1.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GT86 on auto, jota Suomi tarvitsee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheiluauto Toyota GT86 edustaa yksinkertaisten ajajanautojen harvalukuista joukkoa. Hyvää: erinomainen ajettavuus, lukkoperä vakiovarusteena, tasapainoinen paketti. Huonoa: moottori kaipaisi hienosäätöä. Kun autossa on 200 hevosvoimaa ja ahtaat takaistuimet, ei sillä tavoitella myyntitilastojen kärkisijoja. Urheiluautoperinteille uskollinen Toyota GT86 edustaa aivan erilaista Toyotaa, kuin Yariksen, Auriksen ja Avensiksen kaltaiset perheautot. Silti GT86 on tärkeä auto – niin Toyotalle, kuin suomalaisillekin. Nyt kevyessä kasvojenkohotuksessa ehostuva automalli oli ilmestyessään vuonna 2012 tärkeä herätysliike Toyotalle. Ajettavuudellaan ja hauskuudellaan kehuttu sportti innoitti autojättiä panostamaan perheautojen ajo-ominaisuuksiin. Tuloksen huomaa uuteen TNGA-perusrakenteeseen tehdyissä autoissa, kuten uudessa C-HR -crossoverissa. Subarun tehtaalla rinnakkaismalli BRZ:n kanssa valmistuva Toyota GT86 uudistuu viiden vuoden malli-iästään huolimatta hyvin kevyesti. Ulkopintaa on ehostettu ledivaloin ja uusin puskurein. Valmistajan mukaan muutokset eivät ole vain visuaalisia, sillä leveämmän takaspoilerin kanssa uusien puskureiden kerrotaan vakauttavan autoa korkeissa vauhdeissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alcantaraa ja hiilikuitujäljitelmää Sisätiloja on ehostettu asiakkailta saadun palautteen perusteella. Aiemmin ajamiseen pyhitetty ohjauspyörä on saanut painikkeet mittariston värinäytön ja äänentoiston ohjaamiseen, ja halkaisijan kerrotaan kutistuneen 3 millimetriä. Mittariston ilme on uusien värien ja fonttien ansiosta aiempaa moderni ja urheilullisempi. Keskelle sijoitettua kierroslukumittaria on käännetty kulmaan, jossa huipputehon tuottava 7000 rpm osoitetaan nyt mittariston ylälaidassa. Oikean laidan pikkumittarit korvaava näyttö kertoo nesteiden lämpötiloja, kierrosaikoja, G-voimia ynnä muita tarpeellisia tietoja. Kojelautaa hallitsevan 6,1-tuumaisen Toyota Touch 2 -kosketusnäytön lisäksi sisustamuutokset rajoittuvat lämmityslaitteen paneelin ja ikkunanostinten ympäristöön ilmestyneisiin hiilikuitupaneeleihin ja Alcantara-pintoihin. Muutokset riittävät erottamaan vuosimallin 2017 GT86:n vanhemmista, mutta uutta navigointijärjestelmää lukuun ottamatta ne tuskin vaikuttavat päivittäiseen käyttöön. GT86:n ohjaamo on edelleen rakennettu ajamista varten: ajoasento on hyvä, polkimet aseteltu oikeaoppisesti välikaasuja varten ja kuusivaihteisen manuaalin vaihdekeppi on hyvin käsillä. Hienosäätöä erinomaisuuteen Alkuperäisen Toyota GT86:n erinomaisen ajettavuuden ansiosta Toyota olisi voinut jättää muutokset pelkästään kosmeettisiksi. Siihen japanilaiset eivät ole tyytyneet, hienosäätöä on riittänyt niin öljyisiin kuin sähköisiinkin osiin. Toyota tähtää alustan muutoksilla parempaan ajettavuuteen ja mukavuuteen. Etuakselilla on ”optimoitu” jousivakioita (valmistaja ei kerro muutoksen suuntaa), ja perusmallien Showa-iskunvaimentimien sisäistä kitkaa on vähennetty herkemmän ja mukavamman toiminnan saavuttamiseksi. Suomeen tuotavat GT86:t varustetaan arvokkaammilla Sachsin iskareilla. Taka-akselilla suurin muutos on kallistuksenvaimentimen jäykistäminen. Myös korin jäykkyyttä on parannettu jäykistein ja pellinpaksuuksia muokaten. Toyotan alumiininen konepelti kätkee yhä nelisylinterisen vastaiskumoottorin. Toyota tietää autonsa yleisön, joten valmistaja kertoo häpeilemättä moottorin olevan Subarun valmistama. Kasvojenkohotuksessa Toyota ei ole vastannut mediassa ja harrastajapiireissä esiintyneisiin tehotoiveisiin: kaksilitrainen, hivenen karkeakäyntinen moottori tuottaa yhä 200 hevosvoiman huipputehon ja 205 newtonmetrin väännön. Voimantuotto perustuu kierroksiin, turboahdin ei GT86:n herkkään ajettavuuteen sopisi. Lukemat riittävät liikuttamaan keveimmillään 1 222 kiloisen auton sataseen 7,6 sekunnissa. Teho riittää mainiosti urheilulliseen ajamiseen, eikä GT86:n pointti ole loistaa varttimaililla. Mutta silti – parikymmentä lisähevosta ja hivenen nykymoottoria sulavampi käynti olisi tehnyt selkeän pesäeron vanhaan malliin. Jääradan lumo Takavetoista ja lukkoperällä varustettua Toyotaa koeajettiin kauniissa talvisäässä Rovaniemellä. Maantielenkillä GT86:n alusta tasoittaa röykkyiseksi jäätyneen tienpinnan urheiluautoksi hienosti. Arkiajo autolla sujuu helposti, kunhan hieman äkäiseen kytkimeen ja tyhjäkäynnin tuntumassa ponnettomaan moottoriin tottuu. Toki Toyota tarjoaa yhä myös kuusivaihteista automaattia. Loistoon auto herää vasta jääradalla. Auto on erinomaisen tasapainoinen ajettava, kiitos hyvän painojakauman ja hienon alustan. Toyota GT86 oli ensimmäisiä autoja, joiden sähkötoimista ohjaustehostusta kehuttiin, eivätkä vuodet ole heikentäneet ohjaustuntoa. Lukkoperän ansiosta auto etenee johdonmukaisissa sivuluisuissa, mutta auto reagoi herkästi ohjausliikkeisiin tai kaasunpainalluksiin. Oikeille tavoille oppii nopeasti, ja ronskimmat virheet johtavat turvalliseen pyörähdykseen. Nyt ajamista pidon äärirajoilla helpotetaan ajonvakautusjärjestelmän Track-toiminnolla. Se sallii pitkittäisluistot ja määrätietoiset, oikeat korjausliikkeet, mutta pelastaa tilanteen jos ajo muuttuu epämääräiseksi sohimiseksi. Oman elämänsä Vataset, Mäkiset ja Kankkuset voivat toki poistaa sähköisen turvaverkon täysin. Manuaalivaihteisto, poiskytkettävä ajonvakautus ja perinteinen käsijarru alkavat olla harvinainen yhdistelmä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vähän uutta, silti tärkeä Lyhyesti sanottuna vuosimallin 2017 Toyota GT86 ei juurikaan poikkea vuoden 2012 yksilöstä – miksi auto sitten on niin tärkeä Suomen kannalta? Viidessä vuodessa maailma on muuttunut paljon. Ahtamattomat moottorit ovat lähes sukupuutossa, coupé viittaa nyt viisioviseen perheautoon tai katumaasturiin ja käsijarrutkin toimivat tylsästi sähköllä. Onpa GT86:n ensiesittelyn jälkeen BMW:kin ehtinyt esitellä useita etuvetoisia tila-autoja ja katumaasturin – seuraavan 1-sarjankin huhutaan olevan etuvetoinen. Toisin sanoen yksinkertaisten, Suomessakin lähes kohtuuhintaisten takavetoisten ajajanautojen markkinat ovat lähes sukupuutossa. Se on huolestuttaa, sillä juuri Toyota GT86:n ja maaveli Mazda MX-5:n kaltaisilla autoilla tarjotaan tuleville sukupolville mahdollisuus nauttia ajamisesta ratapäivillä, mutkateillä ja jääradoilla. Kun 2030-luvun lopulla elämää nähnyt GT86 kiertää pellolle tehtyä jäärataa tulevan rallimestarin ohjastamana, olkaamme Toyotalle kiitollisia. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?