Ajoneuvot | Koeajo | 28.11.2018

Koeajo: tila-auton vastaisku – Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT

Progressive Line

Uuden A-sarjan jälkeen vuorossa on tietysti uusi Mercedes-Benz B-sarja. Pikkuveljen ideoista koottu tila-auto tarjoaa konstailematonta helppoutta ja mukavuutta. Hyvää: mukavuus, tilat, varustelu. Huonoa: ei kovin jännittävä, MBUX vaatii tottumista.

Jaa artikkeli

Katumaasturivillitys on saanut monet autovalmistajat profiloimaan entisiä tila-autojaan aiempaa maastotyylisemmiksi. Linjaus on helppo ymmärtää, ovathan vastakkain markkinoiden jännittävintä kasvupotentiaalia edustava segmentti ja kroonisen epäseksikäs tila-auto. Hyvin toteutetun tilaihmeen käytännöllisyyttä on kuitenkin vaikea voittaa.

Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT

Mercedes-Benz lähestyi uutta kolmannen sukupolven B-sarjaa juuri tyylin kannalta. Uusi linjakkaampi ulkonäkö päihittää edeltäjän hiukan kömpelöt piirteet. Mittasuhteita on hienovaraisesti hivutettu pidemmän (+26 mm) ja leveämmän (+10 mm) suuntaan, samalla kun korkeudesta on nipistetty millimetrejä (-4 mm). Uuden muodon takaa löytyy myös aerodynaamista työskentelyä, sillä ilmanvastuskerroin 0,24 yhdessä pienentyneen otsapinta-alan kanssa on entistäkin tarpeellisempaa ponnistelua WLTP-mittaussyklin aikakaudella.

Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT

Rehellinen itselleen

Urheilullisemmasta ulkonäöstä huolimatta B-sarja ei onneksi teeskentele olevansa erityisen sporttinen. Pääpaino on käytettävissä tiloissa ja niiden muunneltavuudessa sekä mukavuudessa, juuri kuten tila-autolta sopiikin odottaa. Uusi ulkomuoto on toki nipistänyt tavaratilasta 33 litraa perusasennossa, mutta 455 litraa on edelleen käyttökelpoinen tulos. Myöhemmin tuotantoon saapuvat pituus- ja kallistussäädettävät takaistuimet, joilla tavaratilaa voi kasvattaa entisestään. Ero uuden ja vanhan B-sarjan välillä tasoittuu, mikäli takaistuimet kaadetaan suuria kuormia varten. Itse matkustajille on puolestaan löytynyt hiukan lisää tilaa lähes jokaisessa suunnassa. Takaistuimilla onkin kiitettävästi tilaa pidemmillekin matkoille.

Etuistuimilla tunnelma on tilava ja tuttu. B-sarja lainaa perustekniikkansa lisäksi muotoja ja tietotekniikkaa pienemmästä A-sarjasta. Keskikonsolin nappiarmeijat ovat hävinneet taistelun kahdelle MBUX-järjestelmän näytölle, jotka hallitsevat kojelaudan ilmettä. Järjestelmä ja sen vaikuttama kojelaudan muoto sopivat B-sarjaan vielä pikkuveljeäkin paremmin, sillä nuorekas keveys on kotonaan tila-autossa. Mercedes on kiinnittänyt huomiota juuri etuistuimilla olevien hyvinvointiin, joten varsinaisten hierontaohjelmien lisäksi käytössä on uusi istuimen säätöjä hienovaraisesti muunteleva virkistysohjelma pitkiä matkoja ajatellen.

Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT

MBUX:n näytöt ovat perusmallissa 7-tuumaiset ja huippumallissa 10,25-tuumaiset, väliversion yhdistäessä erikokoiset näytöt samaan kojelautaan. Järjestelmä on jo kehittynyt hiukan A-sarjasta, mutta turhan usein haluttuja toimintoja joutuu etsiskelemään valikoista tai tarjoamalla ”Hey Mercedes”-ääniavustajalle erilaisia taikasanoja.

B-sarjalle uutuutena tarjolla on myös tuulilasin heijastusnäyttö, joka tuo ajamisen oleelliset tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään. Näkyvyydestä tuulilasin toisella puolella voi huolehtia valinnaisilla Multibeam led-ajovaloilla, joiden mukautuvat toiminnot loihtivat valoa eri tilanteiden tarpeisiin. Turvavarusteita ja ajoavustimia uusi B lainaa A-sarjasta ja S-sarjasta, joten auto osaa esimerkiksi varoittaa lähestyvästä pyöräilijästä ovea avattaessa ja maantienopeuksissa käytettävissä on jopa aktiivinen kaistanvaihtoavustin.

Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT

Uutta voimaa

B-sarjan keulalla nähdään A-sarjasta tuttuja voimalinjavaihtoehtoja (bensiinimallit 180 ja 200, pienempi diesel 180 d), mutta myös E-sarjassa käytetty kaksilitrainen OM 654 -dieselmoottori nähdään nyt poikittain asennettuna versiona. Mallimerkinnällä B 200 d strategiset arvot ovat 150 hv ja 320 Nm, B 220 d:n nostaessa riman 190 hevosvoimaan ja 400 newtonmetriin. Moottorin parina on uusi kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto 8G-DCT. Mercedes on kiinnittänyt erityistä huomiota moottorin päästöjärjestelmiin, joten myös vuoden 2020 päästörajojen pitäisi alittua nykyrakenteella.

Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT

Erityisesti voimakkaampi versio uudesta dieselmoottorista liikuttaa B-sarjalaista vaivattomasti jopa nousujohteisilla vuoristoteillä. Pisteitä heltiää myös uudesta kaksoiskytkinvaihteistosta, joka toimii ripeästi ilman turhia nykimisiä.

Ohjauksen ja alustan suhteen B-sarja ei kuitenkaan teeskentele urheilullista, vaan leppoisaksi välitetty ohjaus on huomattavan kevyt perusajotilassa. Mikäli lisävarustelistalta on otettu säädettävät iskunvaimentimet, tarjolla on havaittava ero peruspehmeyden ja mutkateille sopivamman jämäkkyyden välillä. Mukavuus on kuitenkin ykkössijalla.

Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT

Ei jännä vaan mukava

Mercedes-Benz B-sarja ja sen suora kilpailija BMW 2-sarjan Active Tourer vaikuttavat tietyllä tavalla vanhahtavilta, mutta turha antaa autoluokan hämätä. Katumaastureiden aikana äärimmäisen käytettävä tila-auto näyttää monesti suorastaan matalalattiaiselta muotopuolelta. Pinnan alla piilee kuitenkin mukavuutta ja mukautuvuutta lähes kaikkiin arkitilanteisiin.

Jos A-sarja oli Mercedekselle iso askel MBUX-järjestelmän, muotoilun ja kompaktimallien tekniikan suhteen, jatkaa B-sarja samalla radalla, vieden kaiken vieläkin pidemmälle. Eräällä tavalla kyseessä onkin A-sarjan farmariversio.

Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT

Mercedes-Benz B-sarjasta ja sen hinnoittelusta kuullaan lisää Suomessa vuodenvaihteen jälkeen. Horisontissa siintää myös muita moottorivaihtoehtoja sekä 4Matic-nelivetomalleja.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Mercedes-Benz