei ole mitään vikaa Ajatuksia autoista
-
Kolmasosa suomalaisista uskoo hybridiautoilevansa 10 vuoden päästä Uutinen
-
Toyota visioi: ilmattomat renkaat osaksi sähköauton painonsäästöä Uutinen
-
Keisarin uudet kansanvaunut – ikoninen Toyota Century uudistuu Esittely
-
Nimi on enne: Toyota JPN Taxi Autonäyttely
-
Toyota GT86 kohtaa hybridisportin – mattamusta konseptivihje tulevasta Uutinen
-
Kylmät tyypit kilpa-autosta: Le Mansiin rakennetussa Toyota TS050:ssä ei ole turhia mukavuuksia Autonäyttely
-
Ensin oli GRMN: Toyota laajentaa Gazoo-inspiroitunutta tarjontaansa Uutinen
-
Fortune: Toyota ja Volvo mukana 50 maailmanmuutosyrityksen listalla Uutinen
-
Supran jälkeen Celica? Toyota uusii ikonisen tavaramerkkinsä Uutinen
-
Koeajo: tehty taajamaan – Toyota Yaris Koeajo
-
Nanoselluloosasta seuraava hiilikuitu? Japanilaistutkijat uskovat puuhun Tekniikka
-
Toyota tavoittelee hiilikuidulla parempaa käytettävyyttä Tekniikka
-
Taloudellisuuden ja helppouden manuaali – Toyotalle vaihteistopatentti Tekniikka
-
Toyota Gazoo Racingin Yaris WRC:t menestyivät Jyväskylässä – mutta mitä ihmettä tarkoittaa Gazoo? Uutinen
-
Toyota suunnittelee sähköautojen kehitysaskelta vuodelle 2022 Tekniikka
-
Toyota jälleen arvokkain automerkki, saksalaiset kintereillä Uutinen
-
Koeajo: johtosulkeiset – Toyota Prius Plug-in Active Koeajo
-
Toyota varautuu myrskypilviin – ”Vihaan häviämistä” Uutinen
-
Koeajo: Toyota GT86 – alkukantaiseen ajamisen iloon Koeajo
-
2500 työtunnin tulos – 1000-hevosvoimainen drifting-Toyota GT86 Uutinen
-
Koeajo: neljäs kerta toden sanoo – Toyota Yaris Koeajo
-
Upouusi Toyota Yaris sai hinnat Uutinen
-
Maistiainen: Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid – suosikin uusin ekopainos Esittely
-
Toyotalla vastoinkäymisten Meksikon ralli – ”Opimme paljon tulevaa varten” Uutinen
-
Remmi kylkeen ja yli kahteensataan: Toyotan kuuma Yaris GRMN Autonäyttely
-
Uusimmat katumaasturit ja pikkuautot Euro NCAP -törmäystestissä Uutinen
-
Koeajo: Tavoitteena viimeiset 10% – Toyota Prius Plug-in Active Koeajo
-
Street Fighter II vastaan Toyota C-HR – siis hetkinen mitä? Uutinen
-
Bensiini ja sähkö ne yhteen soppii – 10 miljoonaa Toyotan hybridiä Uutinen
-
Maistiainen: töpseliin tykästynyt Toyota Prius Plug-in Hybrid Koeajo
-
Koeajo: Toyota GT86 on auto, jota Suomi tarvitsee Koeajo
-
Koeajo: säästöä saunalyhdyillä – Toyota Prius Active Koeajo
-
”Kukaan ei ole lähelläkään täyttä autonomiaa” – Toyotalla pää kylmänä Uutinen
-
Koeajo: Toyota C-HR on katumaasturien kapinallinen Koeajo
-
Uuden Camryn aika – Toyotan suosikkimalli vaihtaa harmauden räväkkyyteen Uutinen
-
Maistiainen: Toyota GT86:ssa on vähän uutta, silti loistava Koeajo
-
Rallikansan rakentama: Toyota Yaris WRC luottaa suomalaisosaamiseen Uutinen
-
Hei, kuka puhuu? – Toyota Concept-i vihjailee autojen tekoälystä Uutinen
-
Toyotan WRC-autoa ajavat ensi vuonna Jari-Matti Latvala, Miikka Anttila ja Esapekka Lappi! Uutinen
-
Koeajo: Tavallisen Amerikan auto – Toyota Camry 2.5 LE Klassikko
-
Koeajo: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style – raikkaasti hallituilla riskeillä Koeajo
-
Maistiainen: Toyota C-HR – hyvästit tylsyydelle? Koeajo
-
Kahviporkkanalla eroon ajotekstaamisesta – Toyota Driving Baristan tulokset lupaavia Uutinen
-
Toyotan kurssimuutos: sittenkin mukaan sähköautopirskeisiin Uutinen
-
Yaris WRC suomalaiskäsiin: Juho Hänninen Toyota Gazoo Racingille! Uutinen
-
Toyotan autonomiavisiot: autonkuljettaja tai suojelusenkeli tilanteesta riippuen Uutinen
-
Uusi Toyota Hilux, uusi Arctic Trucks: AT35 esillä Auto 2016 -messuilla Uutinen
-
Onko Toyotassasi tylsää? Puhu robotille! Uutinen
-
Suomalaisylpeys päälavalla: Tommi Mäkisen Toyota Yaris WRC Autonäyttely
-
Nissan Juk…ei, se on Toyota C-HR! Autonäyttely
-
Paluu tulevaisuuteen: Toyota Prius kohtaa esi-isänsä Koeajo
-
Lava-autojen kestosuosikki uudistui – Toyota Hilux Koeajo
-
Toyotan tuleva pikkumaasturi C-HR: alkaen 26 492 euroa Uutinen
-
Vaatimaton viidenkympin villitys – Toyota Corolla Koeajo
-
Toyota panostaa Euroopan tuotekehitykseen Uutinen
-
Tommi Mäkinen brittiblogissa: Ensi vuonna ollaan lähempänä B-ryhmää Uutinen
-
Toyotan pääsuunnittelija: Supra saattaa palata pian Uutinen
-
Tältä näyttää Toyota C-HR – linjakas crosseri esittäytyy myös sisältä Uutinen
-
Toyota Proace – odotettu uutuus suosituimpaan pakuluokkaan Koeajo
-
Maistiainen: paras Toyota Hilux ikinä Uutinen
-
9 miljoonaa Toyotan hybridiä Uutinen
-
Toyota RAV4 Hybrid – sähköwokki Koeajo
-
10 miljoonaa Euroopassa valmistettua Toyotaa Uutinen
-
Japanilainen Prius on vihreämpi – Toyotan ekoväri pitää auton viileämpänä Uutinen
-
Tässä on vetyauto Mirai – Toyotan tulevaisuus vierailulla Suomessa Esittely
-
Toyotan vastaus pakukuumeeseen: uusi Proace Uutinen
-
Toyota Setsuna – konseptiauto pyrkii puusta pitkään ikään Uutinen
-
Toyota Prius Plug-in – pistokehybridin uudet kujeet Uutinen
-
Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid Koeajo
-
Corolla kohottaa kasvonsa kesällä kromilla Uutinen
-
Toyota C-HR haastaa Nissan Juken Uutinen
-
Tekeekö hybridiversio Toyota RAV4:stä hyväksyttävän? Koeajo
-
Maistiainen: uusi Toyota Prius lataa ja vetää Uutinen
-
Kultalusikka putosi – Toyota tappoi nuorisomerkki Scionin Uutinen
-
Toyotaa uhkaa teräspula Japanissa Uutinen
-
Uudet kasvot, uusi sydän – Toyota Avensis Koeajo
-
Maistiainen: Toyota RAV4 -katumaasturin saa nyt hybridinä Koeajo
-
Päivän kuva: Jäätiköltä havumetsään viety Hilux Uutinen
-
Koeajossa: uuden moottorin saanut Toyota Land Cruiser Koeajo
-
Toyotan konseptit Tokiossa: valmiista urheiluautosta huimaan vetytutkielmaan Uutinen
-
Maistiainen: Toyota Land Cruiser sai uuden moottorin Esittely
-
Koeajossa: turvavarusteltu Toyota Auris Koeajo
-
Koeajossa: jatkoaikaa saanut Toyota Avensis Koeajo
-
Toyota Yaris Koeajo
-
Toyota Aygo Koeajo
-
Toyota Yaris Koeajo
-
Toyota Aygo Koeajo
-
Toyota Verso Koeajo
-
Toyota Proace Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu