22.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Tavoitteena viimeiset 10% – Toyota Prius Plug-in Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Prius Plug-in astuu varmemmin esiin veljensä varjosta, mutta riittääkö se ostajien löytämiseen? Hyvää: muotoilu, yksityiskohdat. Huonoa: tilat, rajattu kohderyhmä. Toyota heräsi loppuvuodesta 2016 tavoittelemaan uutta ladattavien sähköautojen strategiaa. Viitteitä muutoksesta voi nähdä jo ladattavassa Priuksessa, sillä pelkän töpselin lisäämisen sijaan autoa on muokattu kattavasti tavoiteltaessa viimeisiä säästöjä ja parempaa hybridikokemusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Piru piilee yksityiskohdissa Ilmiselvin ero on sisarmallia räväkämpi ulkomuoto. Muotojen taustalta löytyy asiakkaiden toive, että pistokeladattava Prius erottuisi tavallisesta hybridistä. Osasyyllisenä on myös aerodynamiikka. Aaltoileva takalasi on pieni, mutta jännittävä yksityiskohta. Takaluukku on valmistettu keveästä hiilikuitukomposiitista, mikä on merkittävä panostus tämän segmentin autoon. Varustetasosta riippuen Prius Plug-inin katolta voi löytyä myös aurinkopaneeli. Toyotan laskelmien mukaan kennolla voidaan kerätä noin 5 kilometrin ajosähkö päivän pysäköinnillä. Luku ei ole suuri, mutta vuotuisena kertymänä se alkaa jo tuntua, sääoloista ja päivän pituudesta riippuen. Ajon aikana aurinkokennon energia hyödynnetään matkustamon viihdelaitteiden käytössä. Aurinkopaneelikatto ja ei niin aurinkoinen sää. Lämmitysjärjestelmään on lisätty tehokkuutta tuova ilmalämpöpumppu ja järjestelmä kykenee lämmittämään sisätilan ilman polttomoottorin apua aina –10°C pakkasiin saakka. Hybridijärjestelmässä Toyota on muuttanut starttimoottorina ja generaattorina toimivan sähkömoottorin roolia, joten moottori voi nyt osallistua myös sähköllä ajamiseen, sähkövoimalinjan yhteistehon ollessa nyt 92 hv. Samalla sähköajon kattonopeus on noussut 135 kilometriin tunnissa. Takaluukku on valmistettu hiilikuitukomposiitista. Akuston kapasiteetti on tuplattu verrattuna Priukseen, joten pelkällä sähköllä voi huristella noin 50 kilometrin verran. Samalla akusto on varustettu jopa –20°C pakkasia sietävällä lämmityksellä, jotta sähkökapasiteetti olisi käytössä heti lähtiessä talvellakin. Järjestelmän lataustehoa on nostettu, joten Priuksen akun saa täytettyä parhaillaan kahdessa ja kotonakin reilussa kolmessa tunnissa. Latausjohdolle on oma minimalistinen kolonsa tavaratilassa. Kookkaasti pienempi Akuston takia tavaratilan pohja on Prius Plug-inissä korkeammalla ja kun tähän yhdistetään loivasti laskeutuva katto, luvassa on 360 litran laakea, mutta matala tavaratila. Takapenkki on puolestaan suunniteltu kahdelle, joten kyseessä on aidosti neljän hengen auto. Laskeutuva kattolinja saattaa tuottaa pettymyksen takana istuville koripalloilijoille. Etuistuimilla riittää tilaa ja valoa, Priuksesta lainatun kojelaudan tuodessa aulamaista tunnelmaa. Suurin osa hybridijärjestelmän tiedoista löytyy kahdesta 4,2-tuumaisesta mittaristonäytöstä sekä kuljettajan mainiosta heijastusnäytöstä, jättäen 8-tuumaisen navigointijärjestelmän näytön muuhun puuhasteluun. Ekologisesti huristellessa Prius Plug-in toimii veljensä tavoin mainiosti. Hienosäädetystä alustasta huolimatta ajamisen riemua ei juuri löydy, mutta kulku on tasaista. Kulutus ei räjähdä käsiin edes akun loppuessa ja Toyotan tuttu 1,8-litrainen polttomoottori mylvii käydessään miellyttävän etäällä. Prius Plug-inin hinta tarkoittaa 4 506 euron hintalisää latausmahdollisuudelle ja hienosäädölle Priukseen verrattuna. Juuri viimeinen 10% maksaakin usein eniten. Kyseessä on kuitenkin Suomen edullisin lataushybridi – joskin Hyundai varmasti tavoittelee kruunua loppuvuodesta itselleen. Hybridisoitumisen todellinen voittokulku on tähän asti ollut kiinni siitä, että tavallisen automallin saa hybridivoimalinjalla. Nykyisellään Toyotalla ei ole kuitenkaan suunnitelmia latausoption lisäämiseksi muuhun mallistoonsa. Merkin tavoitteena on löytää tänä vuonna koti Suomesta sadalle ladattavalle Priukselle. Nähtäväksi jää, putoaako sympaattinen auto kohderyhmien väliin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota Prius Plug-in Active Hinta alkaen 39 898 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Teho 68 kW Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Akku 8,8 kWh, litiumioni. Suurin latausteho 3,3 kW. Toimintamatka 63 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 22 g/km Mitat pituus 4645 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 360 l Omamassa: 1540 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta