Ajoneuvot | Koeajo | Uutinen | 3.12.2016

Koeajo: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style – raikkaasti hallituilla riskeillä

Toyota C-HR on tutun autojätin tapa irroitella uutta etsiessään. Hyvää: muotoilu, ajettavuus Huonoa: pintakovuus, äänekkyys, muotoilu

Jaa artikkeli

Crossovereiden sukujuurista liikkuu lukuisia erilaisia näkemyksiä, mutta Toyota RAV4 mainitaan usein eräänä ensimmäisistä. Sen varjolla tuntuukin hiukan oudolta, että viime vuosina räjähdysmäisesti kasvaneesta ajoneuvosegmentistä on puuttunut valmistajan tarjokas pienempään, meillä Nissan Qashqain hallitsemaan kokoluokkaan.

Toyota C-HR koeajo

Toyota C-HR onkin tutun valmistajan lupaus erilaisuudesta. Erikoisen mallinimen takaa löytyvät sanat Coupé High-Rider, joilla on määritelty auton olevan korkea ja linjakaskattoinen. Samalla huomio kiinnittyy erikoiseen muotoiluun, sillä kulmikas ulkokuori poikkeaa sekä muista katumaastureista että merkin omasta mallistosta. Toyota ylpeileekin, että tuotantovalmis C-HR muistuttaa poikkeuksellisen paljon mallin konseptiversioita. Aggressiivinen muotoilu tuskin vanhenee kovin kauniisti, mutta se on juuri tämän hetken näköinen.

Toyota C-HR koeajo

Särmikkäiden muotojen sivutuotteena tulevat tilat. C-HR:n sisätiloissa kaksi seikkaa on ylitse muiden. Hyvänmuotoinen tavaratila on maltilliset 377 litraa, eli noin 50 litraa esimerkiksi Qashqaita pienempi. Samalla takapenkki kärsii erikoisuudesta: takaistuimilta on lähes mahdotonta nähdä ulos sivuikkunoista, jotka loppuvat kurvien takia keskelle ovea. Mikäli jälkikasvu tuijottaa kuitenkin perhematkojen aikana vain tablettia, ei tästä muodostu merkittävää ongelmaa.

Toyota C-HR koeajo

Erikoinen myös pinnan alta

Muotoilun lisäksi merkittävä osa C-HR:n kehitystyöstä tehtiin Euroopassa. Pääinsinööri Hiroyuki Kodan mukaan hän hämmästyi eurooppalaisesta ajotavasta, jossa kuljettajat eivät mielellään hidasta vaan väistävät mahdolliset esteet, ajaen ripeästi ja tarkasti. Tämän vuoksi uudessa Priuksessa esitelty TNGA-alustarakenne viritettiin C-HR:ssä ajettavuutta painottaen ja muutoksia onkin tehty sekä etu- että taka-akselistoon.

Toyota C-HR koeajo

Liikkeellä C-HR:n suunnittelulähtökohdat ovat heti selvät. Ohjauspyörän kääntäminen ei kerro juurikaan eturenkaiden tekemisistä, mutta ohjaus on silti nopeampi ja suorempi kuin mihin Toyotalta on normaalisti totuttu. Mutkaisempikin kotitie on C-HR:llä miellyttävää ajettavaa, moottoritiet sujuvat vakaasti ja kaupunkikujilla auto on tarpeeksi näppärä vietävä. Alustan puolesta tehoa voisi olla hiukan enemmänkin, mutta hybridin 122 hevosvoimaa (90 kW) riittävät hyvin arkikäytössä. Korkean auton ryhdikkyys tuntuu kuitenkin jousituksen liioiteltuna pintakovuutena.

Toyota C-HR koeajo

Pintakovuuden lisäksi myös äänieristys herättää kysymysmerkkejä, sillä jo sileämmällä espanjalaistiestöllä renkaista kuuluu voimakasta huminaa. Lopullista tuomiota varten täytyy odottaa C-HR:n saapumista koeajoon kotimaan kamaralle. Äänimaailmaan vaikuttaa myös valittu voimalinja, sillä Toyotan 1,8-litraiseen bensiinimoottoriin perustuva hybridijärjestelmä CVT-vaihteistoineen loihtii konetilasta esiin melkoista mylvintää. Valitettavasti äänen sävy muistuttaa tehosekoittimeen joutunutta sorasäkkiä.

Toyota C-HR koeajo

Vinoneliöillä klubitunnelmaan

Sisällä C-HR:n erikoinen muotoilu jatkuu. Koristelistoilla ja vinoneliöillä somistettu matkustamo onkin miellyttävä paikka. Useimmat kosketettavat materiaalit ovat laadukkaita, joskin halpoja poikkeuksiakin löytyy. Etupenkit ovat talon parhaat istuimet, mutta myös takaistuin soveltuu mainiosti ainakin kahdelle täysi-ikäiselle. Hallintalaitteet ovat tuttua Toyotaa, joten niistä ei löydy yllätyksiä. Jopa Toyota Touch -kosketusnäyttöjärjestelmä toimii tuttuun tapaan, ollen käytettävyydeltään alan keskitasoa.

Toyota C-HR koeajo

Toyota C-HR pyrkii tavoittelemaan merkin ulkopuolista ostajakuntaa mielenkiintoisen ulkomuoodon lisäksi hyvällä varustelulla. Ennakkotilausten perusteella ostajat ovatkin mieltyneet voimakkaimmin keskitason Active-varusteluun sekä kärkipaikan jakaviin Style- ja Premium-varusteluihin, jotka tuovatkin C-HR:ään sen muotoilun kaipaamaa pirteyttä. Kiitosta voi antaa kuitenkin jo perustason Life-varustelulle sen melko kattavien turvavarusteiden ansiosta, sillä mukana tulee jopa mukautuva vakionopeudensäädin.

Toyota C-HR koeajo

Voimalinjojen osalta ostajat keskittyneet hybridivoimalinjan ympärille, sillä eurooppalaisten tavoin suomalaisista ennakkotilaajista peräti 70% on valinnut Toyotan tutuksi tulleen hybridin. Muut mallistoversiot perustuvat 1,2-litraisen bensiiniturbon ympärille, johon saa halutessaan CVT-automaatin sekä nelivedon. Nelivedosta kuitenkin rangaistaan hinnastossa melkoisesti. Diesel-vaihtoehtoa ei ole tulossa, hybridin korkean menekin takia.

Toyota C-HR koeajo

Uusi tuttavuus

Toyota C-HR jakaa varmasti mielipiteitä muotoilunsa ja ominaisuuksiensa puolesta, mutta sillä on hyvät ainekset tavoitella siivua kuumana käyvästä crossover-segmentistä. Aika näyttää kannattiko Akio Toyodan riskinotto antaa muotoilijoille ja eurooppalaisille suunnittelijoille tavallista enemmän vapautta. Lopputulos on kuitenkin sangen piristävä.

Toyota C-HR koeajo

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: Toyota