Opel Grandland X 1.2 Turbo

Ajoneuvot Koeajo 20.11.2017

Koeajo: Tavallisen tasavahva Opel Grandland X 1.2 Turbo Innovation

Futuristisen Peugeot 3008:n jälkeen Opel Grandland X on varma versio samoista aineksista. Hyvää: tasavahva kokonaisuus, ketterä tuntuma, tilat. Huonoa: voimalinjavalikoima, manuaalivaihteiston toiminta.

Jos Vuoden Autoksi Euroopassa valittu Peugeot 3008 on tuntunut kiehtovalta automallilta, mutta ranskalainen futurismi ei ole vakuuttanut, ei hätää! PSA-konserniin liittynyt Opel pistää samat ainekset huomattavasti tavallisempaan järjestykseen Grandland X:n muodossa. Samalla Rüsselsheim osoittaa, että sille on paikka myös PSA-konsernin sukukuvassa.

Opel Grandland X 1.2 Turbo

EMP2-pohjalevylle koottu Opel Grandland X on jälleen eräs kilpailija Nissan Qashqain hallitsemaan autoluokkaan. Segmentin ovi on toki käynyt viime aikoina usein kilpailijoiden saapuessa sankoin joukoin suotuisille vesille.

4,48 metriä pitkä Grandland X ilahduttaakin sisätiloillaan. Tasatyylinen takaistuin tarjoaa hyvät tilat kahdelle aikuiselle, eikä keskimatkustajaltakaan vaadita mahdottomia. Edessä tilaa on luonnollisesti kiitettävästi ja Opelin erikoisuudeksi muodostuneet AGR-sertifioidut ergonomiaistuimet tarjoavat hyvät säätövarat. Tavaratilaa on 514 litraa. Vaaleat sävyt ja kattava ovivalaistus piristävät sisustan tavallisuutta.

Notkea laite

Ajossa Opelin uutukainen yllättää. Pintanapakka jousitus ei ole luokkansa mukavin, mutta se tarjoaa arkikäytössä hyvän yhdistelmän pehmeyttä ja ajettavuutta. Alustan toiminta tukee hyvin tehostettua ohjausta, joka keskittää voimakkaasti. Kun yhtälöön lisätään vielä 1,2-litraisen bensiiniturbon innokkuus, on lopputuloksena kookas katumaasturi, joka liikkuu kokoaan ketterämmin. Erinomaista!

1.2 Turbo Ecotec tuottaa tutut 130 hevosvoimaa pirteästi alaväännön kera eikä moottorin ominaisuuksissa olekaan moittimista. Myös koneen pärinät ovat Opelilla Peugeotia paremmin eristettynä. 6-vaihteinen manuaali on kokonaisuuden heikoin osa, sillä vaihdekeppi on tuntumaltaan narumainen ja turhan pitkäheittoinen. Tarjolla automaattiversio ja 120-hevosvoimainen 1.6 CDTi-diesel molemmilla vaihteistotyypeillä, mutta muita moottoreita tai nelivetoa ei ole valikoimassa. Maavaraa on 188 millimetriä, joskin  täyteen kuormattuna auto madaltuu 123 millimetriin.

Opel Grandland X 1.2 Turbo

Varmasti varusteilla

Jo hinnat alkaen Enjoy-varusteltu Grandland X sisältää kattavan määrän turva- ja mukavuusvarusteita, kuten liikennemerkkien tunnistuksen ja Bluetooth-tuen. Innovation lisää muun muassa pysäköintiavustimen eteen ja taakse sekä sähkökäyttöisen takaluukun. Maltillisesti hinnoiteltu Innovation Plus -paketti tuo mukanaan muun muassa 360°-ympäristökameran, kuolleenkulman varoituksen ja ergonomiset AGR-istuimet.

Mukautuvat AFL led-ajovalot (1 250 €) herättävät ristiriitaisia tunteita. Esimerkiksi maantiellä valokeila yltää kyllä upeasti myös pientareen puolelle marraskuun pimeässäkin, mutta kaukovaloautomatiikka aiheuttaa lähinnä verenpaineen nousua itsessä ja vastaantulijoissa. Myös IntelliGrip-ajotilavalitsimen (195 €) varsinainen hyödyllisyys jäi kysymysmerkiksi.

Opel Grandland X on uudistuvan saksalaisvalmistajan tasavahva avaus suosittuun katumaasturiluokkaan ja osoitus, että Opel sopii hyvin Peugeotin, Citroënin ja DS:n seuraksi saman katon alle. Kilpailu apajista käy toki kuumana, mutta Grandlandille löytynee markkinoilta oma kulma.

Opel Grandland X 1.2 Turbo

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Opel

Kaikki koeajot

Uusimmat