Ajoneuvot | Koeajo | 30.11.2017

Koeajo: tonniluokan toimisto – Ford Transit Custom

280 2.0 EcoBlue L1H1 Trend

Ford Transit Custom on hyötyajoneuvo, mutta yhä henkilöautomaisempi sisältä ja ulkoa. Hyvää: moottorin alavääntö, kattava perusvarustelu, istuimet, lokeroiden määrä. Huonoa: hinta, ääniohjaus ei ymmärrä suomea.

Jaa artikkeli

Ford Transit Custom saa kunnian aloittaa Fordin hyötyajoneuvojen uudistuksen, joka toteutuu seuraavan puolentoista vuoden kuluessa.

Tonniluokan pakettiauto on saanut paljon piirteitä Fordin henkilöautomalleista. Kolmirivinen keulamaski on tuttu näky uusista henkilöautoista, ja esimerkiksi ledeillä toimivat päiväajovalot luovat samankaltaisen ilmeen kuin uudessa Fiestassa.

Vielä fiestamaisempi on kojelauta, joka on uusittu kokonaan. Se noudattaa vaakasuoria selkeitä linjoja, ja esimerkiksi ilmastoinnin säätimet on siirretty asiakaspalautteen perusteella lähemmäs kuljettajaa.

Ford Transit Custom

Lokeroita tuplasti enemmän

Pakettiautot palvelevat yleensä yrittäjiä, joille auto on kuin pyörillä kulkeva toimisto. Viiden vuoden takaiseen Transit Customiin verrattuna erilaisia lokeroita on tullut tuplasti lisää.

Ovilokerot ovat nyt kaksiosaiset, ja pelkästään kojelaudassa on lokeroita 25 litran edestä. Matkapuhelimeen ja muihin mobiililaitteisiin ovat liitännät sekä kuljettajan edessä olevassa lokerossa että vaihdevivun vieressä. Lokeroita ja juomamukien sekä pullojen pidikkeitä on niin paljon, että niiden tutkimiseen menee hetki.

Kojelaudan päälle saa ison tablettimaisen kahdeksantuumaisen värillisen kosketusnäytön tai budjettivaihtoehtona pienen nelituumaisen ruudun ja perusradion. SYNC 3 -järjestelmään kuuluu myös ääniohjaus, mutta suomea se ei vielä tunnista, ja muutenkin käytössä on englanti.

Ford Transit Custom

Uudet istuimet

Tavara-autolla loikitaan tyypillisesti paikasta toiseen, autosta sisään ja ulos. Niinpä istuimet ovat koetuksella. Ford kertoo uusineensa istuimista sekä täytteen, muotoilun että verhoilun. Uusien luvataan kestävän entistä kovempaa käyttöä.

Ohjaamossa on kolme tukevaa istuinta, joista keskimmäisellä pitää tinkiä hieman polvitilasta. Istuimessa on reilut säädöt, sillä yli kaksimetrinenkin kuljettaja sai itselleen hyvän asennon.

Suuret kaksiosaiset sivupeilit ovat ajossa tärkeät, mutta apuna on entistä enemmän myös sensoreita, tutkia ja kameroita – eikä suotta.

Tarpeellisimpia turvavarusteita on eittämättä risteävästä liikenteestä peruuttaessa varoittava avustin. Ison auto takakulmiin jää paljon pimeitä paikkoja, joihin peilit eivät yllä.

Ford Transit Custom

Älyä ja turvallisuutta

Älykäs nopeusavustin saattaa säästää ammattiautoilijalle tärkeän ajokortin, sillä liikennemerkkitunnistuksen avulla se pudottaa ajonopeutta, mikäli kuljettaja ei sitä tee. Fordin mukaan tällaista toimintoa ei ole aiemmin hyötyajoneuvoihin tarjottu.

Uusi Transit Custom on Fordin mukaan turvallisempi myös jalankulkijoille. Auto pystyy tunnistamaan kävelijät myös pimeässä, jos nämä osuvat auton valokeilaan. Automaattinen hätäjarrutustoiminto pysäyttää auton, jos kuljettaja ei sitä tee.

Turbodieselien voimin

Moottorit ovat viime vuonna myyntiin tulleita kaksilitraisia turbodieseleitä, jotka korvasivat aiemmat 2,2-litraiset moottorit. Tehovaihtoehtoina ovat 105, 130 ja 170 hevosvoimaa. Näistä keskimmäinen on Suomessa selvästi myydyin.

Ford Transit Custom

Pääsimme ajamaan Transit Customia 105- ja 130-hevosvoimaisilla moottoreilla. Molemmissa on hyvä vääntö jo matalilla käyntinopeuksilla, mikä on Fordin moottoreiden hieno erityispiirre.

Ajossa olleissa autoissa vaihtaminen tapahtui käsin. Lähelle kuljettajaa sijoitettu vipu ja hyvin toimiva vaihteensiirto tekevät ajosta helppoa. Tunnokas ohjaus on tuttua Fordin laatutyötä.

Kahteen tehokkaampaan moottoriin on tarjolla myös kuusiportainen automaattivaihteisto, jonka Suomessa maahantuojan mukaan valitsee useampi kuin joka viides ostaja.

Ford Transit Custom

Ladattava hybridi 2019

Vuonna 2019 tulee myyntiin ladattava hybridi, jonka odotetaan yltävän 50 kilometrin toimintamatkaan pelkällä sähköllä. Yksilitrainen bensaturbo ei ole yhteydessä voimansiirtoon, vaan se toimii matkan pidentäjänä 500 kilometriin saakka.

Suomessa huhtikuussa 2018 tarjolle tuleva Transit Custom ei ole markkinoiden huokein pakettiauto, mutta jo perusvarustelu on kattava. Mukana tulevat muun muassa pariovet takana, ilmastointilaite, vakionopeudensäädin, ajastimella toimiva polttoainekäyttöinen lämmitin, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä lämmitettävä tuulilasi.

Lisätietoja: www.ford.fi/Transit-Custom

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Ford