12.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: tavallisen räväkkä – Škoda Octavia RS 245 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Entisestään terhakoitunut Škoda Octavia RS 245 on urheilullinen järkivalinta. Hyvää: tavallisuus, voimalinja, lukkoperä ja mukautuva alusta. Huonoa: tavallisuus, hinta lisävermein, ei nelivetoa tarjolla. Alla on Škoda Octavia RS 245. Autoyksilöllä on jännä vaikutus kuulijaansa. Kun alkaa kertoa auton malliversiota, ei vastapuoli havahdu mietteistään vielä Octavia-sanan tai TSI:n kohdalla, mutta loppulitania jo valpastuttaa kysymään. Ai ärässä ja 245, onkos se siis edeltäjäänsä ärhäkämpi? On se. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kademieltä karttaen Alla on tuorein RS-perheen vesa ja arkiautoilijan saavutettavissa oleva unelma. Octavia RS 245 on teholtaan räväkkä, mutta ulkomuodoiltaan kademieltä karttavan tavallisen näköinen. Ehkä se kertoo jostain perisuomalaisuudesta, että tavallisuus on monelle valtti. Ja kyllä, sanottakoon jo nyt kaikille vastaväittäjille, että on RS-malli toki maustettu sporttisin yksityiskohdin. Muut kuin armoitetut skodatuntijat havaitsevat urheilullisen luonteen oikeastaan vain takaluukun takareunan maltillisesta spoilerista ja vinosuunnikkaan muotoisista pakoputkenpäistä. Ja kyllä, mustat 19-tuumaiset Xtreme-vanteet ovat näyttävät. Pakoputkista kannattaa vielä kertoa, että etu- ja takavaimentimet on suunniteltu uudelleen myös pakoäänten tuottaman äänimaailman vuoksi. Lähellä perus-Octaviaa Sisällä ilme on sekin aika lähellä perus-Octaviaa. Sporttista ilmettä luovia yksityiskohtia ovat erinomaisen sivutuen tarjoavat ja sähkösäätöiset urheilulliset etuistuimet, niiden selkänojien RS-logot, koristeompeleet ja myös nahkapintainen ohjauspyörä. Autossa on muuten toki takaistuimet ja konttikin, mutta ei niistä sen enempää. Tämän auton sielu on toisaalla. 15 hevosvoimaa lisää RS-tulokkaan teho – kuten jo arvasittekin – on 245 hevosvoimaa. Koeajossa on siis rivakin ja väkevin konsaan valmistettu sarjatuotanto-Octavia. Tehoa on likistetty 15 hevosvoimaa lisää sitten edellisen RS-mallin. Teho tuo ajoon vaivattomuutta: reserviä on, kun sitä tarvitaan esimerkiksi pitkissä ylämäissä tai ohituskiihdytyksissä. Kiihdytykset vauhtivälillä 60–120 kilometriä tunnissa ovat helppoja ja nautinnollisia. Kun suoristaa oikean jalkaterän, niin alkaa tapahtua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viiveittä Kilometrien nielentä sujuu viiveittä. Myös RS:n vaihteisto ja tasauspyörästö ovat saaneet uutta ilmettä. Märkäkytkimin toteutetussa kaksoiskytkinvaihteistossa on nyt seitsemän vaihdetta. Ymmärrän toki heitäkin, joiden mielestä ainoa oikea valinta urheilulliseen autoon on manuaalivaihteisto. RS kiihtyy seisoviltaan sataseen 6,6 sekunnissa. Ja vääntöäkin löytyy 370 newtonmetrin verran ja se on käytössä vaivattomuutta takaavan laajahkolla kierrosalueella 1 600–4 300 r/min. Ajajan auto! Edellä kerrottu on tavanomaista kauraa, mutta Octavia RS 245:n se jokin on sähköinen monilevykytkimellä toteutettu tasauspyörästön lukitus (XDS), joka kohentaa pitoa ja vähentää autolle luonteenomaista aliohjautuvuutta. Se myös parantaa auton reagointikykyä. Kun tähän yhdistyy hyvä ohjaustuntuma ja 15 milliä perus-Octaviaa matalampi alusta, on alla auto, jota voi kuvailla kahdella sanalla. Ajajan auto. DCC eli mukautuva alusta tuo ajoelämykseen vielä ripauksen lisää. Ajotiloja on valittavissa viisi normaalista sporttiin ja alustavalintojakin kolme eli comfort, normal ja sport. Mukavuusasetus ei aina auta, sillä näyttävät ja kookkaat renkaat (225/35/19) sopivat ilmeeseen, mutta tuovat mukanaan täristelyä epätasaisilla tiepinnoilla ja jyminää sileilläkin pinnoilla. Lystiä kyllä Auto on lysti viedä, sillä se toisaalta kertoo kaiken aikaa käskijälleen missä mennään, mutta myös antaa anteeksi virheitä eli tarvittaessa paimentaa sopivasti. Harmi kyllä, tällä kertaa auton ja kuskin kykyjä ei ollut mahdollista koetella tieliikenteen ulkopuolella. Varmasti osa RS:n ostajista ajaa harrastuksekseen aika ajoin myös radalla, jos vain päällysteen leveys riittää ajolinjoille – ja kukkaro kestää rengaskulut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hintaa kertyy Koeajoautolla on hintaa ilman lisävarusteita 38 558 euroa. Autoyksilö on kyllästetty monin lisävarustein, joita ovat esimerkiksi pysäköintiavustin, panoraama-kattoluukku, liikennemerkkien tunnistus, kaista-avustin, 9,2-tuumainen värikosketusnäyttö, 9-kaiuttimellinen äänentoisto ja peruutuskamera pesimellä. Herkut nostavat hinnan kipurajoille 47 828 euroon. Kirkas ja selkeä näyttö on erinomaisen korkeatasoinen, mutta sijaintinsa puolesta heijasteluille altis. Mikä jäi koeajon jäljiltä harmittamaan? Omalta kohdalta se, ettei viime lauantaina natsannut lottoarvonnassa. Ja yleisemmin arvioituna se, ettei tuoreinta RS-perheen jäsentä saa nelivetoisena – ainakaan vielä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.skoda.fi/octavia-rs Škoda Octavia RS 245 2.0 TSI Hinta alkaen 38 558 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 828 € Moottori Bensiinimoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 180 kW (245 hv), 5000–6700 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1448 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku