28.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Tilaa elämälle – Peugeot Rifter BlueHDi 130 EAT8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Rifter ei ehkä koskaan nouse automaailman kuumimpien menopelien listoille, mutta ei anneta sen haitata. Hyvää: Avarat ja muunneltavat tilat, vaivaton ajettavuus. Huonoa: A-pilarien katveet varauksella. Rifter on uuden nimen saanut seuraaja Peugeot Tepeelle, eli kyseessä on henkilöautoistettu painos Partner-pakettiautosta. Saman perusrakenteen päälle tehdään myös Citroën Berlingo sekä äskettäin sukuun liittyneen Opelin Combo. Henkilöautoksi rakennettu pikkupaku ei ehkä saa ideana mieltä kihelmöimään, mutta sen ei kannata haitata: Rifter ei ehkä ole julistemateriaalia, vaan se keskittyy tarjoamaan sitä, mitä monet perheet autoiltaan oikeasti tarvitsevat: tilaa elämälle. Uutuutta tarjotaan 5- ja 7-paikkaisena, joista kumpaakin saa 2785:n tai 2975 millimetrin akselivälillä – lisäksi pitkää versiota on venytetty myös takaylityksestä. Käynti taakse onnistuu ahtaissakin paikoissa liukuovien ansiosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa ja tilaratkaisuja Ensikoeajossa tarjolla oli viisipaikkainen lyhytkorinen versio. Luokalle tyypilliseen tapaan kyse on kirjaimellisesti tilan ja auton yhdistelmästä. Varsin kohtalaiseen 4,4 metrin kokonaispituuteen nähden sisällä on järjestetty todella väljät oltavat. Edessä tämä on selvyys, mutta myös toisella istuinrivillä istuu ryhdikkäästi ja väljästi: polvitilaa riittää, reisitukea on runsaasti ja kengänkärjet solahtavat ongelmitta etuistuimen alle. Viisipaikkaisessa lyhyessä mallissa tavaratilaa jää hattuhyllyn alle 775 litraa, pitkä versio nielee jo 1050 litraa. Toisen rivin kolme istuinta ovat kukin yksittäin kaadettavissa. Oikein pitkiä kuormia varten voi kumota myös apukuljettajan selkänojan. Lyhyt koeistunta pitkäkorisen seitsenpaikkaisen kolmannelle istuinriville ei aiheuttanut ahtaanpaikankammoa, mutta lopullista mielipidettä prototyyppivaiheen autosta ei vielä saanut. Apukuljettajan istuin on kaadettavissa pitkien esineiden kuljetusta varten. Peugeot on rakentanut Rifteriin paljon käteviä tilaratkaisuja. Hattuhyllyn voi asettaa kahteen korkeuteen, jolloin sitä voi käyttää tavaratilan välipohjana. Tavaratilan kattoon taas saa lokeron, jonka sisältöön pääsee käsiksi myös takaistuimelta. Lokeroita löytää sieltä täältä katosta lattiaan – kirjaimellisesti. Takaikkunakin aukeaa erikseen, ja lisävarusteena saa avaruudentuntua tuovan lasikaton. Maastomeikkiä Katumaasturimuodin korvattua lähes täysin perinteiset tila-autot, on Rifterin pakettiautokuoriinkin rakennettu hieman maastohenkistä koristetta. Maavaraakin kerrotaan korotetun kolmella senttimetrillä pyöräkokoa suurentamalla. Ajettavuudeltaan kokonaisuus on silti hyvin henkilöautomainen. Auto tottelee kevyehköä ohjausta tarkasti ja vaivatta, eikä korkeus tunnu huojuvana kyytinä. Tottumista vaativat lähinnä varsin paksut A-pilarit, jotka aiheuttavat henkilöautoissa vierasta katvetta keskijyrkissä mutkissa. Jaetusta perusrakenteesta huolimatta Peugeot on tuonut autoon muusta mallistosta tutun i-Cockpitin, eli mittariston löytää ohjauspyörän yläpuolelta. Keskimittaiselle ratkaisu toimii hyvin, joskaan varsinaista lisäarvoa järjestelystä ei Rifterin kaltaisessa autossa löydä. Diesel vei – toistaiseksi Uusi 130-hevosvoimainen 1,5-litran dieselmoottori yhdessä 8-portaisen automaatin kanssa tarjoavat vaivattoman matkakumppanin. Tuotanto-ohjelma käsittää myös saman tehoversion manuaalivaihteistolla, ja käsivaihteistolla tarjotaan myös 100-hevosvoimaista ja 75-hevosvoimaista tehoversiota. Kansainvälisesti dieselin osuus myynnistä on ollut peräti 85 prosenttia, mutta nyt Peugeot odottaa bensiinimoottoristen määrän nousevan peräti 40 prosenttiin. Hattuhylly toimii myös välipohjana. Hybridipainosta Peugeot Rifteristä – eikä sen rinnakkaismalleista – ei tämän hetken tiedoilla tulla näkemään. Syy johtuu auton rakenteesta: keulaosa on konsernin tuoretta EMP2-perusrakennetta, mutta takaosa perustuu edeltäjämallin ratkaisuihin. Peugeot Rifter GT-Line Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot Rifter BlueHDi 130 EAT8 Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1878 mm, akseliväli 2785 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku