Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 30.1.2018

Koeajo: tehoretro – Kawasaki Z 900 RS

Kuten esikuvansa Kawasaki Z1, myös Kawasaki Z 900 RS on suorituskykyinen ja kerää huomiota ulkonäöllään. Hyvää: reilu mitoitus, moottorin sivistynyt tehokkuus, ominaisuuksien tasapaino. Huonoa: ajotietokoneen käyttökytkin ei sovi tyyliin.

Jaa artikkeli

Kuka muistaa 1970-luvun alusta Kawasaki Z1:n? Silloin 82-hevosvoimainen rivinelikko oli brutaalin tehokas ja siitä onkin vuosikymmenien kuluessa tullut klassikko ja keräilyharvinaisuus. Se näytti… no siis se näytti samalta kuin uusi retromalli Kawasaki Z 900 RS. Siinä onkin yksi menestyvän retromallin salaisuus, sillä on oltava selkeä esikuva.

Kawasaki Z 900 RS

Kawasaki on hyödyntänyt Z1:n kulttimaineen tehokkaasti, sillä jopa oranssi-ruskea ja vihreä-valkoinen värivaihtoehtoina ovat samaa sävyä kuin alkuperäisessä Z1:ssä käytettiin.

Uusi Z 900 RS perustuu tekniikaltaan viime vuonna esiteltyyn Z 900 -nakuun, mutta vain osittain. Moottorin viritysastetta on muokattu paremmin retroon sopivaksi ja RS on saanut myös uuden erilaisen rungon. Pisaratankin muoto ja sijainti on ollut koko pyörän suunnittelun lähtökohta, ja vasta sen jälkeen on suunniteltu runko ja muut elementit.

Kawasaki Z900RS

Kun retromallit yleensä ovat pienikokoisia, niin Kawasaki ei ole ujostellut vaan Z 900 RS on mitoiltaan suuri. Istuinkorkeus on peräti 835 milliä. Ajoasento on pysty ja väljä. 180-senttiselle koeajajalle mitoitus on passeli mutta RS sopii myös paljon isokokoisemmalle kuljettajalle. Lyhyempien kuljettajien pyörän käsittelyä helpottaa alhainen paino, joka on saatu puristettua tankattuna 215 kiloon.

Vasta 20. pakoputkiversio kelpasi suunnittelijoille

Moottori hörähtäessä käyntiin huomio kiinnittyy mekaanisten äänien vähäisyyteen tyhjäkäynnillä. Kun kaasukahvaa kääntää, niin silloin rivinelosen pakoäänet muuttuvat raa’an repiviksi. Kyseessä on Kawasakin ensimmäinen malli, jossa pakoääniä on suunniteltu tarkoituksellisesti.

Tehtaalla valmistettiin peräti 20 erilaista äänenvaimenninvaihtoehtoa, ennen kuin ääni oli halutunlainen. Kytkin on kevytkäyttöinen ja vaihteisto toimii kevyesti. Vapaa löytyy joka kerta helposti, myös paikallaan seistessä. Ei ole liioiteteltua sanoa, että kyseessä on yksi parhaiten toimivista moottoripyörävaihteistoista.

Ykkönen on välitetty lyhyeksi, mikä helpottaa kaupunki- ja ruuhka-ajoa. Moottori vääntää ala- ja keskirekisterissä niin vahvasti, että mutkateillä on melkeinpä sama mitä neljästä suurimmasta vaihteesta käyttää.

Sivistynyttä voimaa

Moitteita koeajopyörän moottori ja voimansiirto saavat vain siitä, että ykkösvaihteella tuntuu selvä nykäys moottorijarrutukselta vedolle siirryttäessä. Kun ajotauolla säädetään kaasukahvan vapaaliike pienemmäksi, niin tuntuma muuttuu pehmeämmäksi.

Vaikka perusmallin Z900:een verrattuna huipputehoa on 14 hevosvoimaa vähemmän, niin tyhjäkäynniltä 7000 kierrokselle asti voimaa on enemmän, eli siis juuri siellä missä sitä normaalikäytössä tarvitaan.

Kokonaisuutena moottori on erittäin onnistunut ja voimantuotto sivistynyttä. Värinöitä alkaa tuntua vasta 2000 kierrosta ennen punarajaa, alueella jonne kierroslukumittarin neula harvoin kipuaa.

RS-malli on perusnakuun verrattuna saanut tehokkaammat nelimäntäiset radiaalijarrusatulat, mikä tuntuu vähäisenä sormivoiman tarpeena. Jarrujen teho sopii täydellisesti pyörän luonteeseen, hidastuvuus on riittävä mutta tuntuma ei ole liian aggressiivinen.

Takajarrupoljin on monesta muusta katupyörästä poiketen riittävän alhaalla, jotta ajokengän siirtäminen jarrupolkimelle sujuu nopeasti jalkaa nostamatta. Luistokytkin pehmentää pienemmälle vaihteelle vaihtoa niin, että takarengas ei menetä pitoaan.

Parempi jousitus ja varustetaso

Jousitustakin on parannettu siten, että etupään USD-teleskoopissa on sekä esijännityksen että puristus- ja paluuvaimennusten säädöt. Takapään monojousituksesta voidaan säätää esijännitystä ja paluuvaimennusta.

Kawasaki Z 900 RS

Perussäädöissään jousitus on pehmeähkö ja toimii herkästi. Etupää on aavistuksen takapäätä pehmeämpi. Kun ajotauolla säädetään etupään vaimennuksia pari pykälää tiukemmalle, muuttuu ajotuntuma tasapainoisemmaksi ja ohjattavuus tarkemmaksi.

Varustetasoa on parannettu kaksiasentoisella luistonestolla, jonka kuljettaja voi lisäksi halutessaan kytkeä pois käytöstä. Klassisen pyöreissä, mustataustaisissa ja kromikehyksisissä mittareissa on kunnioitettu 1970-luvun esikuvaa, sillä mittarit on numerofonttia myöten alkuperäisen Z1:n mallin mukaiset. Vain kierroslukumittarin punaraja on siirretty tuhat kierrosta ylemmäs.

Pyöreiden mittareiden väliin sijoitettu lcd-näyttö ”häviää” siististi kokonaisuuteen. Ajotietokoneen isokokoinen keinukytkin on ainoa erottuva yksityiskohta, joka ei sovi muuten seitsemänkymmentälukulaiseen tyyliin.

Rohkeutta suunnittelussa

Kawasakin suunnittelijoille on nostettava hattua siitä, että heillä on ollut rohkeutta yhdistellä perinteistä ulkonäköä nykytekniikkaan. Perinteiset kaksoisiskunvaimentimet taakse tuntuisi ilmiselvältä valinnalta, mutta takapäähän onkin ajo-ominaisuuksien takia valittu nykyaikainen monojousitus.

Moni varmasti odotti neljää hoikkaa äänenvaimenninta Z1:n tapaan, mutta RS:n sivulla komeileekin vain yksi megafoni-tyyppinen lyhyt vaimennin. Siis se kahdeskymmenes versio, jonka ääni miellytti suunnittelijoita. Samalla se on selkeästi kevyempi ratkaisu kuin neljä erillistä vaimenninta.

Pinnavanteiden sijaan alla pyörivät sirorakenteiset valuvanteet, joiden hoikkien puolien muotoilu tosin tuo mieleen pinnavanteen. Ajovalo on muotoilultaan perinteinen pyöreä ja takavalo vanhahkosti muotoiltu soikea. Molemmissa käytetään kuitenkin nykyaikaista led-tekniikkaa. Samoin vilkuissa, jotka on muotoiltu rohkeasti nykytyyliin hoikiksi, ei perinteiseen tyyliin pyöreiksi.

Koeajon perusteella Kawasaki on onnistunut poikkeuksellisen hyvin retrohenkisen Z 900 RS:n suunnittelussa. Kun retropyörä yleensä ostetaan pelkän ulkonäön perusteella, ja kaupan päälle saadaan jonkinlaiset ajo-ominaisuudet, niin Kawasakin kohdalla tilanne on täysin toinen.

Sen hankintaa voi täydellä syyllä perustella pyörän suorituskyvyllä ja hyvillä ajo-ominaisuuksilla. Klassinen ja puhutteleva ulkonäkö on pelkkä bonus, jonka saa mukaan.

Lisätietoja: www.kawasaki.fi/Z900RS/

Jaa artikkeli

Keskustelu