Ajoneuvot | Koeajo | 12.6.2018

Koeajo: Toyota Mirai – Vedyssä on tulevaisuus?

Toyota uskoo, että vety on energiavarastona akkua parempi. Hyvää: päästöttömyys, äänettömyys. Huonoa: vedyn saatavuus, tavaratila, hervoton ohjaus.

Jaa artikkeli

Parikymmentä vuotta sitten Toyota aloitti automaailman käännyttämisen hybriditekniikan autuuteen. Kaikki kuluttajat tai kilpailijat eivät usko siihen vieläkään, mutta tänä vuonna Toyotan Suomessa myymistä autoista jo puolet on hybridejä. Hybridien ja ladattavien hybridien jälkeen seuraava looginen askel olisi akkusähköauto, mutta sellaista Toyotalta ei ole kuulunut.

Toyota Mirai

Avaruusteknologiaa

Toyotan mielestä akku ei ole paras tapa säilöä energiaa. Sen sijaan Toyota kehittää polttokennoteknologiaa, jossa sähköä saadaan vedyn reagoidessa hapen kanssa sähkökemiallisesti. Polttokenno ei ole uusi keksintö, periaate on keksitty jo 1800-luvulla ja sen tunnetuin käyttö oli avaruusaluksissa. Toyota on kehittänyt polttokennoa pienemmäksi ja kevyemmäksi. Siihen tarvitaan kuitenkin kalliimpia materiaaleja, kuten platinaa. Hinnan oletetaan toki alentuvan sarjavalmistuksen myötä.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Toyota Mirai

Polttokennon ja vetysäiliön kalleuden lisäksi ongelmista mieleen tulee vedyn tuotanto, varastointi ja jakelu. Toyota Mirain koeajolla Saksassa tutustuttiin sikäläisiin ratkaisuihin. Saksalaiset uskovat vedyn valmistukseen sähkönkulutuspiikkien ulkopuolella ylijäämäsähköllä, tuulivoimaloilla ja vesivoimaloilla yöllä sekä aurinkovoimaloilla keskipäivällä. Heidän laskelmissaan vedyn kuljetus ja varastointi voidaan saada kilpailukykyiseksi sähköverkon siirtohäviöihin verrattuna. Lisäksi teollisuudessa syntyy vetyä hukkatuotteena Suomessakin.

Vetyä tankkiin

Saksassa vedyn jakeluasemien määrä ylittänee sadan tänä vuonna ja vuoteen 2023 mennessä asemia povataan olevan 400. Tankkauspisteet ovat enimmäkseen normaalien huoltoasemien yhteydessä yhteisillä maksujärjestelmillä ja kahvilapalveluilla. Tankkausliitin muistuttaa meikäläistä kaasutankkausliitintä ja tankkauskin kestää kutakuinkin saman verran, muutaman minuutin. Vedyn hinta on Saksassa 9,5 euroa kilolta, Mirain täystankkaus on viisi kiloa, joten tankillisen hinta osuu totuttuihin lukemiin.

Sähköautojen toimintamatka-ahdistuksesta kärsivää kiinnostaa tietysti, pitkällekö Mirailla pääsee tuolla viidellä kilolla. Kevyellä kaasujalalla pääsee yli 500 km ja vapaan nopeuden autobahnillakin vähintään 200km, joten normaaliajossa uskoisi 400 km olevan realistinen saavutus. Polttokennosta tulee hukkalämpöä, joten talvellakaan lukema ei romahda.

Toyota Mirai

Helppo ja mukava kokemus

Toyota Mirai muistuttaa ajokokemuksiltaan Priusta. Ohjaamon vaalea yleisnäkymä on samankaltainen, osa näytöistä ja nappuloista on samoja. Polttokenno ei tuo mitään eroa ajon helppouteen, painallus starttinappulasta, vaihde ajoasentoon ja menoksi. Ohjaus on tehostettu kevyeksi pyöritellä, mutta samalla turhan levottomaksi moottoritielle. Matkanteko on silti miellyttävää, jousitus on mukava ja melutaso alhainen.

Toyota Mirai

Mirain lentävät linjat saavat sen näyttämään sirolta ja kompaktilta. Se on kuitenkin ulkomitoiltaan Avensistakin suurempi. Silti paikkoja on vain neljälle, takaistuimet riittävät toki aikuisellekin. Vetysäiliöt vievät tilaa myös tavaroilta eikä laajennusmahdollisuutta ole. Kookas auto painaa 1850 kilogrammaa, eli 500 kiloa Priusta enemmän. Toyotalla riittää vielä sarkaa uuden tekniikan keventämisessä.

Toyota Mirai

Mirai maksaa Saksassa noin 60 000 euroa, kilpailijoiden mukaan tällä hinnalla polttokennoautoa ei pysty tekemään. Isoa tappiota Toyota tuskin tekee, autoja on valmistunut nyt 5300, suurin osa on myyty Japaniin ja Kaliforniaan. Tuotantoa aiotaan kasvattaa 30 000 autoon vuodessa, Toyota on tosissaan ja Saksassa vety on jo todellinen vaihtoehto. Suomessa joudumme vielä odottelemaan, Mirai onkin suomeksi käännettynä tulevaisuus.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Toyota