14.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Tasaisuuden ylistys – Hyundai i20 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain pienokaisesta on vaikea löytää moitittavaa. Hyvää: tilat, 7 vuoden takuu, automaatti, vaivattomuus, suorituskyky. Huonoa: ristiseläntuen puute, hätäjarrutus ei kuulu varustukseen. Hyundai i20 on valmistajansa yksi tärkeimmistä malleista Euroopassa. Nyt mallia on uudistettu niin sisältä kuin ulkoakin. Ulkoa uudistumisen erottaa helpoiten takaa, jossa rekisterikilpi on siirretty puskurista takaluukkuun ja mikä parasta, avauskahva luukun alareunasta rekkarin yläpuolelle. Edessä maski irvistää entistä leveämmin. Samalla tietysti valot ja puskurit ovat muotoiltu uudelleen. Sisälläkin muutokset ovat vaatimattomia, osa verhoilumateriaaleista on uusia, liitettävyyspalveluja ja kosketusnäytön toimintoja on kehitetty. Teknisesti merkittävin muutos on seitsenvaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston lisääminen mallistoon, vanhaan automaattiin verrattuna se on taloudellisempi ja verotuksen kautta merkittävästi halvempi. Sen saa myös perusvarusteltuna, vaikka esittelyauto olikin kallein versio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ruudikas turbomoottori Uuden kaksoiskytkinautomaatin saa vain litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin molempien versioiden (100/120 hv) pariksi. Ne ovat muutoinkin paras valinta i20:n nokalle, iskutilavuudeltaan suurempi vapaastihengittävä 1.2 (75 hv) on niihin verrattuna puhditon ja vain hitusen halvempi. Dieselit ovat poistuneet valikoimasta kokonaan. Ajossa oli turbomoottorin tehokkain 120-hevosvoimainen versio. Kevyt i20 lähtee sillä innokkaasti niin liikennevaloista kuin ohituksiinkin. Vaivattoman ajon kruunaa sujuvasti ja pehmeästi toimiva vaihteisto. Se osaa välttää moottorin alakierroksilla olevan hengettömän kohdan, muttei silti huudata sitä tarpeettoman suurilla kierroksilla. Suorituskykyyn nähden kuuden litran kulutusta voi pitää kohtuullisena. Comfortissa kaikki tarpeellinen Ajetun tehokkaimman moottoriversion saa vain kalleimmalla Style-varustetasolla. Se on harmi, sillä silloin hinta pompsahtaa jo pitkälle yli 20 000 euron. Style tuo mukanaan paljon mukavaa, kätevää ja kaunista katsoa, mutta kaikki tarpeelliset varusteet on jo keskimmäisessä Comfort-tasossa. Perustaso Fresh säästäisi vielä 600 euroa enemmän, mutta sitten joutuu pärjäämään ilman mm. bluetoothia, peruutustutkaa ja vakionopeudensäädintä. Merkillisintä on, että hätäjarrutus ja muut elektroniset turvavarusteet eivät kuulu edes kalleimpaan Style-tasoon vaan ne pitää poimia lisävarustepaketeista. Vastaavasti Hyundai ilahduttaa helppokäyttöisyydellään. Kaikki toiminnot ovat selkeitä, nappulat isoja ja kosketusnäytön toiminnot loogisia käytettävyydeltään. Sukua ralliautolle Hyundain menestynyt WRC-ralliohjus pohjautuu etäisesti i20-malliin, mutta WRC:n räjähtävyydestä perusmalliin ei ole tarttunut hitustakaan. Toisaalta i20:n järkevällä tilankäytöllä, mukavuusvarusteilla ja helppokäyttöisyydellä ei voiteta ralleja. Vaikkei rallimekaanikkoja ole päästetty vakiomallin kimppuun, i20:n ajettavuus tuntuu aiempaa paremmalta. Ohjauksen tarkkuus herättää luottamusta, tuntoa voisi olla vieläkin enemmän. Jousituksessa on sopiva kompromissi jämäkkyyttä ja arkipäivän mukavuutta. Alhainen melutaso täydentää kokemuksen. Hyundain pienokainen on luokan hiljainen oppilas. Se ei loista hikipinkona millään ominaisuudellaan, mutta opettaja ei saa sitä kiinni myöskään pienimmästäkään rikkeestä. Se on kaikissa aineissa vähintään keskitason yläpuolella. Tasaisuutta ja huomaamattomuutta voi pitää tylsyytenä, mutta siinä on ainekset myös menestykseen. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.hyundai.fi/i20-hatchback Hyundai i20 1.0 T-GDI Style DCT Hinta alkaen 15 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 190 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4035 mm, leveys 1734 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku