25.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris GRMN – 42 000 euron Yaris naurattaa – mutta eri syystä, kuin luulet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris GRMN on 400 kappaletta valmistettava erikoiserä täynnä elämäniloa. Hyvää tunnelma, ajettavuus, olemassaolo. Huonoa ajoasento, hinta. Jos satut omistamaan yhden kahdesta Suomeen saadusta Toyota Yaris GRMN -erikoismallista, saatat joutua vastailemaan auton hintaa kyseenalaistaviin kysymyksiin. Vastaaminen on helppoa: avaa konepelti, ja pyydä utelijaa katsomaan sylinterikannen ja moottorintuen välisestä kolosta pilkistävää moottorinohjausjärjestelmää. Siinä ei ole Toyotan logoa. Ympyrän rajaaman pyöreäkärkisen kolmion sisältä erottuvat kirjaimet Lotus. Yaris GRMN on ehkä tehty markkinointisyistä juhlistamaan Toyotan WRC-ralliohjelmaa, mutta toteutus on ehtaa rakkautta ajamista kohtaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Palikat kohdallaan Moottori pääsi viime vuonna koeajamaan auton prototyyppiä Nürburgring Nordschleifen kilparadalla Saksassa. Kerroimme silloin erikois-Yarikseen liittyneistä haasteista, joita muun muassa Lotuksen virittämän 1,8-litraisen mekaanisesti ahdetun moottorin änkeminen Yariksen keulalle aiheuttaa. Muita teknisiä hienouksia ovat Sachs Performancen iskunvaimentimet, rosteripakoputkisto, torsen-tyyppinen tasauspyörästön luistonrajoitin, BBS:n takoalumiinivanteet ja etuakselin nelimäntäiset jarrusatulat, jotka on viimeistelty Gazoo Racing -kilpaosaston valko-puna-musta -tunnusvärillä. Sisätiloissa on keskitytty oleelliseen: GRMN erottuu lähinnä mittariston grafiikoilla ja istuimilla. Tukevat urheiluistuimet ovat lainaa jostain ihan muusta autosta, joten kolmiovisessa autossa tarpeellinen kippaustoiminto on vähintäänkin kömpelö. Sinänsä ilahduttavan tilavan takaistuimen verhoilukin on jätetty perusmallista tutuksi. Viesti on yksinkertainen: Yaris GRMN:llä voi toki kuljettaa muita ihmisiä, mutta silloin auto menee vähän hukkaan. Ihanan epätoyotamaista! Toki Yariksen perusrakenteen rajoitteetkin näkyvät: etuistuimet on asennettu turhan ylös ja ohjauspyörä jää liian kauas. Lienee vain ajan kysymys, kun jokin viritysfirma alkaa tarjoamaan ohjauspyörää lähemmäs tuovaa adapteria. Tavallisesta erikoiseksi Yaris GRMN:n erikoisuuden aistii heti: rosteriputkisto kumisee jo tyhjäkäynnillä, ja kytkintuntuma on erinomaisen napakka. Mekaanisesta ahtimesta huolimatta 1,8-litrainen moottori ei alakierroksilla tunnu niin voimakkaalta, kuin voisi kuvitella. Kyse on perinteisestä ylävireisestä moottorista, joka palkitsee aggressiivisen kierrosten käytön. Pyörintänopeuden saavuttaessa noin 5000 1/min alkaa tapahtua: moottori ulvoo, pakoputkisto huutaa ja 210 hevosvoimaa työntää Yarista tavalla, joka vie ajatukset kohti Puuppolaa. Kuusivaihteisen manuaalin välitykset ovat sopivan napakat, joten voimanlähde pysyy jatkuvasti vetoalueella. Mekaanisen ahtimen ansiosta reagointi kaasuun on välitöntä, joten keveyden tuntu on jatkuvasti läsnä. Ilahduttavan kyvykäs Yariksen muuntautumisleikki ei varmasti ole ollut helppo, mutta lopputulos on hieno. Toyotan ohjaus tarjoaa erinomaisen tunnon, ja iskunvaimennus pelaa upeasti tien ollessa kohtalaisen tasainen. Isommissa heitoissa keula alkaa hieman elää: esimerkiksi Porvoon moottoritien routaheitot aiheuttavat keulan liikkeissä lievää rauhattomuutta. Suuresta ongelmasta ei ole kyse, Yaris GRMN pysyy koko ajan tukevasti hallinnassa. Peruskäytös on ilahduttavan neutraalia ja elävää. Ajonvakautusjärjestelmä ei turhia puutu korin lievään yliohjaamiseen kaarteeseen saavuttaessa tai poistuttaessa. Onko Yaris GRMN sitten yli 12 000 euroa parempi kuin uusi Ford Fiesta ST? Objektiivisesti ei. Toyota on tehnyt upeaa työtä rakentaessaan perhe-Yariksesta erittäin kyvykkään urheiluversion, mutta lähtökohdan rajoittuneisuus on vaatinut kompromisseja ja kalliita ratkaisuita. Yaris GRMN käy järkeen vasta, kun arvostaa auton tarinaa ja erikoista paikkaa Toyotan historiassa. Toivottavasti se saa pian jatkoa. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov ja Lauri Ahtiainen Toyota Yaris GRMN Hinta alkaen 42 459 € Moottori Bensiinimoottori 1798 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 156 kW (212 hv), 6800 r/min Vääntö 250 Nm (4800 r/min) Vääntö 250 Nm (4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 3945 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2510 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku